Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har begynt å jogge.... aldri jogget noe særlig før.

Hvor ofte/langt kan jeg jogge? Jeg vil helst ikke få belastningsskader.... Vil si jeg er passe godt trent, skadefri... trener step, høypuls osv 3 ganger i uka til vanlig, men nå passer det best å jogge hjemmefra en periode.

Jeg jogger ca 45-60 minutter, rolig tempo.

Jeg er ganske tung på foten, og føler meg litt "foroverlent" når jeg jogger. :-D Hvordan kan jeg få bedre teknikk, lettere steg....

Bør jeg følge med på pulsen når jeg løper og ligge på en viss pulsfrekvens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
har begynt å jogge.... aldri jogget noe særlig før.

Hvor ofte/langt kan jeg jogge? Jeg vil helst ikke få belastningsskader.... Vil si jeg er passe godt trent, skadefri... trener step, høypuls osv 3 ganger i uka til vanlig, men nå passer det best å jogge hjemmefra en periode.

Jeg jogger ca 45-60 minutter, rolig tempo.

Jeg er ganske tung på foten, og føler meg litt "foroverlent" når jeg jogger. :-D Hvordan kan jeg få bedre teknikk, lettere steg....

Bør jeg følge med på pulsen når jeg løper og ligge på en viss pulsfrekvens?

Pulsen bør du absolutt følge med på, aller helst bør du kjøpe deg pulsklokke. Noen har en tendens til å ta for hardt i, og risikerer å bli overtrente, mens andre har for lav intensitet, og får dårlig fremgang. Det meste av tiden bør du ligge på 60-70% av makspuls, da får du bra treningsutbytte uten at du blir overtrent.

Hvis du selv synes du er tung på foten så kan det nok hende at du er det. Du burde ta en tur innom en butikk med bra kompetanse på løpesko, aller helst Löplabbet, se www.loplabbet.no

De har filialer flere steder i landet, og der kan de virkelig joggesko og jogging. Du får på deg en nøytral testsko, så løper du på en tredemølle mens de videofilmer løpesettet ditt. Etterpå spiller de det i sakte film og ser om du overpronerer eller underpronerer osv, i tillegg til at du står på en glasskasse for å se hvor bra fotbuen din er.

Skoene koster 1500 - 2000 kroner, men det er de verdt. Det er ingenting mot hva du vil måtte bruke på fysioterapi hvis du skulle få en belastningsskade. Klær kan man godt kjøpe billig, men sko bør man aldri være gjerrig på. Tenk på all den julingen føttene og knærne får hver dag, de fortjener virkelig noe bra.

Skrevet

Jeg har flotte sko fra løplabbet allerede.

Hvordan finner jeg ut maxpulsen min?

Skrevet

220 minus alder fungerer sånn nogenlunde, men makspulsen forandrer seg ikke en hel puls for hver gang du blir eldre, så du må ta det med en klype salt. Hvis du er mellom 10 - 30 år, tror jeg den fungerer best. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp deg gode sko først og fremst.

Når du løper, tenk på holdningen din. Trekk skuldrene tilbake og kjenn at armene og skuldrene er lette og ledige. Skuldre, hofter og ankler skal være i en rett linje. Ikke land på tærne. Fokuser på å bruke energien til å bevege deg framover, ikke nedover eller til siden. Stabiliser overkroppen med mage og rygg og kjenn hvordan dette er med på å gjøre løpebevegelsen bedre.

Skrevet

220 minus alder fungerer absolutt ikke på min makspuls. Jeg har trent feil veldig lenge fordi makspulsen min var mye lavere enn antatt. Jeg testet min på et treningsstudio, løp på tredemølle i økende fart til jeg ikke orket mer. Du kan jo høre på et treningstudio nær deg om de vet hvor du kan teste den. Men om du bare skal jogge har du ikke så mye bruk for å vite makspuls. Det er viktigere ved intervalltrening og dersom du skal drive med konkurranseidrett...

Gjest Gjest_GJest_*
Skrevet
Men om du bare skal jogge har du ikke så mye bruk for å vite makspuls. Det er viktigere ved intervalltrening og dersom du skal drive med konkurranseidrett...

Det er jeg uenig i. Selv om man "bare" jogger er det greit å vite at man gjør det optimalt. Det er veldig lurt å finne ut hva slags puls man bør ligge på for å få mest mulig ut av treningen - de fleste av oss har ikke sååå mye tid til overs til å trene.

Skrevet

Tenk på holdningen din når du løper - frem med brystkassen hjelper hvertfall meg ne enormt! Du skriver du er redd for belastningskader - tror det er viktig å variere så mye som mulig. Asfalt er belastende uansett underlag, tenk på det når du jogger lenge på asfalt. Har du mulighet for å jogge på grus/sti? Personlig liker jeg å variere intensitet: øke farten opp bakker, rolig på flater, legge inn intervaller (etter hvert som du blir bedre vant med jogging). løpe baklengs er også veldig bra trening, men du må ha et egnet sted å gjøre det.

Skrevet
220 minus alder fungerer absolutt ikke på min makspuls. Jeg har trent feil veldig lenge fordi makspulsen min var mye lavere enn antatt. Jeg testet min på et treningsstudio, løp på tredemølle i økende fart til jeg ikke orket mer. Du kan jo høre på et treningstudio nær deg om de vet hvor du kan teste den. Men om du bare skal jogge har du ikke så mye bruk for å vite makspuls. Det er viktigere ved intervalltrening og dersom du skal drive med konkurranseidrett...

Hvor gammel er du da?

Skrevet

33 år. Mulighet til å løpe på asfalt, skogssti og grusveier... :-)

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurte på om noen hadde gode tips til joggesko som ikke var så veldig dyre. Eventuelt nettsider der gode merker selges billig.

Jeg er student, og har ikke råd til å betale nærmere 2000 kr for et par løpesko. Men jeg har stor glede av å jogge, og jogger 3-4 ganger i uka, både på asfalt og i skogen.

:)

Skrevet

Om du har 2000 å bruke, så burde du få deg noen gode løpesko :) hvilke, avhenger av mange faktorer: vekt, pronasjon, underlag. Beste er om har en butikk som kan hjelpe, feks. Løplabbet. Føtter er utrolig forskjellig; feks Mizuno har mange gode løpesko og kjenner mange som er veldig fornøyd med dem, men fasongen passer ikke mine føtter. Jeg har Nike Zoom Vomero, og liker disse godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...