Gå til innhold

Hvor mye trenger man egentlig til private utgifter i måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Samboer har innsett at det er fornuftig at vi fordeler utgifter annerledes, slik at ikke bare han, men også jeg har noe igjen til privat forbruk når fellesutgifter er betalt. Vi skal derfor regne over, og finne en annen fordeling som gir meg mer å rutte med.

Han er så velstående at han trenger ikke regne på det sånn sett for sin del, men jeg må jo regne for min del.

Mine personlige utgifter innbefatter:

- boliglån, 9000 kr/mnd (5% rente)

- studielån, under 2000 i mnd.

- mobil max 500 kr/mnd

- trening 300 kr/mnd

- kontaktlinser 200 kr/mnd

- gaver: variabelt

- fornøyelser: variabelt

- frisør: max 7000 i året?

- reiser til min hjemplass: kanskje 6-7000 i året?

- klær, sko: sikkert noen tusen det også, men handler ikke så ofte egentlig, bruker samme vinterjakke og vintersko flere år på rad...

Hvor mye penger bør jeg ha til overs til disse private utgiftene, etter at jeg har betalt min del av fellesen? Bare lånene utgjør jo 11000 i mnd. Hvor mye "lommepenger" til klær, sko, fornøyelser, aktiviteter osv bør jeg ha hver måned?

Bør jeg har mulighet til å spare opp en privat buffer til større utgifter (f.eks tannlegeutgifter)? Jeg drømmer også om å kunne kjøpe meg en egen, liten bruktbil, men er det rimelig at jeg har mulighet til det? jeg tjener jo langt mindre enn samboer, og nå er vi jo blitt enige om at han skal betale mer enn meg av felles utgifter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er singel og bruker ca 3000 i mnd til personlig forbruk etter regningene er betalt. Resten sparer jeg til reiser og uforutsette utgifter.

Gjest Marlo
Skrevet

Oj, ja der ser man.

Lommepenger er vel det som kommer etter regninger og mat ... vel jeg tror ikke jeg bruker mer enn gjennomsnittelig 200 kr i mnd vil jeg tro.

Jeg sparer heller opp til större utgifter, som reise o.l.

7000kr på frisör i året höres helt horribelt ut i mine örer - jeg bruker ingenting, men får noen til å stusse / forme det litt for meg.

Klär blir det heller lite av, handler klär for kanskje så mye som 12-1300 kr pr år.

Hvor mye DU bör ha hver mnd i lommepenger aner jeg ikke. Det er vel egentlig opp til hver enkelt å bestemme/prioritere. Finn ut hva som er riktig for deg.

Gjest Gjest
Skrevet
7000kr på frisör i året höres helt horribelt ut i mine örer - jeg bruker ingenting, men får noen til å stusse / forme det litt for meg.

:) da har du sikkert mykt, deilig, krøllete hår?

Jeg har stritt, flokete, hurtigvoksende hår som krever jevnlig klipp for at jeg ikke skal se ut som en gorilla. Jeg vil gjerne se ut som en dame. Jeg burde egentlig gå hver mnd til frisør, men begrenser meg til annenhver mnd siden det er så dyrt, betaler aldri under 1000 kr for en klipp. I tillegg må jeg ha produkter som holder håret samlet og i sjakk. Og jeg må vokse øyenbryn og bart jevnlig - for å se ut som et menneske og ikke som en apekatt - heldigvis får jeg ordnet dette samtidig på salongen :)

Gjest Marlo
Skrevet

Nei jeg har helt normalt hår, noen ganger kan det fort bli for fett andre ganger for tört. Splitter seg fort i tuppene, ganske uregjerlig om jeg ikke passer på. Vokser FORT, og jeg tuller ikke når jeg sier jeg har 20-25 cm lengre hår i år enn jeg hadde i gjor (nja vet ikke om det er normalt eller ikke da, men jeg syns det går alt for fort).

Jeg har dermed veldig langt hår og det er mye å holde styr på... ikke er det letthåndterlig heller for det er forbanna tjukt (og nei, ingen kröller)

Snakker om öyebryn - de er som håret mitt - lange, bustete og innmari tjukke, men jeg bruker pinsetten selv og betaler ingen andre for å gjöre det.

Så nei du, ikke noe mykt, deilig og kröllete hår her i gården selvom jeg skulle så gjerne önske jeg hadde det.

Men jeg ser da veldig ut som en dame likevel, bare at jeg gjör ting selv

Skrevet

Når jeg trekker fra alle faste utgifter som boliglån, studielån, telefon, internett, forsikringer, billån, linser osv. har jeg ca 11 000kr igjen. 3000kr til sparing og resten til mat og personlige ting.

Gjest Gjest
Skrevet
Når jeg trekker fra alle faste utgifter som boliglån, studielån, telefon, internett, forsikringer, billån, linser osv. har jeg ca 11 000kr igjen. 3000kr til sparing og resten til mat og personlige ting.

dvs 8000 kr til forbruk....

er ikke det veldig mye?

Gjest Gjest
Skrevet

Samboeren min hadde aldri fått regne 7000 til frisør i et budsjett mens vi prøver å regne ut hvor mye han skulle hatt igjen av lønna si hver måned. Har han råd til det ved siden av faste utgifter så værsågod, men jeg tar det aldeles ikke med i en fellesregning.

Jeg er jente, har langt, krøllete mykt hår som frisører lovpriser for sin sunnhet.

Klipper hver tredje måned, betaler 330,-.

Og 7000 til hjemreiser, bor du på Nordpolen? Jeg kunne dratt hjem hver eneste måned med NSB for halve summen, og foreldrene mine bor langt unna. De krever heller ikke besøk hver måned. :)

Gjest Surfs
Skrevet

Oj, noen her var innmari flinke! Skulle ønske jeg klarte å spare 3000 i måneden.

Jeg trodde Marlo var en mann som brukte så lite på klær og hår. :skratte:

Jeg bruker ca 12 000 i året på frisør, også går det vel ca 700 i måneden til shampoo/balsam, varmespray, hårkur etc. Vokser barten, men det koster jo ikke mer enn 140 kr gangen, og brynene tar jeg selv. Bruker ikke noe særlig på sminke.

Vi har i underkant ca 60 000 inn hver måned, og har følgende utgifter til sammen:

Huslån og billån: 6000kr.

Husleie : 1100kr

SFO : 2350kr

Forsikring : 1200kr

NSB : 3000kr

Strøm : 2500kr

Studielån : 2000kr.

Bensin : 1000kr

Hytta : 1000kr

Vi har ikke noe spesielt budsjett, og sparer dessverre ingenting. Lever ganske godt, spiser mye ute og er mye på farten. Handler også en del klær. Men er jo aldri tom på konto heller, så uforutsette ting (innen for rimelighetens grense) går bra.

Jeg gjør ca 200 000 mer enn sambo og vi har løst det sånn at alt er bare en pott, så begge bruker vel ca like mye på hint og datt også. :)

Etter ferien mål: SPARE.

Surfs

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Oj, noen her var innmari flinke! Skulle ønske jeg klarte å spare 3000 i måneden.

Jeg bruker ca 12 000 i året på frisør, også går det vel ca 700 i måneden til shampoo/balsam, varmespray, hårkur etc. Vokser barten, men det koster jo ikke mer enn 140 kr gangen, og brynene tar jeg selv. Bruker ikke noe særlig på sminke.

Vi har i underkant ca 60 000 inn hver måned, og har følgende utgifter til sammen:

Vi har ikke noe spesielt budsjett, og sparer dessverre ingenting. Lever ganske godt, spiser mye ute og er mye på farten. Handler også en del klær. Men er jo aldri tom på konto heller, så uforutsette ting (innen for rimelighetens grense) går bra.

Jeg gjør ca 200 000 mer enn sambo og vi har løst det sånn at alt er bare en pott, så begge bruker vel ca like mye på hint og datt også. :)

Surfs

var ganske så likt meg og sambo det der.

note to self; Begynne og spare etter ferien... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er jente, har langt, krøllete mykt hår som frisører lovpriser for sin sunnhet.

Klipper hver tredje måned, betaler 330,-.

Og 7000 til hjemreiser, bor du på Nordpolen? Jeg kunne dratt hjem hver eneste måned med NSB for halve summen, og foreldrene mine bor langt unna. De krever heller ikke besøk hver måned. :)

Heldig for deg, at du har lettvint hår:) Mitt hår krever proff hjelp, og det koster.

Dessuten, ikke alle som har foreldrene sine i en toglengdes avstand!! Det er flere timers flytur for meg å reise hjem.

Gjest Gjest
Skrevet

Dvs en 1000-lapp i mnd + + + produkter.

Tror det er ganske normalt.

Men skremmende når man regner på det, 60 000 på 5 år, er det virkelig verdt det? Kan man heller satse på hjemmesnekret frisyre, billige farge-og stripeprodukter, krølljern/flatjern, hårkurer laget av uspiste, overmodne bananer...?

Gjest Gjest_Maki_*
Skrevet

Utbetalt: 17 000

Lån: 4500

Husleie: 2000

Hundemat: 2000

Tlf: 300

Bensin/bomstasjon: 2000

Vet ikke hvor mye jeg bruker på mat og røyk i mnd,men har hvertfall 6200 igjen etter at alt er betalt,men det meste går til dette. En sjelden kinotur og ut og spise også

Skrevet

Surfs

Heia,bes de hårproduktene på nett, så bet langt under halvparten for de og vips så kan du brukt de andre på noe gøy ;-))

Gjest tidligere samboer
Skrevet

Når jeg har betalt 50% av boliglånet og mine utgifter på det som er felles (han har faste utgifter som strøm/forsikring, vann&kloakk etc. og jeg har maten)

så har jeg vel igjen 2000kr på meg selv. Det er kun til "kladd"; klær, frisør, jentekveld, kino, sminke etc.

Det vil snart øke til 4500kr så fort jeg har fått betalt ned det lille lånet jeg har som jeg ikke anser som felles utgifter, og som mitt ansvar å få betalt ned.

Så om jeg skal til frisøren en mnd, javel, så får jeg la vær å handle klær den måneden.

Jo mer penger du har, Jo mer bruker du !

Gjest Gjest
Skrevet
Dvs en 1000-lapp i mnd + + + produkter.

Tror det er ganske normalt.

Men skremmende når man regner på det, 60 000 på 5 år, er det virkelig verdt det? Kan man heller satse på hjemmesnekret frisyre, billige farge-og stripeprodukter, krølljern/flatjern, hårkurer laget av uspiste, overmodne bananer...?

Mener du at det er normalt med slike summer?! Synes selv jeg lever godt, men det kan jo være fordi jeg ikke bruker pengene mine på denslags.

Tipper jeg går til frisøren en gang i halvåret, betaler 6-700 per gang. Farger aldri, heller ikke hjemme. Produkter kanskje en hundrings i måneden (og da tror jeg faktisk jeg overdriver).

Gjest Coarvi
Skrevet

Det overrasker meg hvor mange mennesker som bor helt i sin egen verden og ikke greier å innse at ikke alle kan reise med tog/ha samme levesituasjon for de.

Norge er et langstrakt land, og mange av oss MÅ ta fly (toget går ikke lengre enn til Bodø vet du, og det er ikke halvveis en gang for min del). Selv betaler jeg ofte 5000 for EN hjemreise - og det gjelder kun fly, ikke bussturen som så må frakte meg noen timer fra flyplassen.

Så 7000 til hjemreise var da absolutt ikke ille, skulle ønske jeg kunne bruke like lite.

Gjest Gjest
Skrevet
Det overrasker meg hvor mange mennesker som bor helt i sin egen verden og ikke greier å innse at ikke alle kan reise med tog/ha samme levesituasjon for de.

Norge er et langstrakt land, og mange av oss MÅ ta fly (toget går ikke lengre enn til Bodø vet du, og det er ikke halvveis en gang for min del). Selv betaler jeg ofte 5000 for EN hjemreise - og det gjelder kun fly, ikke bussturen som så må frakte meg noen timer fra flyplassen.

Så 7000 til hjemreise var da absolutt ikke ille, skulle ønske jeg kunne bruke like lite.

Nettopp!

Provoserer meg også at ikke folk skjønner dette.

Det er billigere for meg med en uke i syden, enn flyreisen hjem til foreldrene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...