Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg går to-tre ganger i uka til en fysioterapeut, som jeg tror jeg holder på å bli betatt av... =S Han er så behagelig å være sammen med, slapper av orntli rundt han...

Vi er begge gift på hver vår kant, og jeg har ingen planer om å ødelegge hverkan hans eller min familie, men kjenner jo litt på denne "betatt" følelsen jeg har.. spennende når det kiler litt i magen...

Men er ikke dette helt normalt? Jeg mener å ha lest om slikt flere ganger, folk som blir betatt av lege, psykolog, andre behandlere...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, Freud mente iallfall at det var helt normalt, og til og med en viktig del av den psykoanalytiske behandlingen. "Transference" heter det på engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transference

(se spesielt under avsnittet "Transference and counter-transference during psychotherapy".

Nå er jo mange av Freuds metoder/teorier avvist i dag, men jeg syntes bare det var litt gøy å nevne, siden du spør om det er normalt.

Jeg tror iallfall at det er vanlig å bli betatt av andre selv om man er i et forhold. Det betyr ikke at man har lyst til å være utro, eller at man vil ut av forholdet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg går to-tre ganger i uka til en fysioterapeut, som jeg tror jeg holder på å bli betatt av... =S Han er så behagelig å være sammen med, slapper av orntli rundt han...

Vi er begge gift på hver vår kant, og jeg har ingen planer om å ødelegge hverkan hans eller min familie, men kjenner jo litt på denne "betatt" følelsen jeg har.. spennende når det kiler litt i magen...

Men er ikke dette helt normalt? Jeg mener å ha lest om slikt flere ganger, folk som blir betatt av lege, psykolog, andre behandlere...

Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år og kan fortelle deg at det er helt normalt.

De aller fleste som har noen år på baken i den typen jobb har opplevd dette, både kvinner og menn.

Det handler om at man er omgitt av noen som vil en vel, som ser en og som prøver å hjelpe uavhengig av hva denne hjelpen består i. Man utvikler et avhengighetsforhold til denne personen som kan oppleves so mat man blir betatt/forelsket.

Vi får håpe at fysioterapeuten din er profesjonell og takler det på riktig måte dersom du skulle "gå over streken". De fleste er heldigvis det og de fleste pasienter er heldigvis også oppgående nok til at de forstår disse mekanismene.

Går over til å bli noe mer fra din side, råder jeg deg til å bytte behandler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...