Iphigenia Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Som overskriften sier - hva slags utslag vil det gi på skatt? Jeg er dårlig på slike ting som har med selvangivelse å gjøre, beregninger etc. Har fått økonomi til å betale mer på boliglånet mitt, og vil prioritere å "spare" på denne måten fremfor å ha sparekonto, frem til jeg er under den magiske 60%. Hittil har jeg betalt bare renter på lånet, som ble tatt opp høst 07, men vil nå begynne å betale så fort som mulig. Å bare begynne med avdrag virker lite hensiktsmessig, siden det bare er mikroskopisk med avdrag og resten renter, så jeg vil gjerne ha serielån i stedet - vet at summen per måned blir mye høyere, men jeg tror jeg kan klare det nå, hvis jeg dropper annen sparing en periode. Men lønner det seg totalt sett, eller vil jeg få en kjempebaksmell på skatten neste år etc? Noen som vet litt om dette? Er det bare innbilning at jeg kommer raskere i mål med serielån?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Ikke én person med innspill på dette? Iphigenia
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Det vil selvsagt ha en innflytelse på skatten din at du betaler raskere ned, for da betaler du mindre renter i hele lånets løpetid. Men det er unødvendig å endre lånet. Du kan bare bestemme deg for en sum - f.eks. 2.000 pr måned og så øker du bare avdraget til dette. Da betaler du avdrag 2.000 + renter og anuitetsbeløpet samt evt. gebyr og forsikring. Fordelen med dette er at de 2.000 kan du jo da hoppe over en måned hvis det skulle knipe.
Iphigenia Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2009 Du kan bare bestemme deg for en sum - f.eks. 2.000 pr måned og så øker du bare avdraget til dette. Ok, jeg trenger litt teskjeer her, er veldig ite oppegående på det - det er altså slik, at jeg kan bruke det kontonummeret som lånet mitt har, og sette inn penger der når jeg vil? Uten at det påvirker det vanlige trekket jeg har i måneden? Så jeg kan hive inn penger der så fort jeg har, og så la være når jeg ikke har? For øyeblikket betaler jeg bare renter. Avdragsfrihet har jeg vel bare en viss periode. Slik sett burde jeg vel endre lånet, så jeg ikke spiser av den tiden? Så kan jeg heller betale mer de månedene jeg kan?
Gjest farge Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Jeg skal la de som påstår å jobbe i bank , få svare på dette spørsmålet , først hehe .
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 I banken hvor vi har boliglånet, DnbNor, kan vi betale ekstra avdrag til samme kontonummer. Men er en fast dato hver måned som skiller der. Betaler vi før den regnes det som ekstra avdrag, betaler vi etter regnes det som forskudd på neste innbetaling. Nå husker jeg ikke hvilken dato som er grensen, men det kan du jo få vite hvis du kontakter kontaktpersonen din i banken. I banken hvor vi har bil lånet, Sparebank 1, regner de det som forskudd hvis vi betaler mer enn oppsatt beløp hver måned. For å betale ekstra avdrag der så legger jeg det inn som en egen innbetaling, til samme kontonummer, men merker med avtalenummer og at det gjelder ekstra avdrag i kommentar feltet. Er sikkert forskjell fra bank til bank, ta kontakt med dem så finner du ut av det. Når det er saagt ville jeg nok spart opp en liten buffer var jeg deg. Bare i tilfelle vaskemaskinen f.eks. ryker. Dumt å leve helt på grensen hver måned. Har du BSU? Hvis du er under 34 (eller 35 :klø: ) kan du spare BSU. Det er mer gunstig enn å betale ned ekstra og kan brukes til å betale ned på boliglånet når du har spart 150 000 som er maks beløp du kan spare nå.
Iphigenia Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2009 Konsulenten anbefalte å sette inn penger rett etter at trekket er foretatt - slik at det registreres som betaling rett på lånet. Som det er sagt her, setter jeg det inn rett før forfallet registreres det som innbetaling på "hovedstolen". Jeg forstår det slik at det er veldig fleksibelt, og jeg vil heller sette inn penger på boliglånet enn å spare på en annen konto. (Jeg har alle hvitevarene nye, fast lønn og kredittkort som jeg aldri bruker som kan brukes i nødsfall.) Jeg kan spare et lite beløp bare, hver måned, og ellers bare betale ned så det svir på boliglånet. Jeg er alene med lånet på 1,2 mill., så jeg prøver å legge en strategi som sikrer meg best mulig økonomisk i fremtiden. En annen ting jeg tenkte på, hvis rentene er så lave nå, må det vel være en utrolig mulighet til å få betalt ned masse på lånet, hvis man har samme inntekt som før? Jeg har i hvert fall aldri hatt mer penger enn jeg har nå. Finanskrise lissom? :klø: Skulle ønske jeg var mindre økonomisk analfabet like grusomt hvert år når selvangivelsen skal leveres...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå