Gå til innhold

Ville du kontaktet barnevernet hvis du visste om

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*
Skrevet

Hei!

Som enkelte kanskje har fått med seg har det vært en del snakk om dette i media i det siste, altså om at det skal være mulig for barnevernet å foreta omsorgsovertakelse i tilfeller der foreldrene røyker hasj. Hva synes dere om dete forslaget? Som tidligere rusmisbruker synes jeg det var et bra forslag og på høy tid!

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Som enkelte kanskje har fått med seg har det vært en del snakk om dette i media i det siste, altså om at det skal være mulig for barnevernet å foreta omsorgsovertakelse i tilfeller der foreldrene røyker hasj. Hva synes dere om dete forslaget? Som tidligere rusmisbruker synes jeg det var et bra forslag og på høy tid!

Med hilsen fra Jon Are

Spørsmålet må jo være om det er snakk om omsorgssvikt - i hvert enkelt tilfelle. Jeg forstår at det kan oppleves lettere for saksbehandlerne/terapeutene å ha en sjekkliste som "svarer" på dette spørsmålet enn det er å måtte bruke egen dømmekraft. Men det avgjørende må være hva som gir det beste svaret, i så måte er jeg veldig skeptisk til regler, systemer og sjekklister.

Skrekkscenario: Saksbehandlers jobb er kun å taste inn fakta i et datasystem, hvoretter systemet svarer: "Denne familien er 34,2% dysfunksjonell. Anbefaler omsorgsovertakelse."

Selvfølgelig skal det være mulig for barnevernet å foreta omsorgsovertakelse hos familier der foreldrene røyker hasj. Men i så fall skal det være på grunn av omsorgssvikt, ikke på grunn av hasjrøykingen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei!

Med hilsen fra Jon Are

Ja jeg ville kontaktet barnevernet.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Spørsmålet må jo være om det er snakk om omsorgssvikt - i hvert enkelt tilfelle. Jeg forstår at det kan oppleves lettere for saksbehandlerne/terapeutene å ha en sjekkliste som "svarer" på dette spørsmålet enn det er å måtte bruke egen dømmekraft. Men det avgjørende må være hva som gir det beste svaret, i så måte er jeg veldig skeptisk til regler, systemer og sjekklister.

Skrekkscenario: Saksbehandlers jobb er kun å taste inn fakta i et datasystem, hvoretter systemet svarer: "Denne familien er 34,2% dysfunksjonell. Anbefaler omsorgsovertakelse."

Selvfølgelig skal det være mulig for barnevernet å foreta omsorgsovertakelse hos familier der foreldrene røyker hasj. Men i så fall skal det være på grunn av omsorgssvikt, ikke på grunn av hasjrøykingen.

Signerer denne.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Med hilsen fra Jon Are

hva med de som drikker hjemmebrent som også er et ulovlig produkt.

jeg er mere bekymret for folks tobakks og sigarettrøking. enkelte foreldre røker enormt mye. De kan dø fra barna sine i riusen. Skal vi ringe?

du får gi deg nå....

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Med hilsen fra Jon Are

Skal man da ta barna etter en telefon fra eks deg? Blir vel en påstand i første omgang. det skal sterke grunner til at barnevern kommer hjem og forlanger at du skal komme deg på legesenteret for tisseprøve.

Gjest Marlo
Skrevet

Både ja og nei

Jeg ville ikke kontaktet barnevernet om det ikke dreide seg om omsorgssvikt.

Jeg har sett nok av barn som har havnet unödig i fosterhjem og skapt mye mer problemer og usikkerhet for et barn.

Om dop henger sammen med omsorgsvikt, så ja da ville jeg sagt ifra

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Med hilsen fra Jon Are

Et eks. aa har ms og hun røyker hasj pga det er lindfrende for sykdommen. Hun ar barn som er mindreårig. hasjen har gjort at hun har kuttet ut sterke smertestillende som gjorde henne sløv, og med store bivirkninger.

Hva sier vi da til bv? laster henne for å kutte ut medisinen,som gjorde at hun lå hele dagen og ikke fikk hjulpe barna. eller varsle at hun røyker og klarer å fungere og hjelpe barna?

Skrevet

Så lenge barna har noen edrue som tar seg av de, og de ikke blir vanskjøtt, så ringer ikke jeg noe barnevern.

Gjest Gjest
Skrevet

synes at omsorgsovertakelse skal skje i de tilfeller det er snakk om omsorgssvikt. Det måtte være fryktelig for barn å bli fratatt sine foreldre om de ikke engang aner hva foreldrene driver med og aldri har opplevd hjemmet som noe vondt.

Hva med foreldre som drikker, ofte eller en gang i blant, burde de systematisk blitt fratatt sine barn, eller er alkohol helt greit fordi det faktisk er lovlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville vært alvorlig bekymret hvis det skjedde veldig ofte, hver dag f.eks. Da har du gått over grensen til rusmisbruk, noe som ikke er bra hverken med eller uten barn.

Skrevet

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...