Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har fått beskjed fra arb.giver om at jeg har anledning til å overføre 12 (17) dager ferie til neste år, men må da søke spesifikt om dette. Hva menes med 12 (17) dager? Arb.giver ønsker helst at jeg tar ut all ferie i inneværende år, og heller forskyver ferien tilsvarende. Når er det egentlig lurt å ta ut ferie, for å få mest mulig dager sammen med barnet? Permisjonen min starter i midten av juni.
Aftensol Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har vært sykemeldt hittil i år, og går ut i permisjon i juli, så da har jeg 5uker ferie til gode.. Det vi har planlagt er å starte permisjonen, vente så til oktober, ta 5ukers "pause" i permisjonen for å ta ferien min for i år.. Da blir permisjonen forlenget med 5 uker.. Så jeg skal ikke flytte noe over til neste år, ser ikke vitsen i det (i min situasjon i hvert fall )
Lillemams Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har vært sykemeldt hittil i år, og går ut i permisjon i juli, så da har jeg 5uker ferie til gode.. Det vi har planlagt er å starte permisjonen, vente så til oktober, ta 5ukers "pause" i permisjonen for å ta ferien min for i år.. Da blir permisjonen forlenget med 5 uker.. Så jeg skal ikke flytte noe over til neste år, ser ikke vitsen i det (i min situasjon i hvert fall ) Fikk beskjed av nav at det ikke er lov å ta ut mer enn totalt 4 uker ferie inni permisjonen, resterende må en ta etter permisjonens slutt.. Sliter også med å få tatt ut ferien, er sykemeldt og har 5 uker ferie tilgode i år + 5 uker neste år. Er umulig å få tatt ut 6 uker ferie når permisjonen min går ut, så jeg må ta ut ferie i sykemeldingsperioden.... Kjipt i.o.m vi har måttet avlyse ferien pga formen min.
Aftensol Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Å? Hmmm... Skal uansett ha en møte med nav ang alle papirene som skal inn (en del vi ikke skjønner hvordan vi skal fylle ut), så jeg skal spørre de da... Men det er uansett ikke noe problem å få overført en uke til neste år der jeg jobber.. Regner med at det ordner seg uansett
jente 79 Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Jeg fikk lillegutt i mai i fjor og hadde ikke tatt ut noe ferie da. Jeg la ferien min til årsskiftet. Pga helligdager fikk jeg da nesten 6 uker ferie, siden NAV teller uker mens jobben min teller dager. (Dvs når det er 2 helligdager en uke teller NAV det som en permisjonsuke, mens jobben min regnet det som 3 feriedager i tillegg til helligdagene.) Jeg fikk også beskjed fra NAV at de bare regnet 4+1 uker ferie. Men siden jeg fikk utbetalt permisjonspengene fra arbeidsgiver var det greit. De får betalt fra NAV i ettertid. Får du betalt fra NAV får du nok ikke den muligheten tror jeg.
shi Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Det lønner seg å ta ut ferie i forbindelse med helligdager, f.eks jul, påske, pinse osv. NAV regner i permisjonsuker, så om du gir NAV beskjed om at du skal ha ferie en uke hvor det er mange helligdager så bruker du ikke en hel uke med feriedager, bare de vanlige jobbdagene. Dermed sparer man feriedager som kan brukes f.eks etter permisjonen og forlenger faktisk også permisjonstiden med noen dager. Etter endt permisjon hadde jeg også mye ferie tilgode, noe overført fra året før + 5 uker for det året. Jeg fikk avtale med sjefen om å ta en feriedag hver uke til det ble tomt og fikk dermed 100% lønn mens jeg egentlig jobbet 80%. Fantastisk start på jobben igjen for meg, i allefall.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Det lønner seg å ta ut ferie i forbindelse med helligdager, f.eks jul, påske, pinse osv. NAV regner i permisjonsuker, så om du gir NAV beskjed om at du skal ha ferie en uke hvor det er mange helligdager så bruker du ikke en hel uke med feriedager, bare de vanlige jobbdagene. Dermed sparer man feriedager som kan brukes f.eks etter permisjonen og forlenger faktisk også permisjonstiden med noen dager. Etter endt permisjon hadde jeg også mye ferie tilgode, noe overført fra året før + 5 uker for det året. Jeg fikk avtale med sjefen om å ta en feriedag hver uke til det ble tomt og fikk dermed 100% lønn mens jeg egentlig jobbet 80%. Fantastisk start på jobben igjen for meg, i allefall. Takk for svar, det kunne jeg også tenkt meg som en løsning! Hvis det er "lov" da.. Men fem uker ferie er vel egentlig det samme som 25 dager, ikke 30 dager (fordi ferieuken er 6 dager og lørdager trekkes fra?), slik at hvis man har 5 uker "til overs" så kan man altså jobbe ca 6 mnd 80% med 100% lønn? TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå