Eske Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Hei! Jeg har medieeksamen nå på fredag, og har fått "Mosjon og overvekt blant norsk ungdom" som tema, med "Hvordan få ungdom opp av sofaen?" som undertittel. Mulige oppgaver kan være f.eks å skrive en artikkel, produsere en plakat, lage ei skisse til ei web-side, lage et radioinnslag e.l. Til nå har jeg søkt rundt omkring på nett etter fordeler med mosjon, diverse statistikk (blant annet hvor mange i diverse aldersgrupper som er overvektige og inaktive) og generelt litt om farene ved et inaktivt liv. For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på hva jeg spør om, men er det noen som har gode råd og innfallsvinkler? Hva mangler jeg, hva er lurt å fokusere på? Takk
Wiggins Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Hei! Jeg har medieeksamen nå på fredag, og har fått "Mosjon og overvekt blant norsk ungdom" som tema, med "Hvordan få ungdom opp av sofaen?" som undertittel. Mulige oppgaver kan være f.eks å skrive en artikkel, produsere en plakat, lage ei skisse til ei web-side, lage et radioinnslag e.l. Til nå har jeg søkt rundt omkring på nett etter fordeler med mosjon, diverse statistikk (blant annet hvor mange i diverse aldersgrupper som er overvektige og inaktive) og generelt litt om farene ved et inaktivt liv. For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på hva jeg spør om, men er det noen som har gode råd og innfallsvinkler? Hva mangler jeg, hva er lurt å fokusere på? Takk Jeg husker fra min egen tid på ungdomsskolen og videregående at kapittelet om kropp, mat og trening var veldig rettet mot fornuften hos elevene. "Det er bra å trene fordi det motvirker risikoen for overvekt og livsttilssykdommer." "Det er skadelig å røyke fordi tjæren øker risikoen for lungekreft dramatisk." Jeg vet ikke hvor mottakelige ungdom flest er for fornuft, det kan jo være en mulig innfallsvinkel? Alle vet jo at røyking er skadelig, allikevel begynner en del fra hver generasjon å røyke. Noen gjør det på grunn av ungdommelig trass; de skal absolutt gjøre det motsatte av det de voksne sier. Det samme gjelder kanskje med trening. Hvis voksne sier at trening er bra og sunt så hjelper kanskje ikke det så veldig på motivasjonen hos slike ungdommer. Da jeg var på den alderen var det derimot ofte disse typene ungdom som drev med skateboard, som jo må kunne kalles idrett. Ungdom er forskjellig. Jeg var (og er) en av de som var mottakelige for fornuft, og er veldig glad for at jeg begynte med langdistansetrening som ungdom, slik at jeg er blitt en ganske god syklist nå. Hva kan være gode metoder for å få "trassungdommene" ut av sofaen, evt bort fra PC-en? Jeg har ikke noen gode svar. Hvis jeg hadde en sønn eller en datter i tenårene som brukte masse tid på dataspill ville jeg grepet inn og tvunget ham/henne bort fra spillet. Slappe foreldre som lar ungene sitte hele døgnet foran PC-en er kanskje en faktor? En gang jeg skulle kjøpe en dvd (film, jeg gidder ikke bruke tid på spill) på en spillbutikk, overhørte jeg en samtale mellom to foran i køen. De var i ungdomsskolealder, og diskuterte en kamerat som spilte World of Warcraft fra han kom hjem fra skolen til han skulle legge seg, gjerne så sent som mulig. Da har gutten et problem, og at foreldrene hans tillater dette er horribelt. Nå skal jeg ikke legge alt ansvaret på foreldrene, ungdom har jo et ansvar overfor seg selv. De fleste som begynte å røyke på trass i tenårene angrer når de blir voksne. Tilsvarende med mosjon, mange har blitt feite og slappe som voksne på grunn av lite mosjon og usunn livsstil i tenårene, disse angrer sikkert også. Klarer du å knekke koden med hvordan man skal få trassungdom til å høre på fornuft, da kommer du garantert til å bli rik! Den metoden kan du selge til svært mange foreldre.
Eske Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2009 (endret) Hei, og tusen takk for svar. Er enig i dette med at noen foreldre rett og slett er for dårlige til å bruke den makten de har, jeg kjenner faktisk selv noen som spiller i overkant mye.. Ellers har jeg også tenkt på å trekke inn det med foreldre og skyss, jeg kjenner mange som blir kjørt av foreldre uansett hvor de skal hen omtrent. I tillegg tror jeg også, som du sier, at jeg er nødt til å tenke litt på om det er fornuft eller ikke, da jeg også er en slik som er mottakelig for fornuft (jeg ble så skremt da min mor fortalte meg om diabetes at jeg lot være å spise godter på en måned ) men vet at det er mange som ikke er det. Det ser ut til at "man lever bare en gang, jeg vil nyte det" er en svært utbredt holdning blant ungdom, og det kan brukes i sammenheng med både røyking, burgere, tv-titting og alt annet som ikke er spesielt gunstig. SELVFØLGELIG, man skal være i stand til å nyte livet, men det finnes i alle fall for meg og mange andre en balanse mellom å "yte og å nyte", og jeg ser ingen grunn til at ikke resten av oss ungdommer skulle kunne innta samme holdning. Og du, den trassungdoms-koden, den har jeg ikke giddet å prøve på en gang Edit: Avsnitt, avsnitt og atter avsnitt. Endret 4. juni 2009 av Tonerose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå