Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 3. juni 2009 #1 Del Skrevet 3. juni 2009 Hvorfor eksisterer Gud? Har Gud et formål? Hva er det som kan være større enn Gud, som kan gi mening til Guds eksistens, som Gud kan tjene? Om det ikke er en mening med Gud: Hvordan kan Gud gi deg et formål med din eksistens, om Gud selv ikke har noe formål med sin eksistens? Om Gud bare er, for ikke noen spesiell grunn, da gir det vel bare en illusjon av mening, og ikke en faktisk mening i livet ditt? Hva er forskjellen på å tjene en Gud som ikke har en mening, og å tjene en hvilken som helst annen sak (f.eks. en jobb) som i det store og hele heller ikke har noen mening? Om ingenting eksisterte noen gang, inkludert Gud og all Guds skapelse, og eksistensen i seg selv. Ville det egentlig hatt noe å si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snu om på Skrevet 4. juni 2009 #2 Del Skrevet 4. juni 2009 At Gud ikke har noen "over seg", er vel nettopp det som gjør han til Gud? Nettopp det at Gud ikke har annet formål med sin eksistens enn at han er Gud, er det som gir meg formål med min eksistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juni 2009 #3 Del Skrevet 4. juni 2009 Om ingenting eksisterte noen gang, inkludert Gud og all Guds skapelse, og eksistensen i seg selv. Ville det egentlig hatt noe å si? Jeg tror neppe det hadde hatt noe å si for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 4. juni 2009 #4 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg tror neppe det hadde hatt noe å si for deg. Hahaha, for en gangs skyld må jeg si meg enig i rallingen til KR-øst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #5 Del Skrevet 4. juni 2009 Nettopp det at Gud ikke har annet formål med sin eksistens enn at han er Gud, er det som gir meg formål med min eksistens. Hvorfor det? Om du bare var, helt uten grunn. Så fant du Gud, og livet ditt fikk mening. Nå er det Gud som bare er der, helt uten grunn. For meg virker det som du skyver problemet et steg unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 4. juni 2009 #6 Del Skrevet 4. juni 2009 Hadde ikke det vært noen Gud, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #7 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er vel derfor man sier til et barn, at leken deres er meningsløs? I leken er det regler og mål, som jeg må forholde meg til og prøve å løse/vinne. I leken har jeg fått en mening. Men leken i seg selv har ingen mening. Jeg vokser opp, får meg en jobb. I jobben er det regler og mål, som jeg må forholde meg til og løse. Ved å utføre min jobb har jeg fått en mening, men jobben i seg selv har ingen mening. Jeg blir gammel, pensjonist, livet mitt mister sin mening. Jeg finner Gud. Gud gir meg regler og mål, som jeg må forholde meg til og oppfylle. Ved å tjene min Gud har jeg fått en mening, men Gud i seg selv har ingen mening... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 4. juni 2009 #8 Del Skrevet 4. juni 2009 Hadde ikke det vært noen Gud, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen! Ok, men HVILKEN gud? All gudetro gjennom tidene kan ikke ha vært korrekt? Tenk på Tor og Odin, eller Gresk mytologi. Hva gjør DIN gud til den rette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #9 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg tror neppe det hadde hatt noe å si for deg. Jeg skjønner at trådens tema kan virke støtende, men jeg mener ikke å angripe. Om du ikke er villig til å stille spørsmålstegn ved hva meningen med Gud egentlig er (eller kan være), er du ganske trangsynt og burde holde deg unna tråder som denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 4. juni 2009 #10 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er vel derfor man sier til et barn, at leken deres er meningsløs? I leken er det regler og mål, som jeg må forholde meg til og prøve å løse/vinne. I leken har jeg fått en mening. Men leken i seg selv har ingen mening. Jeg vokser opp, får meg en jobb. I jobben er det regler og mål, som jeg må forholde meg til og løse. Ved å utføre min jobb har jeg fått en mening, men jobben i seg selv har ingen mening. Jeg blir gammel, pensjonist, livet mitt mister sin mening. Jeg finner Gud. Gud gir meg regler og mål, som jeg må forholde meg til og oppfylle. Ved å tjene min Gud har jeg fått en mening, men Gud i seg selv har ingen mening... Jeg er litt usikker på hva du vil frem til med denne historia, men jeg prøver meg da på debatten du vil starte. Jeg er uenig i at leken ikke har noen mening. Lek er veldig meningsfull. Man er sosiale på barns utforskende måte. Mennesket er grunnleggende sosiale vesener. Leken er også svært lærerik, og det stimuleres derfor til lek av voksne rundt barna. Arbeid er heller ikke meningsløst? Du bidrar til at samfunnet ruller rundt. Arbeid holder deg selv mentalt of fysisk frisk. Og arbeid gjør, kanskje først og fremst, at du kan brødfø deg selv. Jeg er heller ikke enig i din fremstilling av møtet med Gud. Når man er frelst, oppleves ikke forholdet til Gud så ensidig tjener-herre-aktig som du fremstiller det. Gud gir mennesket en gave om nåde, ikke krav om botshandlinger osv. Gud har jo en mening - han har skapt jorda, og han kan befri menneskene fra den skjebnen de valgte; å være atskilt fra Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 4. juni 2009 #11 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Sitat: "Ok, men HVILKEN gud? All gudetro gjennom tidene kan ikke ha vært korrekt? Tenk på Tor og Odin, eller Gresk mytologi. Hva gjør DIN gud til den rette?" Her er det snakk om den eneste Gud, for det er jo Han som har skapt alt og uten Ham hadde ingenting vært til. Tor og Odin kommer fra Åsgard som tilsvarer det som nå er Ossetia. De var virkelige personer som gjorde mye godt og ble gjort til guder. Det er det samme med de greske gudene. De var også virkelige personer som ble opphøyet. Edit: lagt til sitat Endret 4. juni 2009 av sofie777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #12 Del Skrevet 4. juni 2009 Her er det snakk om den eneste Gud, for det er jo Han som har skapt alt og uten Ham hadde ingenting vært til. Men hadde det hatt noe å si? Om ingenting hadde vært til, ikke engang Gud. Om du og jeg aldri hadde vært, og alt som har hendt i Guds evighet aldri hendte. Alt Gud har skapt, ble aldri skapt. Kun ingenting. Hva så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #13 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg er litt usikker på hva du vil frem til med denne historia, men jeg prøver meg da på debatten du vil starte. Jeg er uenig i at leken ikke har noen mening. Lek er veldig meningsfull. Man er sosiale på barns utforskende måte. Mennesket er grunnleggende sosiale vesener. Leken er også svært lærerik, og det stimuleres derfor til lek av voksne rundt barna. Arbeid er heller ikke meningsløst? Du bidrar til at samfunnet ruller rundt. Arbeid holder deg selv mentalt of fysisk frisk. Og arbeid gjør, kanskje først og fremst, at du kan brødfø deg selv. Jeg er heller ikke enig i din fremstilling av møtet med Gud. Når man er frelst, oppleves ikke forholdet til Gud så ensidig tjener-herre-aktig som du fremstiller det. Gud gir mennesket en gave om nåde, ikke krav om botshandlinger osv. Gud har jo en mening - han har skapt jorda, og han kan befri menneskene fra den skjebnen de valgte; å være atskilt fra Gud. Det jeg ville med historien, var å vise til hvordan lek sett fra en voksens perspektiv kan virke meningsløs. En voksen vil ikke kaste bort tiden sin på lek, en voksen vil arbeide og tjene samfunnet. Et høyere formål. På samme måte vil gjerne en troende mene at livet bare er noe midlertidig på veien mot å bli gjenforent med Gud, og at materielle goder som kommer av jobb, som penger, ikke er noe å forherlige. Det er Gud vi burde tjene, ikke pengene og det jordlige. De har funnet seg et enda høyere formål, kan man si. Prøver du å si at Guds formål er å tjene menneskene, og at Gud er for å gi oss en mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 4. juni 2009 #14 Del Skrevet 4. juni 2009 Men hadde det hatt noe å si? Om ingenting hadde vært til, ikke engang Gud. Om du og jeg aldri hadde vært, og alt som har hendt i Guds evighet aldri hendte. Alt Gud har skapt, ble aldri skapt. Kun ingenting. Hva så? Det er jo som å spørre hva om Hitler hadde vunnet krigen? Eller hva om apene ikke trengte reise seg slik at det oppreiste mennesket aldri ble utvikla? Eller hva om Konstantin den store hadde holdt frem med kristenforfølgelsene? Eller om alt mulig rart i historia hadde blitt annerledes enn det ble. Spekulasjoner, som i hvertfall ikke jeg, hittil, har blitt særlig tiltrukket av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 4. juni 2009 #15 Del Skrevet 4. juni 2009 Prøver du å si at Guds formål er å tjene menneskene, og at Gud er for å gi oss en mening? Interessant tanke. Mitt svar: Gud er ikke her for å gi oss en mening (en religiøs kan ikke si at religion er oppfunnet av menneskene). Gud ville hatt en mening om vi hadde vært her eller ikke. Gud er evig, og av en annen dimensjon enn oss. Menneskene er ikke så viktige som vi gjerne liker å tro. Å tenke ut ifra et sentrum i oss selv, er noe vi umulig kommer utenom, men det er også vår intellektuelle svakhet. Guds formål er ikke å tjene menneskene, men man kan gjerne si at han tjener menneskene. Ikke fordi han er pliktig til det, men fordi han bryr seg så uendelig om oss at han ikke kan annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #16 Del Skrevet 4. juni 2009 Gud ville hatt en mening om vi hadde vært her eller ikke. Men hvilken mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #17 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg er uenig i at leken ikke har noen mening. Lek er veldig meningsfull. Man er sosiale på barns utforskende måte. Mennesket er grunnleggende sosiale vesener. Leken er også svært lærerik, og det stimuleres derfor til lek av voksne rundt barna. Er meningen med lek å være sosial? Hva er meningen med å være sosial? Arbeid er heller ikke meningsløst? Du bidrar til at samfunnet ruller rundt. Arbeid holder deg selv mentalt of fysisk frisk. Og arbeid gjør, kanskje først og fremst, at du kan brødfø deg selv. Hva er meningen med at samfunnet ruller rundt? Hva er meningen ved å holde seg frisk, hva er meningen med å brødfø seg selv? Gud har jo en mening - han har skapt jorda, og han kan befri menneskene fra den skjebnen de valgte; å være atskilt fra Gud. Hva er meningen ved å skape jorda? Ved å befri mennesker? Hva er meningen ved å i det hele tatt være til? Disse spørsmålene gjelder for deg og meg, gjelder de ikke også for Gud og alt annet som eksisterer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 4. juni 2009 #18 Del Skrevet 4. juni 2009 Men hadde det hatt noe å si? Om ingenting hadde vært til, ikke engang Gud. Om du og jeg aldri hadde vært, og alt som har hendt i Guds evighet aldri hendte. Alt Gud har skapt, ble aldri skapt. Kun ingenting. Hva så? Poenget er at jeg er kristen og tror at Gud har skapt verden og alt som finnes der og tror at om ikke Han hadde "oppfunnet" oss, så hadde vi ikke eksistert, men Han hadde alltid eksistert. Og hadde ikke Gud eksistert, men hadde vi ikke eksistert og vi kunne ikke snakket sammen her aka diskutert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #19 Del Skrevet 4. juni 2009 Og hadde ikke Gud eksistert, men hadde vi ikke eksistert og vi kunne ikke snakket sammen her aka diskutert. Hva så? Om vi aldri satt her og diskuterte, hva så? Om vi aldri var til i det hele tatt, hva så? Om Gud aldri var til for å kunne skape oss, hva så? Når troende forteller meg at livet uten Gud er meningsløst, da må det jo bety at Gud tilbyr en mening, og at Gud i seg selv har en mening? At det å eksistere i det hele tatt har en mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 4. juni 2009 #20 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Det er det samme med de greske gudene. De var også virkelige personer som ble opphøyet. Ja, jeg har forstått at dette er kjempelogisk for de troende. Og dere greier rett og slett ikke å se at andre gudetroer har hatt minst like stor innvirkning og styring på oss mennesker gjennom hele historien. Ja, fra lenge før vi ble siviliserte for ca. 4-6.000 år siden. Og nei, jeg snakker ikke her om gudetroer som _egentlig_ er samme gudetro som du beskriver. Jeg snakker om guder som ble tillbedt på helt annet grunnlag. F.eks Sol-guden, og vær-guder. Etc...etc.. La meg bare skyte inn ett par andre veldig gode sitater: "Jeg har aldri forstått hvordan Gud kunne forvente at hans skapninger skulle velge den ene riktige religionen ved tro alene. Det slår meg som en slurvete måte å drive ett univers". "Tro er intellektuell latskap" - Robert Heinlein. Endret 4. juni 2009 av VinglePetter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå