Iphigenia Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Jeg vurderer å kjøpe en fisk til barnet mitt, en enkelt fisk i et sånt lite, dekorativt akvarium. Vi har ikke anledning til å stelle noe større, og jeg er allergisk mot en del pelsdyr. Vi er på ferie hos familie noen ganger gjennom året, som regel maks en uke, men i juleferie og kanskje sommer kan det bli to uker. Jeg vet ikke hvor lenge en fisk kan være alene, uten å få renset vannet og få mat? Kan de fraktes i en bil? Det er snakk om ca 4 timers kjøretur.
Gjest Marlo Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Du kan la fisken väre hjemme. De klarer seg lenge uten mat, og du kan evnt legge oppi feriemat (tablett som löser seg opp), men belag deg på at du muligens må gjöre rent akvariet etterpå. Fisker klarer seg på lengre kjöreturer, så klart ... hvordan tror du fiskene kommer seg til dyrebutikkene helt fra sör-amerika eller andre steder? Men to uker hjemme, ja ikke noe problem. Har selv värt på ferie i 3 uker og lot akvariet stå - grenser for hva jeg orker å dra med meg :o) Du bare fikser en slik timer til lyset, slik at det automatisk skrur seg av og på, evnt kjöper en liten tablett med slik feriemat. Til vanlig skal man uansett ikke fôre fisker hver eneste dag
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jeg vurderer å kjøpe en fisk til barnet mitt, en enkelt fisk i et sånt lite, dekorativt akvarium. Vi har ikke anledning til å stelle noe større, og jeg er allergisk mot en del pelsdyr. Vil bare påpeke at det er mindre stell jo større akvariet er Det anbefales at nybegynnere skaffer seg minst 80-100 liter. Når man begynner å forstå vannkjemi kan man ha mindre kar. Det kan jo gå fint, men det er jo utrolig trist for barnet når fisken dør For artikler og gode råd, besøk www.akvaforum.no Der er det mye ekspertise på dette. Lykke til med en kjempefin hobby!
Gjest Maxtor Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Fisker klarer seg fint uten mat i rundt 2-3 uker, alt etter hvilken type fisk det er. Og som nevnt så er det mindre stell jo større akvarium. Jeg ville derimot ikke tatt med meg fisker hvoren jeg dro. Det stresser fiskene veldig, og man riskierer sykdomsutbrudd, noe som er grunnen til at fisk er i karantene de første dagene de er ankommet butikker.
HappySoul Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 For min del kunne det aldri falt meg inn å ikke matet fiskene høyest lengre enn 1 dag.... Man kan fåes kjøpt enten slike ferietabletter som nevnt ovenfor, eller en slik ´greie´ (hva kalles de nå igjen?) som festes utenpå akvariumet, det eneste man trenger å gjøre er og stille inn hvilken tidspunker man ønsker maten skal slippes ned, mengden og antall ganger de skal fôres.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Vil egentlig bare anbefale deg å gå til innkjøp av et større akvarium med en gang. Mindre daglig/ukentlig stell og fisken(-e) har større sjanse til å overleve ferien da det tar lengre tid før større vannmasser har oppkonsentrert giftige avfallsstoffer som nitrat/nitritt/ammoniakk og f.eks. alger. Uansett så er feriemat et absolutt "neinei" i så små akvarier, og bør sjelden brukes i større også. Disse fôrbrikkettene løser seg for raskt opp i vannet og forurenser hele akvariet. Vil heller ikke anbefale å ta med gullfisken ut på tur, som noen andre her over sa, så stresser dette bare fisken (bevegelser, lys- og temperaturforhold) og gjør den mer mottakelig for sykdom. Men fôrautomat er en god idé! Les på akvaforum.no - de har endel artikler der som er perfekte for nybegynnere!
Iphigenia Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2009 Vil heller ikke anbefale å ta med gullfisken ut på tur, som noen andre her over sa, så stresser dette bare fisken (bevegelser, lys- og temperaturforhold) og gjør den mer mottakelig for sykdom. Ja, det var dette jeg var bekymret for 80 liter høres veldig mye ut. Jeg skal ta en titt på det forumet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå