Smørblomsten Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Noen som vet om bod-hyller i ute-og inneboder skal stå igjen, eller kan selger av huset demontere dem og ta dem med seg når de flytter fra huset vi har kjøpt??? De sier vi kan få KJØPE dem, men vil jo ikke betale for dem HVIS det viser seg at de uansett skal stå igjen Takk!
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Ting som er skrudd fast i veggen skal normalt bli igjen så det er da merkelig at noen gidder skru ned bodhyller. Samtidig ... hvor dyrt er det egentlig med slike skru-opp-hyller? Er det virkelig verdt å lage krig av? Du tror ikke deres utspill er et forsøk på å dra mer penger ut av dere?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Ja du ville vel kanskje ha en lovhjemmel å slå i bordet med også ... kanskje? § 3-5. Særskilt tilhøyrsle til bustadhus m. m. Til eit bustadhus og ein bygning til hotell, restaurant, kontor eller anna forretningsdrift, høyrer varig innreiing og utstyr som anten er fast montert eller som er særskilt tilpassa bygningen. Dette gjeld mellom anna faste anlegg og installasjonar for oppvarming, faste elektriske installasjonar, faste antenner, faste golvteppe, dobbeltvindauge, innebygde kjøkkenapparat og -maskinar og andre innebygde ting. Avhendingslova
Smørblomsten Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2009 Åj, mange raske svar! Takk! Sånne hyller fra Ikea er jo ikke dyre akkurat, og jeg vet ikke hvor mange det er snakk om. Men hun skriver i mail til oss følgende: Ellers kunne vi godt tenke oss å selge dere hyllene i bodene, for dem blir det bare jobb å bygge ned og ta med. De er jo ikke så dyre, men det er plunder å frakte og montere dem.. IKEA Gorm i to uteboder og en innebod: Ny pris: 3335,- Dere kan overta dem for 2000,- ------------ Meninger? Syns det var litt dyrt jeg da... ------------
Rosalie Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Svar: "Neitakk, vi vil helst ikke ha slike hyller, så vennligst skru de ned og frakt de bort."
Rosalie Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 For øvrig syns jeg at dersom man vil sette igjen slike ting, får man gi de bort. Vi fikk med slike hyller i begge bodene våre, samt oppvask- og vaskemaskin da vi tok over leilighet. Vi hadde ikke giddet å ta over de dersom vi måtte ha betalt for de. Da hadde vi helle kjøpt nytt.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Eh ... Gorm hyller er da ikke fastmonterte, dermed har dere ikke krav på dem? De er løse, ergo står det dem fritt å ta dem med. Trodde det var fastmonterte vegghyller, det er noe annet.
Smørblomsten Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. juni 2009 (endret) det er forresten også et lerret (til å se film på) som henger i taket. De som bor der nå kjøpte det for kr 1000 av forrige eier for knapt 3 år siden. Hva er rimelig pris å kjøpe det for? (for det må vel ikke bli igjen??) Endret 3. juni 2009 av Smørblomsten
Smørblomsten Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2009 For øvrig syns jeg at dersom man vil sette igjen slike ting, får man gi de bort. Vi fikk med slike hyller i begge bodene våre, samt oppvask- og vaskemaskin da vi tok over leilighet. Vi hadde ikke giddet å ta over de dersom vi måtte ha betalt for de. Da hadde vi helle kjøpt nytt. Ja jeg er ikke sikker altså. Eneste jeg vet er at det det iflg ny lov pr 1.4.2008 skal det også stå igjen løse garderobeskap som hører til soverom (dog ikke kommoder). Dette sa megler idag (men da visste jeg ikke om bodhyllene)...
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 det er forresten også et lerret (til å se film på) som henger i taket. De som bor der nå kjøpte det for kr 1000 av forrige eier for knapt 3 år siden. Hva er rimelig pris å kjøpe det for? (for det må vel ikke bli igjen??) 500 kr syntes jeg er en ok pris. allt taper seg i verdi, og lerret blir etterhvert gulere og mer slerkete i opphenget. hvis lerrete vil lage hull dersom de skrur det ned (altså at det blir styggt) hadde jeg krevd at de ordnet med dette før jeg hadde overtatt (dersom dere ikke får lerrete for 500 kr)
Smørblomsten Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 3. juni 2009 500 kr syntes jeg er en ok pris. allt taper seg i verdi, og lerret blir etterhvert gulere og mer slerkete i opphenget. hvis lerrete vil lage hull dersom de skrur det ned (altså at det blir styggt) hadde jeg krevd at de ordnet med dette før jeg hadde overtatt (dersom dere ikke får lerrete for 500 kr) Tja, hun hevder at de nesten ikke har brukt det (vi ba ikke om å få SE det når vi var på visning, visste jo ikke at vi i det hele tatt vant budrunden, så d slo oss ikke å rulle ned lerretet)... Tviler på at de vil selge det for 500 kr, og jeg ønsker ikke å bli "uvenner" og virke vanskelig. Men samtidig føles det ikke gøy å betale for bodhyller o.l. som KANSKJE uansett skal bli værende Vi hadde absolutt ikke tenkt å ta med oss våre bodhyller fra vårt rekkehus når det skal selges, samtidig som det da er kjipt å måtte ut og kjøpe nye og montere.
Gjest Christabelle Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Svar nei takk, og du skal se at de blir værende igjen likevel
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #14 Skrevet 3. juni 2009 ja jeg ble faktisk enig med sist nevnte nå. jeg hadde takka nei på alt jeg. for da kjøper du noe som er nytt og finere. jeg syntes det er frekt å kreve penger på møbler som er fast monterte. her jeg bor nå kjøpte jeg fine eik persiener og hvite lin liftgardiner. kjempe spreke, kosta meg kjempe mye for å få vinduene og hveranda døra. men guri jeg er da ikke så frekk at jeg monterer de ned, og etterlater stygge hull etter meg når jeg drar. syntes det er ihvertfall frekt å kreve penger for det. syns i de minste de kunne lagt med slikt på kjøpet når dere nettopp har kjøpt en bolig av de. og man tar ting med seg som man ønsker å bruke videre i neste bolig, og hvis ikke så spør man vedkommende om de kan bli der. man krever ikke penger for det. for kjøper har alldri spurt om det på eget ønske. enten tar man de med, eller så gjør man det ikke! og helt ærlig så forventer jeg ikke at selger skal etterlate stygge hull og slikt etter seg. da forventer jeg at de tar tingene sine med seg og tetter igjen stygge og store hull de må ha etterlatt.
Gjest gurimalla ii Skrevet 4. juni 2009 #15 Skrevet 4. juni 2009 Vi skrudde ned og tok med hyllene til den ene boden, de er utrolig praktiske og kostet forholdsvis mye (til å være bodhyller). De andre hyllene er ikke like praktiske og vi har egentlig ikke plass til dem og da spurte vi om ny eier ville at vi skulle sette dem igjen (uten betaling). Jeg hadde takket nei til tilbudet til selger, synes det var for dyrt for de hyllene. og helt ærlig så forventer jeg ikke at selger skal etterlate stygge hull og slikt etter seg. da forventer jeg at de tar tingene sine med seg og tetter igjen stygge og store hull de må ha etterlatt. Når det gjelder hull i veggen er det ikke vanlig at disse tettes (med mindre det er noe dere har blitt enige om på forhånd. De som er på visning må regne med at det som henger på veggen kommer til å etterlate seg merker.
Smørblomsten Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 4. juni 2009 Takk for svar alle sammen :) Vi kommer nok til å avvente, evt komme med motbud på "tilbudene" deres... De vil selge oss et dobbelt kjøleskap for 11 000,- som kostet 15 995,- nytt for knapt 3 år siden. Er det dyrt også tro? Vi skal selv selge hvitevarene våre og er usikre på hvor mye vi kan ta for 5 år gamle hvitevarer (stål)??
Rosalie Skrevet 4. juni 2009 #17 Skrevet 4. juni 2009 Jeg hadde ikke vært villig til å betale en krone mer enn 50% av nypris for 3 år gamle hvitevarer, og 5 år gamle hvitevarer hadde jeg ikke betalt noe for. Da hadde jeg heller kjøpt nytt.
Gjest Miley Skrevet 4. juni 2009 #18 Skrevet 4. juni 2009 Så utrolig useriøst. Jeg ville takket nei. Hvitevarer betaler man uansett ikke mer en halve prisen for brukt.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #19 Skrevet 4. juni 2009 IKEA Gorm i to uteboder og en innebod: Ny pris: 3335,- Dere kan overta dem for 2000,- ------------ Meninger? Syns det var litt dyrt jeg da... ------------ Enig. Det var for dyrt. Vi kommer nok til å avvente, evt komme med motbud på "tilbudene" deres... De vil selge oss et dobbelt kjøleskap for 11 000,- som kostet 15 995,- nytt for knapt 3 år siden. Er det dyrt også tro? Også altfor dyrt. Hvitevarer har stadig kortere levetid. Se på Finn.no og se om du finner noe tilsvarende, og evt. pris. Husk: Dere er ikke forpliktet til å ta mot tilbudet deres, hvis dere opplever at de prøver å "loppe" dere. (Har dere ikke allerede betalt ganske mye for huset?) Noen ganger er det verdt litt ekstra bryderi å heller ordne noe annet.
Smørblomsten Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #20 Skrevet 4. juni 2009 Ja da spørst det om jeg ikke skal tilby halv pris for kjøleskapet og ikke godta kr 11.000. Som dere sier taper jo hvitevarer seg fort i verdi, men de prøver seg vel. Ville også selge oss et garderobeskap (løst), heldigvis visste jeg at dette ikke er lov og at alle garderobeskap skal stå igjen. (da virket de litt snurt) Vi kjøpte huset for 75.000 kr over prisantydning, og faktisk 175.000 kr over taksten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå