Gjest Undre Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Jeg kjenner meg ganske grønn på dette med hudpleieprodukter og må vel innrømme at jeg ser på industrien med en viss skepsis. Nå har jeg imidlertid søkt litt rundt, da jeg har oppdaget at huden ikke lenger er så fin og myk som den en gang var. Jeg er 28 år, og vil jo gjerne gjøre noen småting for huden som ikke koster så altfor mye. Mitt spørsmål er likevel om det er noen vits med alt dette som finnes på markedet? Hva er erfaringene der ute? Som sagt synes jeg det er helt utrolig hvor mye penger mange bruker på slike produkter, og har ingen intensjoner om å ruinere meg på ting som også høres en smule skumle ut: it is normal to experience some temporary redness and mild flaking with Factor-A Plus. If redness or irritation persist, discontinue use. glycolic acid based product: You may experience mild stinging initially, as well as temporary redness and flaking. Er det egentlig meningen at vi skal drive å ha på oss slike ting? Hva er eventuelt ufarlig og fint?
Gjest Coarvi Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 For å være ærlig lurer jeg litt på det samme selv. Og problemet er at det er umulig å få noen fornuftige, sanne svar her. Enten får du beskjed om at billig hudpleie duger det, eller så kommer det en hudpleier eller fem og forteller hvorfor ditten og datten er det eneste riktige. Og for all del, disse hudpleierne kan en god del, men likevel føler jeg at mange av de er litt for fokuserte på det lille de har lært, uten å innse hvor enormt mye mer det er der ute å lære. Jeg blir hvertfall skeptisk når folk snakker om allergiske reaksjoner som er helt vanlige, at diverse behandlinger ikke kan brukes om sommeren pga tynnere hud, og alt mulig. Javel, så blir huden finere der og da, men vet vi hva som skjer med huden på lang sikt? Du kan i hvertfall prøve å lese deg litt fram på ingredienser, hva som er dårlig og sånt (og du kommer til å bli forvirret også her - noen mener parabener er fyfy, andre mener parabener er helt greit, osv). Egentlig ingen gode råd fra meg - rett og slett fordi jeg verken stoler på hvermannsen eller hudpleiere (og heller ikke hudleger for den saks skyld). Selv prøver jeg å bruke ganske rene produkter, og å unngå ting som jeg reagerer på. Jeg bruker decleor for tida, er jo dyrt det, men OK pris om du får det fra nettet. Ellers kan du jo lese litt på bloggen til Hilde Christina; hildechristina.com Er hudpleier hun også, så jeg er skeptisk til mye av det hun sier også, men likevel har hun mange gode råd og forslag...
Gjest Undre TS Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Hihi, og jeg aner ikke hva parabener er en gang. Hva er parabener? Jeg blir altfor skremt av beskrivelsene av hva disse ingrediensene gjør med huden, selv om det jo skal være skjønnhetsbringende. Hva om man slutter å bruke produktene? Hva skjer med huden da? Jeg har aldri i verden råd til en sånn full pakke (f.eks. anbefalt på Jan Marini), så da er spørsmålet om det er noen vits å bare bruke et eller to produkter? Vanskelig.
Rosalind Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Slenger meg på her. Er oppdratt i Spenol-helvetet og tar gladelig imot nøkterne tips.
Gjest Coarvi Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Hihi, og jeg aner ikke hva parabener er en gang. Hva er parabener? Jeg blir altfor skremt av beskrivelsene av hva disse ingrediensene gjør med huden, selv om det jo skal være skjønnhetsbringende. Hva om man slutter å bruke produktene? Hva skjer med huden da? Jeg har aldri i verden råd til en sånn full pakke (f.eks. anbefalt på Jan Marini), så da er spørsmålet om det er noen vits å bare bruke et eller to produkter? Vanskelig. Nå er vel Jan Marini bare for de med problemhud? Du trenger neppe noe så drastisk hvis det eneste som feiler huden din er at den faktisk aldres... Søk litt på feelunique.com f.eks og se på priser, er ikke så ille. Og du trenger ikke "full pakke". det aller, aller viktigste er vel en god fuktighetskrem, og en god rens (og de er hvertfall ikke så dyre via nett). Se litt rundt på forumet hva andre har anbefalt...
Rosalind Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Jeg bruker decleor for tida, er jo dyrt det, men OK pris om du får det fra nettet. Har du noen produkter å anbefale derfra? Solkrem f.eks?
Honesty Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Har du noen produkter å anbefale derfra? Solkrem f.eks? Jeg synes La Roche Posay, som du får på apoteket, har de beste solkremene. De gir tilstrekkelig beskyttelse mot både UVA- og UVB-stråling, og er inneholder en bra kombinasjon av solfiltre, men ingen parfyme. Prisen er også betalelig; den solkremen jeg bruker til ansikt, koster 196 kroner for en tube, og varer ganske så lenge. Jeg er selv glad i hudpleie og produkter, men man behøver ikke miste hodet og kjøpe en hel pakke av den grunn. Jeg tror for eksempel ikke på å skyte spurv med kanoner; å bruke produkter for problemhud hvis man har helt normal hud. Sånn generelt trenger man et renseprodukt (krem, skum osv, etter hva som føles best), en fuktighetskrem som inneholder passe med fett og fukt til hudtypen, samt peeling og solfaktor. Jeg bruker selv en haug med produkter (men bruker peeling bare sjelden), og veksler mellom ulike, men det er ikke pga. behov, men fordi det er morsomt. Jeg tror dessuten at kviser, eksem osv like gjerne er hormonelt/forårsaket av prosesser internt i kroppen, og uansett hva reklamen sier, er dette ikke noe man automatisk kan fikse med produkter. For eksempel er det ganske smart for huden å ikke røyke, få i seg nok vann, og essensielle fettsyrer (omega 3 osv).
hufsa! Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Heia,må bare si meg såååå enig med dere.Supervansklig detta.SWom en av dere skrev,huden kan bli fin nå men hva med senere? Og jeg hører stadig folk reagerer på de forsjellige merkene som gjerne har brukt dagligvarekremer før..Ville jo heller tro det var omvendt for de mener jo billigkremer,det er fyfy.Og hva er best utifra hudpleieproduktene som du får hos hudsalonger til de du får på apoteket?De bruker jo helt forsjellige merker.Håper noen kan gi svar til TS her så skal jeg følge med ;-))
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har fått god erfaring med Avalon sine produkter som jeg kjøper billig på Iherb.com. C serumet fra denne serien synes jeg er bedre enn andre dyre varianter jeg har prøvd. Hvor mye penger en legger i hudpleien kommer vel ann på hvilken type hud man har. Jeg har ihvertfall funnet ut at Avalon organics er like bra som feks Decleor til min hud. Men jeg sverger fortsatt til Md formulation på vinteren da jeg bruker produkter med syrer og a vit. Men det blir ikke så dyrt det heller om det kjøpes på nett, produktene er dessuten drøye. Prisene på vanlig apotek varer er ikke noe billigere enn medidinsk hudpleie kjøpt på nett. Jeg får utbrudd av solkremen til LRP. Bruker en fra Avene som er spesielt for uren hud kjøpt på apoteket.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har brukt krem fra Rema 1000 i alle år , Nivea. Har hatt litt uren hud innimellom.. Men jeg vil bare si at etter jeg fikk prøve Decleor sin vanlige fuktighetskrem HydrA Floral + litt Neroli olje, ble huden kjempefin bare på noen dager. ( dette var prøver men fikk så raskt resultat) Så kommer til å bruke Decleor fremover, det skal også være et ganske naturlig merke:)
Gjest SmallTalk Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Første bud vil være å finne riktig hudtype, og ta ting derifra. Har man en perfekt hud uten tegn til kviser, rynker eller tørr hud, så kan man i prinsippet bruke produkter fra hvilket merke man vil, uten å tenke på ingrediensene. Værre er det dersom man sliter med f.eks acne eller ekstremt tørr hud, da bør man faktisk være nøye på ingredisenser og produkter ettersom en del ingredienser vil kunne gjøre problemet enda værre. F.eks er det ikke spesielt lønnsomt å bruke produkter med veldig mye alkohol i på ekstremt tørr hud, ettersom alkohol er uttørrende og vil tørke ut huden enda mer. Parabener: parabener blir brukt som konserveringsmiddel i hudpleie. De dreper bakterier, og fungerer på samme måte som alkohol. Forskjellen er at de ikke tørker ut huden. Det er antatt at noen parabener kan virke hormonforstyrrende, men det er 4(?) som er godkjent av Grønn Hverdag som "snille". Syrebehandling: Jeg har bare vært borti syrebehandlingene fra MD formulations, men det jeg fikk beskjed om da, var å ikke bruke disse produktene på dagtid og bruke høy solfaktor pga økt sjanse for pigmentflekker. Prisklasser: Det er ikke utelukkende slik at dyrt = bra. Det finnes mange dyre produkter på markedet som ikke har spesielt mye bedre ingredienser enn en krem fra Rema. Det er heller ikke sånn at alt på parfymeriet er bra, og ei heller alt på apoteket. Cluet er å kunne lese ingrediensene, vite hva de er og hva de gjør for huden. Kviser: Til deg som sa at kviser like gjerne kan komme som følge av mekanismer inni kroppen. Jeg er delvis enig. Vanlige småkviser og sorte prikker kommer nok like gjerne av ytre påvirkninger som indre, men ting som hormonell acne og cysteacne dukker ikke opp som følge av feil produkter og dårlig luft. Det må ligge noe mere bak.
Hilde Christina Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Holder du deg til merker solgt i hudpleiesalong er du som regel trygg (minus Magic, de selger mye rart). De aller fleste har råd til å bruke penger på en god rens og en fuktighetskrem som er bedre enn det du får på Rema. Det er rimelig stor forskjell på apotekprodukter og f.eks. Decléor. En kosmetisk kjemiker i Dermanor gjorde en undersøkelse på apotekprodukter og fant ut at så mange som 99% av dem ikke er gunstig for huden. I grunn er det logisk, det som er dyrt er ofte dyrt fordi ingrediensene som blir brukt i produktene er gode og dermed koster litt. Allikevel er det lett å bli forvirret siden Clinique og Dior også er dyrt, men ikke spesielt bra. Har du problemhud ville jeg investert i gode produkter, det reddet ihvertfall min fryktelige hud. Og jada, jeg er hudpleier og mange tror vel at jeg reklamerer, men jeg jobber ikke i salong og tjener ikke noe på å si ting eller gi råd, jeg sier bare det jeg har erfart med min egen aknehud.
Pupsilure Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Huden er jo forskjellig fra person til person. Selv kan jeg godt bruke hårprodukter fra matbutikken. Merker ingen forskjell. Men jeg må ha gode hudpleieprodukter. Merker stor forskjell på huden. Orker ikke å styre med diverse serumer, og spesialprodukter, men bruker rens, peeling og krem fra dermalogica. Det er ikke så dyrt hvis du kjøper fra eBay Noen føler kanskje ikke at de trenger dette heller, slik som jeg ikke trenger frisør-produkter
Sandie Skrevet 5. juni 2009 #14 Skrevet 5. juni 2009 (endret) Har rundet 30, og merker at huden er mer "kresen" på hudpleieprodukter nå enn før. Men høy pris er ikke alltid ensbetydende med god kvalitet. Du må finne produkter som føles bra på huden din, og vel så viktig er det å ha gode hudpleierutiner. Har alltid fått høre at jeg har fin hud, men har aldri brukt dyre spesialbehandlinger eller vært hos hudpleier. Regelmessig rens og tilføring av fuktighet har jeg imidlertid alltid hatt gode rutiner på. Akkurat nå bruker jeg en kombinasjon av billig og dyrt: Nivea renseprodukter + dag-,natt- og øyenkrem fra Clarins. Hittil har det fungert utmerket for min hud. Som sagt over her, det er veldig forskjellig fra person til person hva som funker bra, men det trenger ikke koste en formue Endret 5. juni 2009 av Sandie
Leylani Skrevet 5. juni 2009 #15 Skrevet 5. juni 2009 Jeg er 47 år og har helt nydelig hud. Noe av dette har sikkert med gener å gjøre, men jeg har også funnet ut av dette med hvilke hudpleieprodukter som virker (og hvilke som ikke virker!). Per dags dato går folk i nærmest sjokk når de hører at jeg er over 32 år, og det er jeg meget fornøyd med :-D
Ginen Skrevet 5. juni 2009 #16 Skrevet 5. juni 2009 Syns det egentlig var greit det kom en tråd om dette etter hvert... Har alltid vært glad i jålesaker og sminke og ta vare på huden min, har vært plaget med uren hud siden jeg kom i puberteten. Nå er jeg 26 og huden min har aldri vært så fin som nå, med unntak av at jeg er gravid og var litt mer plaget de første mnd med kviser og sånt. Nå har ting roet seg ned igjen heldigvis. Begynte en (lang) prosess før jul med søk på Grønn hverdag og www.cosmeticdatabase.com for å finne produkter som faktisk ikke inneholder mye galskap. Etter mye leit fant jeg en produktserie fra Wales som heter Nothing Nasty. Ikke forskrekkende dyre priser, og behagelige produkter. Vasker nå ansiktet med en såpe som ikke består av noen ting omtrent og bruker en oljeblanding av jojoba og sånt. Høres helt merkelig ut at jeg må tilføre en olje til min allerede fete hud, men til og med fet hud trenger fuktighet. Så huden min holder seg faktisk matt og fin hele dagen hvis jeg bruker litt mineralfoundation om morgenen. Ble helt sjokkert selv! De har ikke kjempemange produkter, men noe for enhver hudtype, de tester på slekt og venner - ikke på dyr - og de bruker oljer og ingredienser fra kjøkkenhagen omtrent. Legger til link Nothing Nasty. Jeg bruker Organic Mandarin Castile Soap, Flawless Facial Moisturiser og Tender Eye Makeup Remover. Har også prøvd litt andre ting og er fornøyd med alt utenom Pregnancy oil - greit det bør være parfymefritt, men hormonelle gravidneser som min egen syns dette blir vel drygt! Høres ut som reklame dette her. Var ikke meningen. Men disse produktene var de jeg kom fram til som tilfredsstilte kravene mine til bærekraftighet, anti-dyre-testing, fri fra parfymer og andre jäkelskaper. Så vil jo gjerne dele det med andre som leter etter det samme
Gjest Gjest_carina_* Skrevet 5. juni 2009 #17 Skrevet 5. juni 2009 Helt enig med å bruke rene produkter. Jeg har funnet en norsk nettside som selger håndlagete økologiske hud og hårprodukter. Produktene er ikke dyre og ikke fulle av kjemikalier. Jeg betaler på forskudd og får varene sendt uten ekstra kostnader til porto etc. Har bl.annet kjøpt kaldpresset økologisk jojobaolje som de har på tilbud nå og føler jeg har fått fløyelshud. Kan også brukes som hårkur sier de og det skal jeg prøve ut.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juni 2009 #18 Skrevet 5. juni 2009 Jeg vil også anbefale declor sine produkter! Er ikke hudpleier, og har alltid vært ett skikkelig rema 1000 eller h&m- produkt- menneske- har alltid syntes at det har vært godt nok. Så hadde jeg min kusine på besøk et par dager og fikk låne hennes declor-produkter. huden min ble en helt annen, og jeg er storfornøyd med at huden min har mindre urenheter og mindre tørrhet.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #19 Skrevet 5. juni 2009 (endret) Fullstendig enig! Jeg bruker kun produkter fra Iherb.com, oganisk er veien å gå. Har hatt fantastisk resultat med fuktighetskremen Green Tea Skin, den er ubeskrivelig bra. Fikk den for bare $ 9.95 (koster vanligvis $ 16.85, retail $ 24.95). De har også Crystal deodorant stick, roll-on og spray veldig billig. Superfornøyd! Innlegget er endret iht KGs regler. Furstina, mod Endret 6. juni 2009 av Furstina
Gjest Gjest_damen_* Skrevet 6. juni 2009 #20 Skrevet 6. juni 2009 Jeg har aldri hatt så fin hud som etter at jeg begynte å investere litt i skikkelige hudpleieprodukter (er 37 og har uren hud). I mine unge år så jeg ille ut og brukte hudkremer fra matbutikken. Etterhvert som jeg ble eldre brukte jeg de "billige" seriene fra parfymeriet; Clarins og Clinique. Huden min ble ikke nevneverdig bedre. Men for ca 10 år siden begynte jeg med Dermalogica og MD, og etter dette får jeg stadig komplimenter for hvor fresh og klar huden min er. Klart noe har med at huden "tørker" litt inn med alderen, men jeg ser klar forværring etter en ukes tur på hytta uten skikkelig hudpleie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå