Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2003 #1 Skrevet 26. juli 2003 Egentlig er det et ganske unødvendig problem, for svaret kan jo enkelt og greit bli nei. Men altså. Jeg er 24 år. Jeg er invitert på fest. En "drikkefest". Egentlig vokste jeg fra sånne fester etter russetiden tror jeg. Men mine "venninner" som jeg treffer maks 4-5 ganger i året, arrangerer slike fester fortsatt. Jeg er ikke et avholdsmenneske, men synes det er koseligere med god vin til maten, enn å bare møtes for å drikke. Fordi jeg har denne holdningen til alkohol, og ikke skjønner vitsen med å drikke bare for å bli full, har jeg alltid hatt en unnskyldning for sånne fester. Disse venninnene mine begynner nå å klage på meg, fordi jeg ikke kommer. En gang kom de på døren og kjeftet på meg, fordi jeg ikke kom... Denne festen som jeg nå er invitert på, tør jeg ikke annet enn å delta på, eller?? Er det meg som er sær og rar? Eller er det lov å si nei, og kunne ha den meningen jeg har?
*M* Skrevet 26. juli 2003 #2 Skrevet 26. juli 2003 Nei, det er klart det er ikke du som er sær eller rar. Jeg har ikke vært russ ennå og liker heller ikke å gå på fester der folk "skal" drikke seg sørpe fulle for så å gå ut på byen og være enda verre! Jeg tror det er best å holde seg til det du mener er rett. Jeg drikker til jeg når grensen min for kontroll og ikke, dermed har jeg en liten rus og kontroll!
Midnattsol Skrevet 26. juli 2003 #4 Skrevet 26. juli 2003 Stå for det du mener! De er vennene dine, de godtar vel det?
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2003 #5 Skrevet 26. juli 2003 Det er jo nettopp det de ikke gjør. Kommer vel til å høre det hvis jeg ikke kommer.
Midnattsol Skrevet 26. juli 2003 #6 Skrevet 26. juli 2003 Ta deg en liten tur da. Også er det vel bare å dra hjem om de blir fulle og patetiske.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2003 #7 Skrevet 26. juli 2003 Hvorfor vil dine venninner egentlig ha deg med? Tenk å ha et slikt "luksusproblem" sier nå jeg bare..
Skusla Skrevet 26. juli 2003 #8 Skrevet 26. juli 2003 Da er de ikke gode venner hvertfall.. Om de ikke godtar deg som du er.. Gjør det DU har lyst til, å gi fa*n i hva de mener.. Om du absolutt må gå, så ta det med ro da.. Drikk så mye som du vil, uten at det skal være noe drikkepress av den grunn. De kan ikke holde det i mot deg at du ikke vil drikke deg full..
Milly:) Skrevet 26. juli 2003 #9 Skrevet 26. juli 2003 Dette er vennene dine, og de skal respektere deg og dine meninger. De vennene jeg har som drikker respekterer at jeg ikke alltid gidder å bli med, hadde de ikke gjort det hadde de heller ikke vært vennene mine... Gå på festen om du har lyst, men la være om det er det du føler for. Når de spør deg hvorfor du ikke kom, så si at du ikke hadde noe ønske om å drikke store mengder alkohol og oppføre deg patetisk den kvelden De har ingen rett til å kjefte på deg fordi du ikke vil komme! Du lever da ikke for deres del, og skal ikke gjøre ting du ikke har lyst til for å glede dem.
Gjest lekebøll Skrevet 26. juli 2003 #10 Skrevet 26. juli 2003 Du trenger ikke gå på fest hvis du ikke har lyst. Punktum.
Gjest Zalomine Skrevet 26. juli 2003 #11 Skrevet 26. juli 2003 Jeg drikker ikke. Aldri. Nåja, om mine venner aksepterer/repsketerer dette kan diskuteres, noen gjør det, men ei skal besandig ha emg til å smake ditt og datt, som jeg altså ikke vil, maser ivei. "Drikkefester" inviteres jeg ikke på (hmm, aldri hatt venner som arrangerer slike jeg...) men vi pleide møtes før konserter og slikt (en god del konserter da vi var studenter og en del alkohol gikk det jo med.... Men, jeg tok meg meg ei brusflaske eller to, og dette ble mer elelr mindre akseptert. Om du vil gå, men ikke bli full, så drikk bare så mye som du vil, og gå når de er blitt for fulle. Om du ikke vil gå, så ikke gå. Ikke åpne døra da vel om de kommer og banker på, legg deg i badekaret mde musikk på og oljer/bobler i vannet og bare nyt det... eller rett og slet finn på noe annet. Du MÅ ikke gå på fest om du ikke vil. DINE meninger er rett for DEG, vil du ikke, så vil du ikke. Rett og slett.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2003 #12 Skrevet 26. juli 2003 Egentlig synes jeg jo det er rart at dine venninner ikke har tatt hintet.. Men kanskje du er en slik person som ikke tør å si din mening, og som bare spiller med.. Jeg hadde en gang ei slik venninne. Alle sa at hun var skikkelig sær, og ingen gadd å ha henne med..Jeg - min idiot- syntest jo synd på jenta, så jeg ba henne med på ulike ting. Det viste seg senere at de andre hadde hatt rett - hun skammet seg over meg, syntest jeg var skikkelig dum.. Møtte vi en gutt f.eks så lot hun som om hun ikke var sammen med meg.. :o Men jeg var visst god å ha i "krisesitusjoner".. Hun bor visst hjemme med mora enda...i godt voksen alder.
Dødspingvinen Skrevet 26. juli 2003 #13 Skrevet 26. juli 2003 Nei, det trenger du ikke. Så enkelt er egentlig det.
ragnalina Skrevet 27. juli 2003 #14 Skrevet 27. juli 2003 Nei du *må* ikke gå hvis du ikke har lyst. Hvis de andre jentene mener at vennskapet 'baseres' på at du drikker sammen med dem er det kanskje på tide å skifte dem ut?
Marianne Skrevet 27. juli 2003 #15 Skrevet 27. juli 2003 Nei selvfølgelig trnger du ikke gå, men når sant skal sies forstår jeg ikke helt problemet. Kan du ikke bare gå og drikke det du selv vil. De tvinger deg vel ikke til å drikke når du er der.? Så kan du reise igjen og når du vil.
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #16 Skrevet 27. juli 2003 Om du ikke liker å gå på slike fester så bør du vel bli voksen nok til å tørre å si i fra da. At de vil ha deg med bør jo egentlig ikke være noe negativt, men du føler deg kanskje bedre enn dem siden du bare drikker vin til maten, mens de kan drikke og kose seg uten mat og annet? Vil de bare ha deg med for å få deg til å drikke eller kan du være med uten å behøve å drikke like mye som de eventuelt velger å gjøre? Hvordan vi velger å arrangere fester er opp til hver og en, og ja noen liker å feste for festen sin del uten at det behøver å være noe negativt i det, og noen liker å ta seg et glss til maten, men noen velger også og ikke drikke noenting, og alle er vi vel like mye verdt for det. Skal vi se på alle menneskene som drikker seg litt full som fjortiser, ja da er det ja men meg mange av dem her i verden, for mange liker å ta seg en fest av og til. Om du ikke vil gå vær ærlig og si at du ikke liker slike fyllepartyer og har de ikke respekt for det vel la det være, for på meg virker det ikke som om du mener at de er noe videre gode venninner.
MarianneE Skrevet 27. juli 2003 #17 Skrevet 27. juli 2003 Selvfølgelig må du ikke gå om du ikke vil! Herregud...bestemmer du ikke over deg sjøl, da??
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #18 Skrevet 27. juli 2003 Vel, jeg dro på festen. Og kjørte bil, og derfor drakk jeg ingenting. Da fikk jeg høre at det ikke var noen vits i å komme siden jeg ikke drakk noe...
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #19 Skrevet 27. juli 2003 Vel, jeg dro på festen. Og kjørte bil, og derfor drakk jeg ingenting. Da fikk jeg høre at det ikke var noen vits i å komme siden jeg ikke drakk noe... Det er vel det ultimate beviset på at disse "vennene" ikke er noe å samle på. Hvis de ikke kan sette pris på ditt selskap uten at du er full så er det bare å de de om å dra til h......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå