Gjest Gjest_GJEST_* Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Hei... vi er ien vanskelig situasjon for tiden med dilemma om foredreansvar...,i vart tilfelle så er mor fradømt omsorgen med dom ,har flyttet til en annen kant av landet og styrer som værst for å få fagteamet rundt barnet til å være bekymmret for barnet når barnet bor hos oss,det har vært så ille at hun kommer med trusler ovenfor hele organet hvist hun ikke får det som hun vil ,oo truer både med det ene og andre...hun har hatt en rekke med samboere og nå da giftet seg og fått et nytt barn.vi mener hun ikke har så mye hun skulle ha sagt da hun har flyttet fra byen,men hun har det i følge henne selv delt foreldreansvar....nå i disse dager så måtte vi be om hjelp fra fag gruppa og spørrre hva gjør vi...da dette har pågått en stund så begynner vi å bli mektig lei hele gjengen ,ønsket til far i denne saken er å få hele foreldreansvaret alene........hva ville dere ha gjort i denne saken ...... Hilsen fortvilt.....
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Det skal veldig mye til for å få foreldreansvaret alene. Om du har en sjanse, er ikke mulig for fremmede på nett å mene noe om, og du bør uansett ikke stole på det vi sier. Spander en time hos advokat og forhør deg om mulighetene. Antagelig blir du rådet til å la saken ligge.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Foreldreansvar er et vanskelig tema, fordi det kan forhindre dere i praktiske gjøremål i fremtiden som bank, pass, flytte ut av landet, sykehusbehandling osv, dere trenger da morens samtykke i dette. Det er kanskje dette dere ser på som grunner til å ville ha foreldreansvaret alene? Hvis hun er fradømt omsorgen for barnet, så er hun likevel ikke fradømt foreldreansvaret, vet ikke om dette er mulig engang, å frata et menneske ansvaret for sitt eget barn. Det vil si at hun aldri vil kunne si noe på hva dere enn måtte foreta dere med barnet. Synes det høres umenneskelig ut å tvinge noen til dette. Om hun har mistet omsorgen betyr ikke dette at hun er noen dårlig menneske for det, så dårlig at hun mister retten til å bestemme over barnet sitt for "alltid" Hun kan jo bedre seg med årene og ønske å komme på bane igjen som mor senere? Hva tror du barnet selv tenker da det vokser opp om at mamma ble fratatt foreldreansvaret for meg. Jeg vet ikke, bare tenker litt rundt dette fordi jeg er i motsatt situasjon hvor far fraskrev seg alt. Hva barnet mitt vil tenke om dette når det vokser opp. Kanskje dere burde definere hva som egentlig er så viktig med få foreldreansvaret? Er det det pratiske? Dere har sikkert hatt det veldig tøft, men det har nok moren også her Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Foreldreansvar gir begrensede rettigheter, og jeg ser ingen problemer med at mor fortsatt får ha et slikt ansvar. Så lenge dere har en skriftlig avtale og holder dere til den kan jeg ikke se at mor kan gjøre annet enn å lage litt baluba fra tid til annen. Og det kan hun gjøre uten foreldreansvar også. Som andre sier skal det VELDIG mye til før en mor eller far mister foreldreansvaret. Å gå til sak med en slik forhåpning vil med stor sansynlighet bare medføre store kostnader for dere. Prøv å overse problemet i den grad det er mulig. Hvis det blir for ille får du be om mekling. Ettersom hun har valgt å flytte langtr bort er det mulig hun velger å ikke stille opp. Med mange slike hendelser (dvs at hun ikke stiller opp), eller tilfeller der hun beviselig er laget problemer som går ut over barnet, vil hun kunne bli straffet i retten på et senere tidspunkt med mer begrensning av samværet. Men foreldreansvaret tror jeg ikke kan bli tatt. Det har ingen hensikt heller.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Hvorfor skal dere frata foreldreansvaret fra moren? Ikke det at jeg tror dere vil klare det men jeg ser bare ikke grunnen. Det vil neppe forandre noe med mindre dere vil flytte til utlandet eller lignende. Moren kan lage like mye bråk med eller uten foreldreansvar og det er egentlig ikke noe dere kan gjøre for å hindre det.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Mor kan IKKE lage like mye bråk dersom hun ikke har foreldreansvar. Uten foreldreansvar har man like mye "rett" i forhold til et barn som en hvilken som helst annen person i Norge (nabo eller andre). Man har ingen rett på informasjon om barnet fra skole, sykehus, lege og har ingen medbestemmelsesrett over noe i forhold til barnet, ingen innsynsrett i noen dokumenter etc. Man har ingen andre rettigheter enn "naboen", eller en hvilken helst annen person. Det skal imidlertid VELDIG mye til å miste foreldreansvaret, selv om det skjer fra tid til annen. Det er også noe som må gjøre gjennom en domstol, dersom vedkommende ikke selv frasier seg foreldreansvaret.
Gjest gjest. Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Idenne situasjonen så er det en god del bråk,det er ganske mye styr som må ryddes oppi når hu setter i gang,det eri forhold til skole ,hele fagruppa rundt er møkk lei av påstander som ikke er sanne og hu lager mye styr av ingen ting...det gjør til sist at vi ikke får til å ta vare på banet i den rete forstand og at det går utover barnets ve og vel, for her er det et stort hjelpeorgan som er med og vi alle blir motarbeid...uansett hva vi gjør så blir det galt.....så det beste her er egentlig å ta i fra henne foreldreansvaret.... det blir mye enklere for omverdenen og oss vil jeg tro....
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Nå er det ikke slik at dere bare kan "ta fra henne foreldreansvaret". Det skal være veldig tunge grunner for at det skal gå igjennom i en domstol. Foreldre med alvorlig psykoselidelser, som er så dårlige at alle er enig om at de ikke engang kan ha samvær annet enn under tilsyn - vil ikke miste foreldreansvaret (f.eks). Det har også vært kontroversielt tidligere at fedre som har drept mor, og som også har skadet sine barn - skal miste foreldreansvaret. Ta kontakt med en advokat, og få gode råd for hvordan dere kan gå frem. Uansett, det at mor "lager bråk", er nok ikke noe som vil gjøre at hun mister foreldreansvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå