Gå til innhold

En måned igjen! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper og tror at vi er i rute med det meste, men jeg kan ikke annet enn å dobbeltsjekke med dere her: hva har vi glemt?

Når bør hår farges?

Spraytan? Noen erfaringer?

Hvor lang tid tar en gjennomsnittlig bryllupsmiddag (3-retters)?

Hvordan pynte opp litt ellers i lokalene (ikke bare bordene)?

Hvor lang tid trenger man hos frisøren til oppsett av hår og make-up?

Hvordan gjør man det med sanghefter? Vi har jo ikke lyst til å se sangene før bryllupet...

Bruker man brudebuketten på bordet foran oss under middagen?

Skal man gå inn i kirka på høyre eller venstre side av sin far?

Kysser man ikke i kirka, slik som de gjør på alle filmer?...

Om man har langt slør og det er teppe på gulvet i kirka.. er det tilfelle at sløret kan "hekte" seg fast i teppet slik at det lugger i håret?

Hvor kjøper man strømper med god kvalitet? (er livredd for å få "strømpesig" utpå kvelden).

Er det overkill med både diadem, perlesmykke, perlearmbånd og perleøredobber?

Hvilke drinker bør vi ha i baren?

Hvor mange kaker er nok kaker til 100 gjester?

Hvordan gjør man det med stol eller slikt til babyer (som er for små til å sitte i stol ved bordet)?

Hva gjør man om lokalet har stygge gardiner? (overse eller rive ned?)

Når serveres nattmaten? Om om nattmaten er pølser med brød og lompe, hvilke pølser er best og hvilket tilbehør bør være med?

Hiver dere brudebuketten til de ugifte i venninnegjengen (og han strømpebåndet ditt til ugifte kompiser)?

Er det vanlig med selskapsleker i bryllup?

Puh... tror det var det jeg lurte på i dag :)

Håper noen kan gi meg tips her!

Skrevet

Frisøren min anbefaler å farge håret noen dager før. Tre, fire dager ca.

Spraytan kan farge av på kjolen og er ikke anbefalt.

En tre retters middag tar vanligvis ca 3-3,5 timer hvis dere skal ha litt taler, sanger ol.

Du kan lage blomster eller ballongbue. Draper stoff rundt omkring. Sett gjerne blomster og lys her og der.

Frisøren min har satt av tre timer pluss påkledning.

Be en venn eller slektning om å samle dem inn, og lage sangheftet for dere.

Ja det er vanlig å ha buketten i en vase foran dere.

Hvilken side du går på varierer. Det kommer an på hvem du spør. Gå på den siden det føles naturlig for deg.

spør presten om kysset etterpå. Noen prester glemmer å si det, andre nekter, utrolig nok. Men de fleste gjør det.

Nei, de fleste tepper er for glatte til det. Men spør presten om teppet er veldig grovt.

Kjøp strømper på en undertøysbutikk. Hvis du bruker stayups unngå bodylotion på lårene, og smør ørlite såpe på gummien. da skal de sitte. Eller bruk hofteholdere. Mange menn synes det er mere sexy.

Om det blir for mye kommer an på kjolen. Ta på deg alt hos på bryllupsdagen, og se det an da. Det er jo bare å ta av det som evt. blir for mye.

Drinker aner jeg ikke. Tror det er egne tråder om det her. Søk på alkohol eller drink.

Husk alkoholfrie alternativer. Det erikke alltid gøy å drikke brus hele kvelden om man ikke skal drikke.

Det kommer an på hvor opptatt dere er av kaker. Her er en link om det.

Hvis ikke lokalet har barnestoler (høye) å låne ut, ber du foreldrene å ta med det de trenger. noen vil kanskje bruke vogn eller vippestol. Sett de minste ved enden av bordene. Det er greit å kunne forlate borde diskret hvis ungen slår seg vrang el.

Overse gardinene. Det er nok bare du som ser dem. Og den dagen ser du dem ikke.

Nattmat serveres ca en time eller to før festen avsluttes.

Leiv Vidar har de beste wienerpølsene synes jeg. Ta med brød, lomper, ketchup, sennep, rå og stekt løk og agurkmix. Og masse servietter!

Mange kaster buketten og strømpebåndet. Det pleier være populært.

Ja, mange brylluper har selskapsleker. Det vanligste er leker hvor brudeparet får spørsmål om hverandre, og skal vise hvem dette stemmer mest med. F. eks. med å løfte en sko. (De har da en av sine egne sko, og en av ektefellen sin.)

Mange har andre leker også, men la det være frivillig å delta.

Lykke til. :)

Gjest Kirketjeneren
Skrevet
?

Det står ingen steder i norsk liturgi for vielse at man skal kysse fremme. Dette er et amerikansk fenomen, ikke norsk. Skal du kysse der fremme kan dere gjøre det som dere vil før dere går ned. Evt spørre presten om han kan si det. Men i utgangspunktet så er ikke dette en del av norsk vielse.

Man skal ha far på sin høyre side, dette fordi når en kommer inn i kirken sitter brudens familie på venstre side, og du skal gå nærmest de.

Har vært kirketjener i sikkert 80 bryllup, aldri opplevd at sløret har satt seg fast i teppet.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Babyer:

De som var i vårt bryllup lå i vognene sine. Evt. vippestol eller annet babyen trenger å ligge i, tar foreldrene med.

Gardinene overser du og alle andre. Jeg aner ikke hvilke gardiner som var i våre lokaler :) Hvis de er virkelig fæle, så pass på å ta bildene ute, eller oppetter en vegg uten gardiner :)

Pølser:

Leiv Vidar er klart best! Husk store pølsebrød. De minste er en vits sammen med de svære pølsene :) Husk rikelig med tilbehør!

Selskapsleker:

Ikke ta opp for mye tid til obligatoriske leker i tillegg til brudevals, polynese og bryllupskake. Dagen etterpå kommer du til å angre på at du ikke fikk tid å snakke med den og den og den... osv. Tiden kommer til å fly av seg selv!

Kaker er godt, men husk snacks som man kan knaske på utover kvelden/natten (peanøtter, chips, saltstenger osv)

Husk å skrive detaljerte todolister som du oppdaterer på dataen og skriver ut jevnlig. Ikke vær redd for å delegere bort jobber! Men vær klar og tydelig for å unngå misforståelser!

Husk en fresh "programleder"/toastmaster for dagen, som passer på at alt går på skinner (og til rett tid), slik at brudeparet kan slappe av og kose seg.

Endret av Jade
Gjest Gjest
Skrevet
Man skal ha far på sin høyre side, dette fordi når en kommer inn i kirken sitter brudens familie på venstre side, og du skal gå nærmest de.

Lykke til!

Iflg skikk og bruk skal man gå inn i kirken på farens høyre side, og ut på mannens høyre side.. Vet det blir brukt begge sider, men tradisjonelt sett er høyre side av far korrekt.

Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet
Jeg håper og tror at vi er i rute med det meste, men jeg kan ikke annet enn å dobbeltsjekke med dere her: hva har vi glemt?

Når bør hår farges?

Spraytan? Noen erfaringer?

Hvor lang tid tar en gjennomsnittlig bryllupsmiddag (3-retters)?

Hvordan pynte opp litt ellers i lokalene (ikke bare bordene)?

Hvor lang tid trenger man hos frisøren til oppsett av hår og make-up?

Hvordan gjør man det med sanghefter? Vi har jo ikke lyst til å se sangene før bryllupet...

Bruker man brudebuketten på bordet foran oss under middagen?

Skal man gå inn i kirka på høyre eller venstre side av sin far?

Om man har langt slør og det er teppe på gulvet i kirka.. er det tilfelle at sløret kan "hekte" seg fast i teppet slik at det lugger i håret?

Hvor kjøper man strømper med god kvalitet? (er livredd for å få "strømpesig" utpå kvelden).

Er det overkill med både diadem, perlesmykke, perlearmbånd og perleøredobber?

Hvilke drinker bør vi ha i baren?

Hvor mange kaker er nok kaker til 100 gjester?

Hvordan gjør man det med stol eller slikt til babyer (som er for små til å sitte i stol ved bordet)?

Hva gjør man om lokalet har stygge gardiner? (overse eller rive ned?)

Når serveres nattmaten? Om om nattmaten er pølser med brød og lompe, hvilke pølser er best og hvilket tilbehør bør være med?

Hiver dere brudebuketten til de ugifte i venninnegjengen (og han strømpebåndet ditt til ugifte kompiser)?

Er det vanlig med selskapsleker i bryllup?

Puh... tror det var det jeg lurte på i dag :)

Håper noen kan gi meg tips her!

Vil bare si først :) Gratulerer! Jeg gifter meg ikke før neste år, og tar opp tips overalt.. Og synes lista di er kjempefin! Grei huskeliste! =o)

Hehe..

Men lurer på åssen meny du har til middag? Lurer på om jeg skal ta en hovedrett først, også dessert, siden jeg er små-spist og blir mett fort XD he he.. :gjeiper:

Gjest KateW
Skrevet

Jeg pyntet i et bryllup hvor vi tok ned noen heslige gardiner og hang opp billige, nøytrale og hvite ferdigsydde fra Ikea...

Gjest Miley
Skrevet

Ville bare kommentere en ting og det var selskapslekene. Du risikerer at halvparten av gjestene løper og gjemmer seg på do. Dropp det ;)

Gjest Lille Eden
Skrevet
Ville bare kommentere en ting og det var selskapslekene. Du risikerer at halvparten av gjestene løper og gjemmer seg på do. Dropp det ;)

Enig! Selskapsleker passer ikke i bryllup. :)

Gjest Gjest_mille_*
Skrevet

Vi skal ha selskapsleker for at gjestene blir kjent, mens de venter på at brudeparet kommer fra fotografen. Skal dele inn lag, som passer ca. med de de skal sitte i nærheten av, slik at folk blir litt kjent.Tenker enkle leker som å kaste ringer, spm. om brudeparet etc.

Blir ikke noen leker utover kvelden nei.

Skrevet

Tusen tusen takk for gode svar! :)

Er det vanlig å gjennomføre at bruden kaster brudebuketten til ugifte jenter/damer?

Har også hørt om vrien der brudgom kaster brudens strømpebånd til ugifte gutter/menn.. :)

Hva tenker dere om gaver/lønn til de som bidrar til bryllupet? Da tenker jeg på servitører og bartendere, men også hun som skal synge i kirka, toastmasteren og forloverne. Jeg perler og scrapper en del, så jeg har vært innom tanken på å lage et lekkert smykke i selvlaget boks med et matchende kort til damene som serverer.. høres det rart ut?

Nå har jeg fått bekreftet at kjolen kan hentes førstkommende torsdag.. Hurra!! Den blir bare finere og finere for hver gang jeg prøver den.. :) Fredag er ringene våre ferdig graverte. I dag var jeg innom en hobbybutikk å kjøpte noen søte sommerfugler til å bruke som en del av veggdekorasjonen.. Har veldig god tro på at det blir fint. Har brukt sommerfugl i invitasjonene, og tenker at ting skal være helhetlig så da blir det sommerfugler som en del av pynten.

Etter denne bryllupsplanlegginga så har jeg blitt skikkelig skjema-frik.. har skjemaer for alt i excell.. og det er jo så genialt! bare en slik ting som gjestelista kan lett summeres og sorteres.

Puh.. det var alt i denne omgang :)

Skrevet
Pølser:

Leiv Vidar er klart best! Husk store pølsebrød. De minste er en vits sammen med de svære pølsene :) Husk rikelig med tilbehør!

Jeg syns faktisk Gilde sine er minst like gode, og kjøpte de fordi de var billigere (de største pakkene). Vi ville ikke bruke masse penger på dette, og serverte kun med brød (de små) og lompe, ketchup og sennep. Droppet alt som var av tilbehør. Folk var superfornøyde!! :)

Forøvrig bommet vi fullstendig på beregning av antall... :roll: Vi hadde 60 gjester og beregnet et snitt på to per person. Det vi ikke tenkte på var at mange har dratt innen nattmaten serveres, i tillegg er det ikke alle som vil ha (men de som ville ha var altså storfornøyde). Vi har fryseren full av pølser, brød og lomper... :ler:

Kanskje vi skal ha pølsefest for ungene og alle vennene deres før sommerferien..? Hm...

Skrevet

Slenger meg på pølsediskusjonen og vil bare anbefale Nordfjord sine som man kjøper på Rema 1000. Ikke er de bare en av de beste wienerpølsene jeg har smakt, men de er superbillige også. Likte inntil jeg smakte de Leiv Vidar sine best. Holder en knapp på pølser uten altfor mye tilbehør dersom det skal serveres som nattmat til ganske mange. Brød, lomper, ketchup, sennep og sprøløk bør holde i massevis.

Når det gjelder sanger så har vi sendt en oppfordring til gjestene om å henvende seg til toastmaster senest onsdag før bryllupet slik at han får oversikt over taler, sanger o.l. som gjestene evt vil bidra med. Da får han ansvar for å trykke opp nok sanger som evt vil bli utdelt dersom aktuelt. Vi lager velkomst-sang og takk-for-maten-sang som vi trykker i festprogrammet på forhånd. Har ikke bestemt meg for tale eller sang til min kjære, så derfor må denne evt. også holdes utenom festprogrammet.

Jeg kjøper strømpene mine i brudesalongen selv om de koster 250 kroner. Kjøper et par billige varianter som nødstrømper dersom noe skulle gå galt med de dyreste strømpene.

Jeg kommer til å gå på høyre side for pappa slik at han naturlig "gir meg bort" til min kjære som venter oppe ved alteret. Jeg vil at min kjære skal ta pappa i hånda og kanskje gi en klem før pappa går å setter seg på første benkerad på venstre side. Vi kommer bare til å sitte sammen med forloverene oppe ved alteret siden min kjæres familie dessverre ikke får feiret sammen med oss.

Vi skal ikke ha selskapsleker i bryllupet. Synes ikke det er rette anledningen til det. Er så mye som skjer i utg.pkt. så jeg synes det ville vært stress å arrangert noe slikt i tillegg. Holder med dansing, festing og prating med gjestene etter at middagen er fortært og sanger og taler er overstått.

Jeg bruker konsekvent ikke halskjede av perler siden jeg skal både ha perler i ørene og rund håndleddet+ perlediadem. Blir litt mye med noe rundt halsen i tillegg. Men nå er min kjole ganske detaljert med perlebroderier over brystet i tillegg da.

Dette er vår/min måte å gjøre det på, så gjør du det på den måten dere/du synes er best. Håper du får en fortryllende strålende dag! Lykke til!

Skrevet

Da vi giftet oss, fikk vi et tips om at det var smart med et rolig sted og en stol hvor de som hadde babyer med, kunne sitte og amme. Stol etc. til babyen tok gjestene selv med.

I DK bruker man nattmat som "gå-hjem-mat" og serverer det derfor en god times tid før man ikke har lokalet mere/man vil at folk skal gå. Vi hadde nattmat ved et-tiden.

Vi hadde mojito, daquiri, gin-tonic, irish coffee, vin og øl i baren.

Jeg hadde bukketen på bordet.

Hvor lang tid middagen tar, er vanskelig å bedømme. Vi gikk til bords kl. 19.30 og var ferdig kl. 23. Lag en plan med toast masteren og gjør det klart at den skal overholdes, så må han/hun ta styringen. Vi la inn to røyke/tissepauser under middagen og pappa fikk i oppgave å få jaget de siste menneskene på plass. Ja, det høres litt kjiipt ut, men vi ville holde planen, så det ble tid til festing og drinker etterpå.

Piglet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...