Gjest Gjest_olga_* Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Leker med tanken om å selge leiligheten min. Jeg ønsker selvfølgelig å bruke minst mulig penger på meglerhonorarer og slikt. Men hvor mye koster det egentlig? Og kan noen anbefale en rimelig og bra megler? Og hvordan går man frem når man skal selge boligen? Hva er viktig å huske på? Ble mange spørsmål dette, men håper noen kan svare.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Hvor er det du skal selge leiligheten? Oslo har flere melgere å velge mellom feks enn andre steder. Det som er lurt er å høre med forskjellige meglerkontorer hvor mye de skal ha. Noen har fastpris, andre har %. Det går også ann å prute. Du må fort regne 40-60000 i melgerutgifter. Når jeg solgte min leilighet i fjor brukte jeg Obos-megleren i Oslo. De var flinke. Og utgangspunktet deres var 2,2% av salgssummen, men fikk prutet litt ned. Men DNB skulle ha 3% av salgssummen. Obos-megleren hadde også et tilbud om fastpris. Mitt tips er å sjekke flere meglere. Privatmegleren og Krogsveen er feks dyrere. Tenk gjennom om du feks vil annonsere både på nett og i avis. Avis er feks veldig dyrt. Ikke la megler prakke på deg masse som du ikke trenger. I prisen er ofte så og så mange visninger. Utover det må du betale pr visning, men ikke hvis du tar visningene selv! Da slipper du den utgiften hvis det skulle gå litt tid før leiligheten blir solgt. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Vi betalte 1,75 % av prisen til megler + diverse for annonsering og prospekt. Vi solgte en dyr leilighet så det ble forholdsvis dyrt. Det viktigste for oss var å finne en flink megler som hadde god kjennskap til området og som hadde gode referanser. Vi kunne kanskje fått et bedre tilbud hos en av de nyoppstartede meglerne som var i ferd med å gå konkurs, men vi hadde ikke fått en bedre megler. Vi solgte hos den samme som vi kjøpte av. Spør naboene hvem de kjøpte av og om de hadde et godt inntrykk.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Det er ikke alltid lett å vite hvilke som kan gå konkurs. Notar var ikke akkurat noe nyoppstartet selskap, men de gikk konk likevel. Solide firmaer i Oslo i hvertfall er nok Obos-melgeren, Eiendomsmegler 1, DNB Nor. Privatmegleren har også overlevd den verste krisen så langt. Er enig med personen over, prøv å finn en flink megler som du føler deg trygg på og som jobber for deg, ikke for bare seg selv.
Gjest ts Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Hvor er det du skal selge leiligheten? Oslo har flere melgere å velge mellom feks enn andre steder. Det som er lurt er å høre med forskjellige meglerkontorer hvor mye de skal ha. Noen har fastpris, andre har %. Det går også ann å prute. Du må fort regne 40-60000 i melgerutgifter. Når jeg solgte min leilighet i fjor brukte jeg Obos-megleren i Oslo. De var flinke. Og utgangspunktet deres var 2,2% av salgssummen, men fikk prutet litt ned. Men DNB skulle ha 3% av salgssummen. Obos-megleren hadde også et tilbud om fastpris. Mitt tips er å sjekke flere meglere. Privatmegleren og Krogsveen er feks dyrere. Tenk gjennom om du feks vil annonsere både på nett og i avis. Avis er feks veldig dyrt. Ikke la megler prakke på deg masse som du ikke trenger. I prisen er ofte så og så mange visninger. Utover det må du betale pr visning, men ikke hvis du tar visningene selv! Da slipper du den utgiften hvis det skulle gå litt tid før leiligheten blir solgt. Lykke til! Takker for alle svar, det var til stor hjelp. Jeg bor i Akershus, Lillestrøm-området. Tror utvalget av meglere er ganske bra her. Så da får jeg bare sette i gang med å undersøke.
flickan Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Ikke bare er det viktig at dere har god kjemi meg megler, men enda viktigere er det at megleren passer for målgruppen og kan vekke tillitt hos potensielle KJØPERE. Er boligen passe for et eldre ektepar vil nok de ha andre preferanser enn et ungt par. Så se an megler i forhold til kundegruppen også.
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har solgt selv i Lillestrøm, og valgte Eiendomsmegler 1. Kjempefornøyd! Holder til ved postkontoret, så lett å få tak i. Føler meg ikke komfortabel med å legge ut konkrete navn, men megleren var en mann i 20-30 årene. Hadde også pratet med flere andre, Garanti og Exact var jeg nærmest å velge, men valget falt på Eiendomsmegler 1. Litt dyrere enn Exact, men prisen jeg fikk for leiligheten var mye høyere enn hva naboen min fikk to måneder før (selvfølgelig kanskje tilfeldig, men megleren la opp en plan og strategi som viste seg å funke perfekt). Lykke til med valget!
Gjest hare Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 nå høres jeg helt blondine ut . men jeg har faktisk ikke tenkt på denne utgiften da jeg ikke har solgt noen bolig... det betyr jo at om jeg selger til samme prisantydning, eller mindre enn jeg selv kjøpte for så taper jeg de pengene megler skal ha? i tillegg til å måtte betale omkostninger for ny leilighet:/ uhu så dyrt det kan bli!
Gjest Gjest_Fjest_* Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Det er lov å vere lur når man inngår avtale med megler. Lag f.eks en avtale utifra uavhengig takstmanns prisantydning - med en bratt økning i % det får av overskytende salgssum, og da gjerne også med en mindre %-del enn i utgangspunktet om bolig ikke går til takst. Da vil du ha en megler topp motivert for å presse pris opp, noe som om du er heldig kan føre til at megleren betaler seg selv.
Caos Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Vårt hus ligger til salgs nå, og det koster 82.000 å slege... Det er ikke fastpris men %, for oss var det lønnsomt å velge % fremfor fastpris.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 6. juni 2009 #11 Skrevet 6. juni 2009 DNB Eiendom fremstår for meg alldeles uprofesjonelt, jeg har aldri vært borti så lite kompetente meglere før. Da jeg skulle selge huset mitt hadde jeg først DNB hjemme for en prisantydning - og det var virkelig skremmende. De gav meg en prisantydning som lå nesten 2,5 mill under den prisen huset faktisk gikk for - og jeg tenker med skrekk og gru på hva som kunne skjedd om jeg hadde valgt DNB til å selge boligen min, jeg hadde garantert ikke fått den prisen jeg fikk. Prisantydningen har tross alt svært mye å si for hvilken kundegruppe man trekker til prospektet og visningen. Mitt råd er å IKKE henge seg opp i hvor mye megleren skal ha i honorar - men heller se på hvordan megleren er, hvordan vedkommende ser på huset ditt, og om vedkommende virker motiverte til å selge boligen på en skikkelig måte. Og ikke minst så synes jeg det er viktig at dersom man ikke får solgt boligen så skal man slippe å betale for meglerens arbeid. Vil legge til at jeg valgte EM1 - som både var billigere enn DNB og langt, langt mer profesjonelle, vennlige og ikke minst svært kompetente. Og EM1 stiller salgsgaranti - mulig det er andre meglere som gjør det - men jeg fant ingen andre da jeg skulle selge.
Mamma1 Skrevet 6. juni 2009 #12 Skrevet 6. juni 2009 Vi skal selge nå, og det vil koste oss 2.5%av salgssum pluss 12500 for markedsføringspakke og 5900 i meglerhonorar. Vi regner med at vi ikke vil overstige 50 000 til megler. Vi fikk også en salgsgaranti: Intet salg=ingen betaling. Som regel må man uansett betale markedsføringen, men det slipper vi. I tillegg skal vi ha en boligsalgsrapport som koster 8000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå