Gå til innhold

Det første elementet

Gjest Gjest_Tenkeren_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tenkeren_*

Hvordan ble det første elementet til? Den første tingen eller materien. Noe må ha vært først. Big bang? Noe må vel finnes for at det skal smelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bang for the buck

Big Bang

The Big Bang theory is an effort to explain what happened at the very beginning of our universe. Discoveries in astronomy and physics have shown beyond a reasonable doubt that our universe did in fact have a beginning. Prior to that moment there was nothing; during and after that moment there was something: our universe. The big bang theory is an effort to explain what happened during and after that moment.

les mer her

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble det første elementet til? Den første tingen eller materien. Noe må ha vært først. Big bang? Noe må vel finnes for at det skal smelle?

Hvis du virkelig er genuint interessert i universets, verdens og elementenes opprinnelse. så anbefaler jeg boken "A brifer history" av mesteren selv, Spehen Hawking. En svært interessant, om enn noe innviklet, bok om nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en forklaring av prosessene bak dannelsen av elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmm... hvordan ble atomer dannet, da? Før "the big bang" så må jo atomene ha blitt laget på en måte? Eller fotoner/nøytroner/kvarker el.l. For at the big bang skulle kunne hende måtte noe ha fantes!

hvordan atomets partikler oppstod er en fascienerende og uhåndgripelig tanke. Deretter syns jeg "den blinde urmaker" er en relativt forståelig teori som jeg verken tror mye eller lite på i det at den på en måte gjenspeiler evolusjonsteorien om overlevelse til de som til en hver tid er best tilpasset. Derfra er jo veien til dannelse av vann og mikroorganismer kort.

Men det finnes noen missing links i min forståelse av vitenskapen, bl.a. hvordan atomet oppstod og hvordan tanken oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Her har du en forklaring av prosessene bak dannelsen av elementene.

men energien som denne fysikeren snakker om som bakgrunnen for big bang teorien må jo ha oppstått på et vis. Energi er vel heller ikke fullstendig masseløs? Den må bestå av NOE?

Den MINSTE byggesteinen - hva består den av? Er den udelelig, uskapt eller blir det kanskje for abstrakt til at å beskrive den som en gjenstand med masse er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...