Gå til innhold

pusse opp stue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har åpen kjøkken-stueløsning, der det er en åpning til kjøkkenet (halv-vegg). kjøkkenet har vi malt, tapetisert og innredet i fargene hvitt, svart og rødt.

Så lurer på jeg på stuen. Tenker å male veggene. Hvilke farger er fint på en stue? Tenker å ha en farge som går igjen i invetar også. F.eks hadde det vært fint om jeg malte en kortvegg lyseblå, og resten i en hvitfarge som passet?

Veldig glad om noen kan gi noen tips, føler jeg står veldig fast. Er ikke så god på stiler, farger og interiør. Hvis noen vet om en bra nettside eller noe, blir jeg glad for det også :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I og med at dere har åpen løsning hadde jeg valgt farger som ikke bryter så mye med hverandre. Jeg ville gjentatt hovedfargene i de to rommene, men variert på bifargene. Er feks. rødt en dominerende farge på kjøkkenet deres? Isåfall ville jeg ikke valgt blått stuen, men dersom feks hvitt er mest dominerende og dere har den begge steder kan det være fint med lyseblått som variasjon i stuen.

Gjest Gjest
Skrevet

Lyseblå vegg i stuen med rødt på kjøkkenet vil bli helt grusomt, helt krasj. Ville malt hele stuen hvit, høres ut som det er mer enn nok farver på kjøkkenet. Med hvit stue er det lett å endre farveinntrykket med gardiner, puter etc.

For tips, let opp blogger på http://www.norskeinteriorblogger.blogspot.com/ og gå Narvesen og kjøp deg noen interiørmagasiner. BoligPluss er bra.

Skrevet

Takk for svar. Tenker å presisere litt mer hvordan kjøkkenet ser ut. Tre av veggene er malt i en hvitfarge, mens den siste veggen er tapetisert med en tapet som har rødt mønster på hvit bakgrunn. Kjøkkenstolene er røde, vi har et bilde med rødt innslag på veggen, og brødboks, brødrister og foodprosessor er røde. Noen flere røde kjøkkenutstyr som står fremme. Føler ikke at det er for mye rødt, resten er hvitt og noe svart. Veggen som er tapetisert er den veggen fra stuen, dvs. den halv-veggen som skiller kjøkken og stue- sånn at man ikke ser denne veggen når man sitter i stuen.

Tenkte å male stuen også i en hvitfarge, men så lurte jeg på om jeg skulle gjøre noe med en av kortveggene- f.eks male i en annen farge eller tapetisere. Lurer veldig på hvilke fargetema jeg skal ha i stuen i form av bilder, puter osv. Hva tror dere?

Gjest Gjest_Gjest2_*
Skrevet

Jeg ville fortsatt ikke malt noen fondvegg,særlig i og med at du er så usikker mht farvevalget. Har du en farve i gardiner, puter og pynteting kan du skifte farven i rommet på 20 min. Jeg ville gått for klare, sterke farver og ikke pastellfarver pga. farvevalget på kjøkkenet.

Jeg ville gått for en klar blåfarve i tilbehøret i stuen, det blir fint hvis du legger inn noen få rød elementer i tillegg. En lett maritim stil mao. De har fine gardiner med tynne blå striper på Åhlens: du får det samme stoffet i metervare, slik at du kan sy matchende puter. Kanskje kombinert med puter puteputer i blått og rødt fra Gant.

Skrevet
Jeg ville fortsatt ikke malt noen fondvegg,særlig i og med at du er så usikker mht farvevalget. Har du en farve i gardiner, puter og pynteting kan du skifte farven i rommet på 20 min. Jeg ville gått for klare, sterke farver og ikke pastellfarver pga. farvevalget på kjøkkenet.

Jeg ville gått for en klar blåfarve i tilbehøret i stuen, det blir fint hvis du legger inn noen få rød elementer i tillegg. En lett maritim stil mao. De har fine gardiner med tynne blå striper på Åhlens: du får det samme stoffet i metervare, slik at du kan sy matchende puter. Kanskje kombinert med puter puteputer i blått og rødt fra Gant.

Tusen takk for tips :) Tror jeg lar være å male ene veggen da, men heller har en nøytral farge på alle veggene i stuen. Det er sant det, at da er det lettere om man plutselig vil forandre fargestil. Slipper å male en vegg for det liksom, bare skifte ut tilbehør. Synes selv at kjøkkenet er ganske stilig, men det blir kanskje litt voldsom hvis de andre rommene også skal ha sånn sterk fargestil.

Hvilken hvitfarge ville dere hatt på stuen da? Finnes det hvitfarge med svak nyanse av blått hvis puter o.l skal ha blåfarge? Kjøkkenet er malt i en ganske hvit farge, men har hørt at stue ikke skal være så "kald" om dere skjønner. Sola skinner mye inn på ettermiddag/kveld.

Tenker å ta en tur på biblioteket i dag, og få litt inspirasjon der også. Listene i leiligheten er trekvite, så tenker å male de også (på stue og kjøkken i første omgang). Er det da slik at listene rundt vindu/dør og oppe med taket skal ha samme farge som taket, og nedre liste samme farge som golvet?

Gjest Gjest_Gjest2_*
Skrevet

Jeg har malt flere rom helt hvite, og kommer til å gjøre det igjen. Veldig fornøyd. Ikke kaldt i det hele tatt og veldig lekkert. Har sett og hørt mange anbefale hvit med litt sort i, det blir nøytralt med hensyn til å kombinere det med andre farver. Tror fort det kan virke ganske kaldt hvis du har litt blått i hvitfarven.

Når det gjelder listene så ville jeg malt alle helt hvite, men med en litt høyere glansgrad enn på veggen (30 på lister, 10 på veggen). Det er selvfølgelig smak og behag, men jeg blir svimmel og kvalm av rom som er malt i høyglans. Husk å male med grunning først.

Når det gjelder bilder, så synes jeg Ribba-rammene fra IKEA er utrolig flotte, og uslåelige på pris. Plakatene inni velge man jo selv, og blir jeg lei bytter jeg de bare ut. Bildelister er og veldig fint. Her er et kjellerrom i slik stil.

Sjekk også disse bloggene:

Interiørgleder

Karnas hus

Sjøboden

Synes forresten kjøkkenet ditt høres veldig fint ut:)

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Tuppa_*
Skrevet

Ser dete er en gammel post - men ville bare foreslå en gråfarge som går noe i rødt. Da skjærer ikke veggfargen med kjøkkenet, og du får med både det sorte og det røde videre uten at det er en av delene. Du kan da bruke ulike nyanser av grått i interiøret, noe som passer fint med det sorte og røde du allerede har (men likevel ulikt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...