Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Jeg skal kjøpe min første bil, har lite peil, tenkte å kjøpe fra privat på finn, men det er kanskje tryggere å kjøpe fra forhandler? Hva bør man være obs på? Kan man få bra bruktbiler for under 100 000? Hvor mye koster det i mnd ca å ha bil, kjører ikke mer enn max 10 km daglig
Gjest Glør Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hvis du ikke har peiling på bil vil jeg anbefale deg å kjøpe fra forhandler. Da får du tre måneders bruktgaranti, og rett før denne løper ut kan du ta en garantitest. Som regel har forhandlere eget verksted, og vil da fiske alt som evt må fikses. Naf har også noen tester du kan ta før du kjøper en bil, og det er nok lurt dersom du ikke vet hva du skal se etter. Hva det koster kommer også helt an på, men man kan få mye bil for 100.000. Du må regne med årsavgift på 2-3000 kr i året, forsikring på 3-5000, nye dekk hvert tredje år til 4000 pr sett osv. Reperasjoner er nesten umulig å forutse, men på mine ok biler har det vært ca 10.000 i året, på den verste nærmere 30.000, men da gjør vi også en del enkle ting selv. Endret 5. juni 2009 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Selv fra forhandler så er det ikke trygt. Anbefaler deg en test hos NAF når du finner bilen du vil ha. Da får du avdekket en hel del og kan stille krav til forhandler. Selv om forhandler påstår at bilen er testet og helt ok så var det ikke det som ble avdekket ved en test. Husker ikke helt hvor jeg så den testen, men det var nok dagbladet, aftenposten eller vg. Ev. søk på naf og se om det står noe der. Du kan få en bra bil til 100 000, men det avhenger av hvilken bil du vil ha og nybilspris.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Det står gode tips på dinesider.no, men kort vil jeg anbefale følgende: NAF bruktbiltest, den koster 1700 kr, men verdt hver krone. Ved kjøp hos forhandler vil forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse slik at du får bedre rettigheter enn ved kjøp hos privatperson. Blant annet vil den absolutte reklamasjonsfristen være 5 år ved kjøp hos forhandler. Sjekk for helftelser i Brønnøysundregisteret - det er noe av det viktigste du gjør. Er det tinglyst heftelser risikerer du å bli sittende med disse, fordi det som står registrert der regnes du for å vite. Tenk nøye i gjennom hvilke behov du har før du velger biltype. LYKKE TIL!
Gjest Glør Skrevet 6. juni 2009 #5 Skrevet 6. juni 2009 Sjekk for helftelser i Brønnøysundregisteret - det er noe av det viktigste du gjør. Er det tinglyst heftelser risikerer du å bli sittende med disse, fordi det som står registrert der regnes du for å vite. Hvis du har bestemt deg for en bil lønner det seg også å få en utskrift fra brønnøysundregisteret på den bilen, da vil du heller ikke kunne holdes ansvarlig for heftelser som har kommet etter utskriften.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Er det kjøper eller selger som etaler for en NAF-test? En kjøper kan jo ikke betale for NAF test for hver bil h*n er interessert i?! Det finnes mange flotte Peugeot 206 på Finn til ca. 100.000,- Den modellen er også rustfri.
Gjest Glør Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Det er jo kjøper som vil ha testen, så det bør vel spares til man er sikker på at man vil ha bilen, hvis det ikke dukker opp noen større feil. Mindre feil kan man bruke til å prute ned prisen, få gjerne ett overslag på hva det vil koste å fikse, så man har noe å gå utifra.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #8 Skrevet 6. juni 2009 Hadde jeg skulle solgt bruktbil så ville jeg som selger ha betalt en test på Naf. Som kjøper er jeg villig til å betale testen selv, men selger ville ikke fått tilgang på den testen eller papirer. Det betyr bare at man må undersøke ekstra nøye før man går til det skrittet å betale for en test. Heller det enn å kjøpe katta i sekken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå