Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Vi er et gift par som begynner å ønske oss barn om ikke altfor lang tid. Jeg er student og han er i full jobb. Jeg er ferdig med studiene om et års tid og har tatt et studie som ikke bør være vanskelig å få jobb med, selv i finanskrisetider.

Det som er spørsmålet er om vi bør prøve å få kjøpt oss en bolig før eller etter vi får barn. Hvor mye har det å si å ha barn for en eventuell lånesøknad? Trekker de veldig store utgifter ut til barnet slik at det lønner seg å få kjøpt før graviditet? Eventuelt hvor mye vanskeligere er det å få lån hvis man har barn på forhånd?

Det er sikkert litt individuelle forskjeller og alle banker er jo forskjellige, men lurer sånn generelt på hvordan banken ser på det å ha barn kontra ikke ved en lånesøknad.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er vanskeligere å få lån med baby enn uten ja. For banken regner med de utgifter som følger en baby, og fordi banker forhåpentligvis tenker langsiktig vil de også se på utgiftene som kommer i årene som følger (barnehage, SFO osv).

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Her kan du prøve deg litt fram selv og se hvor stor forskjellen blir for et par uten barn og med barn.

Skrevet

Vi driver også og søker om boliglån, og har fått beskjed om at vi får en halv mill. mindre i lån med barn enn uten. Nå satser vi på å kjøpe hus (dersom vi skulle finne et) uten den halve millionen ekstra uansett, så det har ikke så stor betydning for oss (vi har jo lyst til å ha råd til litt annet enn boliglån også). Men jeg synes at det er merkelig at de beregner slik, om et ungt par uten barn skal ha boliglån er jo sannsynligheten veldig høy for at de får barn om ikke så alt for lenge uansett.

Skrevet

banken vår tok ikke hensyn til at vi hadde baby.. fikk låne det samme beløpet uannsett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...