Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet i hvilke tilfeller huseier kan låse seg inn på hybel/leilighet uten leiers samtykke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Tror det bare er ved nödtilfeller (brann, lekkasje m.m.)

Er det mistanke om noe annet (dödsfall m.m.) så må vel först politiet varsles.

Utenom det er det bare lov dersom leier har samtykket til det (er ganske sikker iallefall)

Skrevet

Utleiers adgang til boligen er regulert i husleielovens § 5-6. Leier har eksklusiv bruksrett og utleier har ikke adgang til boligen uten at dette er avtalt eller det er nødvendig i nødssituasjoner. Leier har plikt til å gi utleier adgang for nødvendig tilsyn og vedlikehold, men dette skal varsles i rimelig tid.

Om utleier gjentatte ganger bryter love på dette området kan leietaker i de mest pågående tilfellene skifte lås på utleiers regning, og/eller anmelde utleier for ulovlig selvtekt.

Skrevet

OK, takk for svar. Jeg ble vekket i dag tidlig av at en som representerer huseier låste seg inn hos meg. Litt før 9 våkner jeg av at jeg synes noen banker på døren. Så på klokka og regnet med at det bare var noen av snekkerne som løper rundt her som kom borti veggen eller lignende. Et par sekunder senere banker det på igjen, men jeg ligger naken i senga og var ikke interessert i å åpne døren. Da hører jeg at noen låser opp døra. Jeg bor i en ettroms hybelleilighet i en studentby, så senga er rett ved døren. Jeg roper ut, og da er det en mann som stikker hodet inn. Han sier at brannalarmen nesten hadde gått hos meg i går kveld, og at han skulle sjekke at alt var bra. Jeg ligger der som sagt naken under dyna og føler meg veldig dum. Etter at jeg har forklart at alt er bra, og jeg ikke skjønner hvorfor brannalarmen nesten har gått, lukker han døren og låser igjen.

Synes denne situasjonen var veldig ekkel, og lurer på om jeg skal ta kontakt med studentsamskipnaden og si at dette ikke bør skje igjen.

Noen som har synspunkter på denne situasjonen, overreagerer jeg? Jeg lurer jo nå på om de har vært innom tidligere uten at jeg vet det. Vil føle meg trygg på at jeg ikke har folk som låser seg inn i tide og utide.

Gjest Marlo
Skrevet

En brannalarm som NESTEN hadde gått er vel så og si umulig.

Enten så går den eller så går den ikke.

Om så brannalarmen hadde gått kvelden för - hvorfor sjekke i dag om alt er okey? Da er det jo uansett for sent.

Dette hörtes utrolig merkelig ut

Skrevet

Ja, jeg er helt enig. Jeg skjønner virkelig ikke dette i det hele tatt. Det eneste jeg vet er at jeg nå ikke føler meg trygg her. Nå vet jeg jo at de plutselig kan finne på å låse seg inn når som helst, uten at jeg vet om det. Hva om jeg er i dusjen? Hva om jeg har sex og ikke hører at noen banker på? Jeg synes også at jeg selv bør få velge om jeg vil åpne døren eller ikke.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Har dere en vaktmester i bygget? Da ville jeg tatt kontakt med denne og fått avklart om situasjonen var reel eller ikke. I mine ører skurrer det veldig, for en brannalarm går enten helt eller ikke i det hele tatt.

Ellers ville jeg ha ringt samskipnaden, og informert om at hvis de ikke kunne hoste opp en forklaring, ville jeg montere en sikkerhetslenke på døra.

Skrevet

Jeg tror ikke det er en egen vaktmester her, tror det er flere vaktmestere som jobber på alle samskipnadens boliger. Står ulike biler fra samskipnaden utenfor her rett som det er.

Skrevet

Ihvertfall i Trondheim så får man på kontrakten mulighet til å krysse av om man aksepterer at vaktmesteren kommer innom uten at du vet det. Men dersom du ikke har gjort det skal man avtale tid for at de skal komme dersom det trengs..

Skrevet

Det var ingen slik avkryssningsmulighet i min kontrakt.

Gjest Carice
Skrevet

Høres veldig merkelig ut, og jeg hadde blitt rimelig irritert jeg også :angry:

Jeg hadde villet snakke med studentsamskipnaden for en forklaring, og i alle tilfeller kjøpt en sikkerhetslenke. De er billige og lette å skru fast, og du slipper slike situasjoner i fremtiden.

Skrevet

Jeg synes det skurrer litt, og blir veldig mistenksom. Kan nesten lure på om det var noen som hadde stjålet nøkler og skulle inn for å forsyne seg :nei:

Sikkerhetslenke kan man koble opp, men jeg ville ikke stolt blindt på den heller. Dersom noen vil inn, kommer de seg inn til tross for sikkerhetslenke (jeg fikk en slik installert på døra vår, men svigermor viste meg kjapt hvordan den spratt opp dersom noen åpner døra raskt og med makt.

Skrevet

Brannalarmen går da ikke NESTEN...

Nei, dette skurrer. Ta det opp med samskipnaden.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette må jeg si meg enig i at det hørtes merkelig ut at brannalarmen gikk NESTEN. Hvordan skulle de i såfall kunne vite at den NESTEN gikk? Nei dette hadde jeg ikke funnet meg i. Utleier har ingenting i din bopel å gjøre med mindre det er reell fare for brann eller noe.

Nei denne unnskyldningen om NESTEN brannalarm er den rareste grunn jeg hittil har hørt om å låse seg inn i andres hybel/leilighet.

Denne personen må være en snoker.

Gjest hogwash
Skrevet
Brannalarmen går da ikke NESTEN...

Nja, på noen store brannanlegg kan den gå nesten, eller forvarsel som det kalles.

Det kan skje f.eks hvis temperatur stiger godt over normalen, men ikke nok til å hoppe rett i brannalarm.

Dog, syntes det der hørtes merkelig ut... kan ikke skjønne hva han kunne finne en dag etter...

Gjest Gjest
Skrevet

Dette ville jeg sagt fra om. Selv om de har noen systemer som sier dem at alarmen "nesten" går, så gir det ikke mening å komme inn dagen etterpå for å sjekke. Da er den eventuelle faren for lengst over, og om de vil sjekke ting, kan det vente til de får tak i den som bor der og tillatelse til å ta seg inn i leiligheten.

Jeg opplevde forøvrig noe lignende da jeg bodde på Fantoft (samskipnaden i Bergen som driver). Da sto jeg i dusjen, og så hørte jeg plutselig romstering i stuen. Da var det vaktmesteren som hadde låst seg inn, uten å ringe på eller noe, for å skifte en lyspære (!). Kjempefestlig.

Skrevet

Hei, tenkte jeg skulle komme med en oppdatering. Jeg var innom samskipnaden i går og fortalte hva som hadde skjedd, og at dette virkelig ikke var greit. Det var de helt enige i og de beklaget hendelsen. Men de hadde hatt litt problemer (?!) med lignende tilfeller. Han jeg snakket med skrev ned tidspunkt og hybelnummer og skulle gi beskjed videre.

Håper da at jeg slipper å oppleve dette igjen. Gjør jeg det, kommer jeg til å vurdere å flytte. Sikkerhetslenke vil kun fungere om jeg faktisk er hjemme og jeg er ikke interessert i å ha folk rotende rundt hos meg når jeg er borte heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det noen som vet i hvilke tilfeller huseier kan låse seg inn på hybel/leilighet uten leiers samtykke?

Når det er fare for skade på leiligheten. Eks. om han har oppdaget en lekkasje.

Han har ingen andre grunner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...