buttergirl Skrevet 3. juni 2009 #1 Del Skrevet 3. juni 2009 Tar imot all fakta med glede! Overskriften på oppgaven er : Hvorfor klarer ikke den katolske og ortodokse kirke å forenes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 3. juni 2009 #2 Del Skrevet 3. juni 2009 Hint: Det store skisma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
buttergirl Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 3. juni 2009 Finnes fortsatt skjærsilden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Del Skrevet 5. juni 2009 Google er din venn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 5. juni 2009 #5 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hint: Det store skisma Dette. Google deg fram til resten. OBS: dette er hvorfor de splittet seg. Oppgaven din er muligens ute etter hvorfor de ikke klarer å forenes i dag. Jeg vet ikke hvordan oppgaven din skal tolkes. edit: endret ordlyd, ettersom gjest under meg klarte å ta teksten min ut av kontekst og endre meningen. Endret 5. juni 2009 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #6 Del Skrevet 5. juni 2009 hvorfor de ikke klarer å forenes i dag. Jeg vet ikke. Det vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pebbles Skrevet 5. juni 2009 #7 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Her er noen av notatene jeg skrev om katolske og ortodoske kirken før jeg hadde RLE eksamen tidligere i vår. Vet ikke om det er noe du kan bruke, men jeg hadde de no liggende, så kanskje flere enn meg kan få bruk for de (Alt er hentet fra boken jeg har i faget) Den romersk katolske kirke Verdens største kirkesamfunn, med over en milliard medlemmer. Anerkjenner paven i Roma som øverste autoritet. Den romersk katolske kirke i Norge:I 1843 ble en katolsk menighet grunnlagt i Norge. De siste årene har kirken økt sitt medlemstall, særlig på grunn av innvandring. I dag er den katolske kirken det tredje største kirkesamfunn i Norge. Historie: I 1054 skjedde et brudd, og to store kirker ble til. Den romersk katolske i vest og den ortodokse kirken i øst. Den katolske kirke opplevde en ytterligere deling under reformasjonen på 1500-tallet. Flere land i Nord-Europa brøt forbindelsen med paven i Roma og dannet egne protestantiske kirker. Katolsk lære: Katolsk tro bygger på at Bibelen formidler Guds åpenbaring. Den romersk-katolske kirke lærer at Jesus er menneskehetens frelser. Kirken finnes for at menneskene skal komme til tro. Misjon og evangelieforkynnelse viktig. Syv sakramenter som kan føres tilbake til urkristendommen: dåp, konfirmasjon, nattverd, skriftemål, ekteskap, prestevielse og salving av syke. Maria, Jesu mor har en spesiell plass. Katolske kristne ber om at Maria og andre helgener skal gå i forbønn for dem. Den katolske kirke har tusenvis av helgener som kan gå i forbønn for de troende fremfor Gud. Kirken lærer at de døde er i en mellomtilstand mellom det jordiske livet og en himmelsk tilværelse. Kirken er åpen for at Gud kan handle på andre måter enn det som er åpenbart for menneskeheten. Godtar ikke skilsmisse. Organisasjon og virksomhet: Kirkens enhet er den synlige organisasjonen som er bygget opp omkring bispedømmer, med paven sin øverste leder. Pavens nærmeste medarbeidere og rådgivere kalles kardinaler. Den katolske kirke har bare mannlige prester og diakoner. Prestene er pålagt å leve i sølibat, det vil si som ugifte. Den katolske kirken har en rekke såkalte munk og nonne ordener. Medlemmene av ordenene lever som regel i kollektiver eller i kloster. Den ortodokse kirke er navnet på den del av kristenheten som i år 1054 sammen med partiarken i Konstantinopel avviste innordningen under paven i Roma og pavens justering av teksten i den nikenske trosbekjennelsen. Den ortodokse kirke legger vekt på å virkeliggjøre den rette gudstjeneste eller liturgi. Den ortodokse kirke består av 14 selvstyrte kirker med samme lære, liturgi, kirkeordning og kirkerett. Kirkene ledes av biskoper med tittelen patriark. Den ortodokse kirke har ca 225 mill. medlemmer. De fleste bor i Russland og Øst-Europa. Flere av de ortodokse kirkene deltar i økumenisk arbeid og er medlem av Kirkenes Verdensråd. Den ortodokse kirke i Norge: ca 4000 ortodokse kristne. Historie: Geografisk sett dekker den ortodokse kirke kristenhetens eldste områder: Jerusalem, Antiokra, Alexandria og den nye hovedstaden i romerriket, Konstantinopel. På 600 -700 tallet ble disse områdene erobret av islam og dette svekket kirken og kristendommen. Gjennom misjonsvirksomhet utvidet kirken sitt område nordover og østover. Lære: Kirken er i følge ortodoks lære Guds rike i verden. Ifølge ortodoks lære er menneske skapt til å være lik Gud. Kirken har syv sakramenter, de samme som den romersk-katolske kirken, men de utføres forskjellig. Barn døpes vanligvis når de er ett til to år. Dåpen foregår ved full neddykking. Etter dåpen deltar barnet i nattverdfeiringen. Nattverden er bare for ortodokse kristne. Ekteskapet er et sakrament, kirken aksepterer skilsmisse. Maria, Jesu mor har viktig plass i liturgi og formhetsliv. Den ortodokse kirke har mange helgener som feires med egne fest dager. Helgenene er forbilder som går i forbønn for de troende. Organisasjon og virksomhet: Kirken har tre embeter: Biskop, presbyter og diakon. Erkebiskop og patriarker er biskoper med høyere rang. Den øverste læreinstans i den ortodokse kirke er det økumenike konsil, et kirkemøte der kirkens biskoper er samlet. De fleste ortodokse kirker feirer jul på Krisi åpenbaringsdag, 6. januar. Foruten jul, påske og pinse feirer kirken ni andre høytider. Kirken har strenge fasteforeskrifter: en skal avstå fra kjøtt fisk egg og melkeprodukter Edit: var noe som ikke var kommet med Endret 5. juni 2009 av Pebbles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå