Gjest Zanzibar Skrevet 4. juni 2009 #1 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei. Jeg er ikke gravid, men planlegger å bli det. Skal slutte med pillene om to mnd, altså i august. Saken er at jeg i november planlegger en tur til Afrika (Tanzania og zanzibar). Da kan jeg i teorien være 3 mnd på vei, mest sannsynlig ikke det engang. Er det dumt av meg å reise?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #2 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja det er dumt å reise til Tanzania og Zanzibar hvis du er gravid. Det er mye malaria i dette området og gravide bør ikke ta malariamedisin. Jeg var selv i Sør-Afrika, Botswana og Namibia da jeg var gravid, men jeg holdt meg unna malariaområder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flode Skrevet 4. juni 2009 #3 Del Skrevet 4. juni 2009 Om det er dumt kan jeg ikke svare på, men kom til å tenke på noen problemstillinger du kanskje bør vurdere: - Hvilke vaksiner må tas? Kan disse tas før du slutter på pilla? Mener det er endel av de som ikke skal tas når man er gravid. -Og hva med medisiner som forbygger malaria? Tas ikke disse underveis? Er det et godt alternativ for gravide? - Har du mulighet til å spise mat som er tilbredt riktig (godt stekt kjøtt, godt vaskede grønnsaker o.l.)? - Du kan jo være blant de heldige som ikke blir får no særlig symptomer, men mange blir jo kvalme og/eller trette første trimesteren, kanskje det da er godt å være hjemme? - Jeg tenker også litt på hvor usikre mange føler seg som førstgangsgravide, alle forandringene i kroppen og alle spørsmålene som plutselig dukker opp. Personlig tror jeg at jeg ville venta med å slutte på pilla til etter turen, og heller kost meg fullt ut med tanken om at dette var siste sprellet før vi etablerer oss og starter en liten familie når vi kommer hjem... Lykke til med valget!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 4. juni 2009 #4 Del Skrevet 4. juni 2009 For å komme inn i Tanzania må man dokumentere at man har tatt gulfebervaksine, samt at du trenger vaksiner for hepatitt og kolera. Alle disse kan jo taes før du eventuelt blir gravid, men hepatittvaksinen skal tas to ganger med en stund imellom, så det er lurt å planlegge det god tid i forveien. Det er lurt å ta en drikkevaksine for magesyke også, denne tas henholdsvis to og en uke før avreise. Aner ikke hvordan noen av disse vaksinene påvirker et eventuelt foster, det kan sikkert legen din fortelle deg mer om. Malariapillene tas ikke som forebyggende før avreise, men en gang daglig fra litt før avreise til du er kommet hjem igjen. Så er du gravid der nede, og disse ikke skal tas under graviditeten blir det jo problematisk. Maten på Zanzibar er ikke noe problem, tvert imot av det bedre jeg har spist. Ting er gjennomstekt, og så lenge du holder deg unna det gravide skal holde seg unna ville jeg ikke latt det stanse meg ihvertfall.. Det med vaksiner ville jeg ha snakket med vaksinasjonskontoret og legen min om, de kan mer om dette enn oss her inne. Ville nok ha tenkt meg godt om før jeg bestilte billetter hvis du er helt sikker på at du skal slutte på pilla. Eventuelt framskynde turen litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 5. juni 2009 #5 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Offisielt blir gravide fråråda å reise til malariaområde, dersom det ikkje er heilt nødvendig. Vel du likevel å reise, bør du sørgje for at du får god informasjon. Snakk med legen din! Me valde å starte prøvinga like før planlagd Afrika-tur, til malariaområde. Tenkte litt "det er jo ikkje sikkert det klaffer med ein gong heller". Men det gjorde det, og eg eg reiste dermed medan eg var gravid i veke 2-6. Eg hadde alle andre nødvendige vaksiner frå før. Det einaste som var ein problemstilling for oss, var derfor malariaprofylaksen. Dit me skulle, hadde me valet mellom Lariam og Malarone. Lariam er ikkje anbefalt å ta i 1. trimester, og i tillegg bør ein vente i 3 månader etterpå før ein starter prøvinga. (Det er snakk om auka risiko for spontanabort, etter 1. trimester skal Lariam vere trygt.) Derfor valde eg å bruke Malarone, som det forsåvidt også er uvisse rundt i forhold til graviditet. Det er uansett betre å ta profylakse, enn å risikere å få malaria! Det som også er veldig viktig er å unngå å få myggstikk i utgangspunktet (heildekkande klede, myggnett, myggspray), fordi gravide blir stukke oftare enn andre. Her er nokre nettsider med god informasjon: Folkehelseinstituttet - vaksinasjon ved utanlandsreiser Folkehelseinstituttet - Forebygging av malaria Reiseklinikken - Gravide på reise Endret 5. juni 2009 av cogito Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå