Gjest gjest meg Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 vist din sambo/kone hadde fått baksmel på skatten, og du hadde fått igjen en god del. hadde du da betalt skatten til sambo/kona?
Pokahonta Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 vist din sambo/kone hadde fått baksmel på skatten, og du hadde fått igjen en god del. hadde du da betalt skatten til sambo/kona? But, of cource!!
Adenosin Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Uten tvil! Og hvis man er gift, liknes man ikke da sammen..? Det kommer jo an på mange ting- hva som er årsak til baksmell, f.eks. Dersom det er eiendom som er særeie er det jo en litt spesiell sak, men om jeg var gift ville jeg gjort det i alle tilfeller =)
Gjest Illiya Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Hvis en har felles økonomi, gjør en jo det. Har en delt økonomi, er det vel ikke selvsagt. Jeg gjør det, og vi har felles.
asterix Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Vi har fullstendig felles økonomi og har alltid hatt det, så alt vi nå måtte få igjen går i den store potten og eventuelle baksmeller betales fra samme pott.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Nei, ærlig talt, det er da ingen selvfølge. Hadde jeg vært samboer uten barn, med delt økonomi, hadde jeg ikke betalt min samboers baksmell. Har selv lav inntekt, og de fleste menn tjener en del mer enn meg, så det hadde han nok pent måtte betale selv.
Rosalie Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Vi har delt økonomi, og nei det hadde vi ikke gjort. Den som får baksmell gjør jo det fordi hin har hatt for lav skatteprosent, og dermed kunnet brukt mer penger enn hin strengt tatt har hatt, mens den andre får igjen på skatten fordi hin har betalt inn mer enn hin trengte, og har dermed hatt mindre å rutte med. At den ene skal bruke oppsparte midler på å betale for den andres overforbruk ser vi ikke som naturlig i vårt forhold.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Enig med siste. Det blir jo helt feil at den som har betalt for mye skatt i løpet av året og får igjen, skal bruke det på å betale for den personen som har betalt for lite skatt i løpet av året. Det blir jo en slags utnyttelse, om enn ikke bevisst.
¤flicka¤ Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Ja, jeg betalte hans restskatt. Hele lånet på leiligheten sto på meg, derfor får jeg veldig mye tilbake og han fikk litt baksmell. Vi eier leiligheten sammen.
ciba Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 ja det ser jeg som en selfølge hvist en har felles øknomi, det har vi så jeg hadde betalt hans, vi ser ikke på at det er mine penger å det er dine penger, er en ene blak å den andre har så hjelper vi verandre så godt vi kan, noen ganger betaler han masse regninger å mosatt, så nei. pennga våre, ser jeg på som våres uansett hvem av oss som tjener mest heller minst
Rosalie Skrevet 3. juni 2009 #14 Skrevet 3. juni 2009 Ja, jeg betalte hans restskatt. Hele lånet på leiligheten sto på meg, derfor får jeg veldig mye tilbake og han fikk litt baksmell. Vi eier leiligheten sammen. Ja, men da er jo strengt tatt en del av det du får igjen hans penger. Hos oss står også hele lånet på meg selv om vi eier sammen, så da overfører jeg hans andel av rentefordelen til han den dagen jeg får igjen skattepengene. men hadde han smelt med 20.000 selv etter det: Hadde du da betalt også disse 20.000?
¤flicka¤ Skrevet 3. juni 2009 #15 Skrevet 3. juni 2009 Ja, men da er jo strengt tatt en del av det du får igjen hans penger. Hos oss står også hele lånet på meg selv om vi eier sammen, så da overfører jeg hans andel av rentefordelen til han den dagen jeg får igjen skattepengene. men hadde han smelt med 20.000 selv etter det: Hadde du da betalt også disse 20.000? Ja, og det var derfor jeg gjorde det (fordi pengene jeg fikk egentlig var "våre") Hvis ikke hadde jeg ikke gjort det.
Jade Skrevet 3. juni 2009 #16 Skrevet 3. juni 2009 Jeg betaler hans baksmell med pengene jeg får igjen på skatten. Det han har "tjent" på å betale for lite skatt, har uansett gått inn i husholdningen. Vi har felles økonomi. Begge har like god råd, selv om det er forskjell på inntekten.
Fortunatus Skrevet 3. juni 2009 #17 Skrevet 3. juni 2009 I år fikk jeg igjen mens kjæresten fikk baksmell. Vi har ikke noe huslån, og jeg tilbydde meg å betale hans del, men det ville han ikke. Er greit nok, siden det ikke er min feil at han har tatt feil trekkprosent. Vurderer å kjøpe noe fint til oss for en liten del av pengene jeg fikk tilbake.
Ce'Nedra Skrevet 3. juni 2009 #18 Skrevet 3. juni 2009 Det kommer helt an på om man har felles økonomi eller ei. Vi har delt økonomi, så hvis vi har store regninger, baksmell eller lignende som vi har vansker med å betale, har vi betalt for hverandre, men som et lån. Har altså betalt tilbake når vi har lånt penger av hverandre. Men kunne ikke falt meg inn å ikke hjelpe.
Gjest Gjest_iron_* Skrevet 3. juni 2009 #19 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har betalt både hans restskatt og tannlegeutgifter med det jeg fikk igjen på skatten, og trodde det var like selvfølgelig at han gjorde det samme for meg. Men nei, da jeg fikk en tusenlapp i restskatt et år og han fikk igjen ti tusen så gikk alle hans kroner til hobbyting. Ingen tanke for at de kronene jeg fikk igjen tidligere gikk i det store sluket. Han forsto ikke problemet for det var jo så lenge siden han hadde fått igjen noe på skatten så han ville gjerne bruke pengene på noe han hadde lyst til. Og det kan jeg jo forstå, men jeg ville kanskje også bruke mine tilgodepenger på noe jeg hadde lyst på og ikke bruke dem på hans restskatt og tannlegeutgifter. ja, ja... økonomi er moro når man ser ulikt på det.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #20 Skrevet 3. juni 2009 Jeg antar da virkelig at han penger på konto til å betale restskatten sin, noe annet ville vært dårlig planlegging. Men hadde han faktisk ikke hatt penger, ville jeg selvsagt hjulpet ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå