Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Hei! Se overskrift. Jeg har planer om å gå ned noen kilo før sommeren, og har begynt å telle kalorier.. Har funnet ut av potet inneholder veldig lite kalorier ifht metthetsfølelsen det gir, slik at det blir lettere for meg å holde "budsjettet". Skjønner derfor ikke hvorfor man anbefales å kutte ned på poteter når man slanker seg..? Vet at det er såkalte "raske karbohydrater", men skjønner ikke helt hva det har å si.. Har det noe å si så lenge jeg holder meg til maksmengden kalorier per dag??
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Fordi det er mye karbohydrater og stivelse i de!! Har kuttet ut poteter, ris, pasta og brød i en måned nå og gått ned 6 kilo!!!!
Gjest CookieMonster Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Man kan fint gå ned i vekt ved å spise karbohydrater i form av potet, ris, pasta hver dag. Det er mengden som teller og det du spiser ellers iløpet av dagen. Går du i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Man blir ikke feit av å spise en potet!!!! Potet er faktisk mettende i forhold til antall kalorier.. De færreste klarer et helt liv uten slike karbs.. Man trenger ikke stappe innpå med de og man velger selvsagt grove produkter og spiser variert. Man må ikke gå på lavkarbo diett for å gå ned i vekt.
Gjest MooCow Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Det er like mange forskjellige meninger om kosthold som det er mennesker paa jorden, og selv ekspertene er uenige om hva som er best! Det beste er aa finne ut hva som passer for en selv og holde seg til det.
absinthia Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Man kan fint gå ned i vekt ved å spise karbohydrater i form av potet, ris, pasta hver dag. Det er mengden som teller og det du spiser ellers iløpet av dagen. Går du i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Man blir ikke feit av å spise en potet!!!! Potet er faktisk mettende i forhold til antall kalorier.. De færreste klarer et helt liv uten slike karbs.. Man trenger ikke stappe innpå med de og man velger selvsagt grove produkter og spiser variert. Man må ikke gå på lavkarbo diett for å gå ned i vekt. Fint noen endelig sa det! Synes det har vært litt overdreven fokus på lavkarbodietter og synes rett og slett at det er litt uetisk å satse på å kutte ut karbohydrater for å kunne spise mest mulig uten å legge på seg. Vi forbruker nok ressurser som det er. Tenk om f.eks. kineserne plutselig skulle begynne på lavkarbodiett - da hadde det blitt sultkatastrofe blant de som ikke enten eier jord eller har penger der nede! ( En digresjon, men det handler bare om den syke, syke forbrukskulturen vår, mens folk dør av underernæring flere steder i verden. ) - Det er jo bare bra at man ikke trenger å spise så mye og samtidig holde kroppsvekta oppe! Spis poteten din du!
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Det er bare tull, slankefolk som mener at man må kutte ned ekstremt på karbo, dvs. pasta, ris, poteter osv vet FAKTISK ikke hva de prater om. Det er tull, jeg spiste mye pasta og ris når jeg gikk ned fra 105 til 60 kg. Det gikk i 100-150g pasta med dolmio saus (taste of rome + kjøttdeig) 2 ganger i uken + 1 gang hvor jeg kun hadde på enten biffkjøtt eller svinestrimler med revet permasan over NAM! For å ikke snakke om all risen jeg fikk i meg under slankingen. Jeg gikk tur 2 1/2 time daglig også, og det er nettopp der det ligger, er man aktiv så har det ikke noe å si, det er bare å sørge for at man forbrenner mer enn man får i seg, enkelt og greit. :=) Så du som sier at du gikk ned 6 kg ved å kutte ut div karboinnholdsrike ting, det er nok ikke det som er grunnen til at du har gått ned, du har garantert trent, og du ville gått ned de kgene uansett.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 For å ikke snakke om all risen jeg fikk i meg under slankingen. Jeg gikk tur 2 1/2 time daglig også, og det er nettopp der det ligger, er man aktiv så har det ikke noe å si, det er bare å sørge for at man forbrenner mer enn man får i seg, enkelt og greit. :=) Det er slik at jo mer en trener, jo bedre tåler en å spise karbohydrater. Det å gå tur 2,5 timer hver dag er faktisk ganske lenge, med mindre en går veldig sakte, og de færreste har eller tar seg tid til det. Det er klart du har en større karbohydrattoleranse da. Det betyr ikke at alle andre har det. En kan jo godt som inaktiv innta færre kalorier enn en forbruker, men det viser seg da at en tåler karbohydrater dårligere. Det er også et faktum at mange som er veldig overvektige har insulinresistens, som gjør det nærmest umulig å gå ned i vekt uten å kutte i karbohydratene. Det betyr ikke nødvendigvis at alt av karbohydrater er fyfy. Moralen er at er du veldig overvektig og særlig rundt magen, kan et karbohydratkutt være nødvendig for å gå ned i vekt. En kan også øke karbohydrattoleransen sin ved å trene. Fett og proteiner metter bedre enn karbohydrater og kan derfor gjøre at en spiser mindre mat enn en ellers ville gjort. Til og med Fedon sier at potet er greit, men han mener at en er nok. Moderasjon er vel et fint stikkord uten at en trenger å bli helt fanatisk.
Chanel.No5 Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Man kan fint gå ned i vekt ved å spise karbohydrater i form av potet, ris, pasta hver dag. Det er mengden som teller og det du spiser ellers iløpet av dagen. Går du i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Man blir ikke feit av å spise en potet!!!! Potet er faktisk mettende i forhold til antall kalorier.. De færreste klarer et helt liv uten slike karbs.. Man trenger ikke stappe innpå med de og man velger selvsagt grove produkter og spiser variert. Man må ikke gå på lavkarbo diett for å gå ned i vekt. Bra skrevet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå