Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

På kontrakten for depositumskontoen jeg og utleier skal opprette er utleier satt opp både som leier, dvs også kontohaver og utleier. Er dette riktig? Jeg er kun nevnt som disponent for leier-atlså ikke satt opp som leier i det hele tatt selv om det er jeg som skal leie leiligheten.

Det står i kontrakten at leier skal være kontohaver, men utleier mener det er han som skal stå som kontohaver.

What to do? Begynne å krangle, eller bare la det gå og betale inn pengene? Risikerer jeg å tape noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Beløpet skal settes på egen bankkonto i leietakerens navn. Ingen av partene kan i leieperioden alene disponere over kontoen, men leietakeren kan få utbetalt rentene.

Du skal altså stå som eier på kontoen, rentene er dine. Men ingen penger skal kunne taes ut uten begges samtykke. Banker har ofte en egen depositumskonto-ordning.

Utleier gjør det ikke rett, ikke la deg lure.

Gjest Gjest
Skrevet
På kontrakten for depositumskontoen jeg og utleier skal opprette er utleier satt opp både som leier, dvs også kontohaver og utleier. Er dette riktig? Jeg er kun nevnt som disponent for leier-atlså ikke satt opp som leier i det hele tatt selv om det er jeg som skal leie leiligheten.

Det står i kontrakten at leier skal være kontohaver, men utleier mener det er han som skal stå som kontohaver.

What to do? Begynne å krangle, eller bare la det gå og betale inn pengene? Risikerer jeg å tape noe?

Han har satt opp seg selv som både leier og utleier? :huh:

Høres ut som en juksemaker - eller så har han ikke helt forstått hvordan dette skal gjøres. Min første tanke er at han kanskje vil ha rett til å få renteinntektene av depositumskontoen ved å føre opp seg selv som leier? Eller kanskje han vil prøve å få utbetalt absolutt hele kontoen til seg selv ved leieforholdets slutt?

Uansett så er det han som skal bære utgiftene med å opprette kontoen, og du som skal ha renteinntekterog hele sulamitten med deg når du flytter. Ettersom det er du som leier, er det noe underlig at utleier ønsker å sette sitt eget navn der... jeg ville protestert. Uansett kan dere jo gå til banken og be dem fortelle hvem sitt navn som skal stå hvor, så setter du ham nok på plass :)

Skrevet

Det er faktisk banken som har gjort det. Jeg har protestert og henvist til det som står i depositumskontoavtalen, men både utleier og banken mener at utleier skal stå oppført som kontohaver fordi det var han som oppretta kontoen.

Hva skal jeg gjøre? Kan jeg henvise til noe annet enn det som står i kontrakten? Noe lov? Eller er det faktisk korrekt det banken og utleier påstår?

Gjest Gjest
Skrevet

fra bolighjelpa.no:

1. Depositumskonto:

Hvem oppretter depositumskontoen?

Utleier og leietaker skal sammen opprette depositumskontoen.

Depositumet skal settes på en sperret konto i leietakers navn. Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over pengene på egen hånd. Leietakeren kan likevel kreve rentene utbetalt, jfr. husleieloven (heretter husll.) § 3-5.

Hvem betaler utgiftene ved opprettelsen av depositumskontoen?

Det følger av husleieloven § 3-7 at ved opprettelse av depositumskontoen må utleieren bære utgiftene.

Utleier kan da ikke opprette kontoen alene? :huh: Og når gjorde han det da?

Om du ikke står oppført som leier så er det vel ikke lett for deg å få utbetalt depositumet ved leieforholdets slutt?

Dette høres særdeles ulogisk ut. Jeg ville fortsatt nektet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det beste er om dere oppretter en konto sammen. Det er du som skal ha rentene.

Her står det litt Bolighjelpa

Det er også viktig at ingen skal kunne ta ut penger eller avslutte kontoen uten den andres samtykke. Har han opprettet en vanlig konto eller en depositumskonto? Hvis det er en vanlig konto vil kontoeier kunne avslutte den og utestenge disponenter. Det er IKKE det dere skal ha.

Skrevet

Utleier opprettet kontoen i en annen by, jeg sendte kopi av legetimasjon og fikk paprirene tilsendt i posten for underskriving. Det var da jeg oppdaget at utleier stod oppført som leier og kontohaver. Men jeg stod derimot oppført som disponent for leier (altså utleier), men det holder vel ikke..?

Gjest Miley
Skrevet

Hadde jeg ikke gått med på. Rett skal være rett.

Gjest Gjest
Skrevet

Ifølge loven skal dere gjøre det sammen, og depositums kontoen skal stå i ditt navn.

At utleier ikke vet bedre er en ting, men at banken virkeleig ikke veit bedre er skremmende.

Alt står klart skrevet i loven; ta og print den ut og tving dem til å lese den... se hva de sier da.

Skrevet

Hehe, takk for støtte :) Har henvist til kontrakten der det står svart på hvitt at konto skal opprettes med leier som kontohaver, men det funker tydeligvis ikke.. Får prøve å snakke med de igjen i morgen. Kommer iallefall ikke til å betale inn noe før det er fikset når det er flere her som mener det samme som meg.

Gjest Gjest
Skrevet

lykke til!

Håper det går bra og at både bank og utleier tar til vettet. Uansett så kan de ikke sette seg over Husleieloven, så den kan du bare slå dem i huet med til de gir etter :fnise:

Sånne useriøse folk gjør meg sinna :sinnatagg::haar::kjempesinna::angry::frustrert:

Kom tilbake her og fortell om du klarer å snakke dem til fornuft i morgen da :)

Skrevet

hehe, takk! Begynner å bli skikkelig irritert jeg og, har mest lyst til å drite i hele leiligheten siden det er så mye styr allerede før jeg har flyttet inn.

Syns det er ganske utrolig at banken ikke klare å opprette en kontokontrakt i henhold til avtalevilkårene sine..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...