Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Er det mulig å unngå å måtte betale dokumentavgift når man kjøper seg inn i kjærestens bolig? Noen som vet?
Alison Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 (endret) Det står litt her. Har dere vært samboere i minst to år, eller har felles barn, så skal du slippe dokumentavgift ved å kjøpe deg inn i boligen til din samboer. Endret 4. juni 2009 av Alison
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Det står litt her. Har dere vært samboere i minst to år, eller har felles barn, så skal du slippe dokumentavgift ved å kjøpe deg inn i boligen til din samboer. Det ble endret i 2007, samboere kan altså i forbindelse med samlivsbrudd, kjøpe ut den andre parten uten å måtte betale dok.avgift. Det gjelder ikke ved innkjøp i samboers bolig, her må man fortsatt betale dok.avgift, 2,5% av verditakst. Man slipper dok.avgift hvis man gifter seg da, men det er jo litt uromantisk å gifte seg for å spare penger.
Gjest Apple- i.i Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Joda, jeg har vært med på dette, og det er helt lovlig. Men det er noen år siden, så jeg husker ikke helt detaljene. Vi gjorde ikke om på skjøtet, men skrev et papir - som jeg ikke husker hva heter - hvor det sto at huset ikke kunne selges uten den andres samtykke eller noe sånt. Framgangsmåten var anbefalt og beskrevet i Dine Penger, kanskje du kan finne noe på nettsiden deres? Beklager at jeg ikke kan hjelpe mer, men nå vet du ihvertfall at det er en måte å løse det på
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Joda, jeg har vært med på dette, og det er helt lovlig. Men det er noen år siden, så jeg husker ikke helt detaljene. Vi gjorde ikke om på skjøtet, men skrev et papir - som jeg ikke husker hva heter - hvor det sto at huset ikke kunne selges uten den andres samtykke eller noe sånt. Framgangsmåten var anbefalt og beskrevet i Dine Penger, kanskje du kan finne noe på nettsiden deres? Beklager at jeg ikke kan hjelpe mer, men nå vet du ihvertfall at det er en måte å løse det på TS Takk for svar, skal sjekke nettsidene til dine penger TS
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Urådighetsklausul!!!! = samboer kan ikke selge eller pantsette hjemmet uten den andres tillatelse. Skal være like gyldig som tinglysning. Noen jurister her inne som kjenner til ordningen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå