Gå til innhold

Hva i alle dager skal jeg se på nå som jeg er ferdig med Dexter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har rast gjennom sesong 2 av Dexter på tre dager, og trenger altså noe annet å fylle tiden med mens jeg venter til sesong 3 kommer på DVD. Noen forslag?

Jeg vet at det er et par andre aktive serieanbefalingtråder her, men håper altså at noen som liker kvalitetsserier (av 45-60 min.-drama-typen, ikke sit-coms) de mener kan døyve abstinensene etter Dexter kan anbefale noe jeg ikke har sett.

Alle forslag tas imot med takk!

Kriterier:

- må finnes på DVD eller være tilgjengelig gratis på internett (lovlig, selvfølgelig)

- må være noe dere anser som "kvalitetsserie", ikke noe gammalt ræl

- må være engasjerende nok til at jeg klarer å glemme Dexter en stund:)

Endret av Visiter
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Anbefaler glatt Carnivàle. Det er en annen kvalitetsserie fra HBO, som handler om en ung mann som flykter fra myndlghetene ved å henge seg på et reisende tivoli/sideshow under depresjonen i USA. Temaet er kampen mellom det gode og det onde. Skuespillerne er top notch og historien er knallbra, en av de absolutt beste laget. Synd det bare ble laget to sesonger, men budsjettet ble for stramt. Den ble solgt på platekompaniet for en 200-lapp per sesong for ikke så lenge siden, mulig de har den enda.

http://www.imdb.com/title/tt0319969/

OZ er også en bra HBO-serie, som handler om de innsatte ved et høysikkerhetsfengsel i USA. Castingen i denne serien er helt fenomenal. Jeg synes den er veldig engasjerende gjennom alle de fem sesongene og er absolutt verdt en titt.

http://www.imdb.com/title/tt0118421/

Skrevet

Ingenting er så engasjerende at du glemmer Dexter. ;) Les en bok.

Skrevet

True Blood, handler om en vampyr i sørstatene i USA, veldig bra laget og veldig southern stemning over det hele. Jeg er ikke så begeistret for fantasy og overnaturlige saker, men denne er god. Men det har bare kommet en sesong så vidt jeg vet..

House, en glimrende serie om en dominerende utrolig talentfull lege. Gikk på NRK super men har pause nå. Finnes på DVD.

Bones, kul serie om en lite sosialt begavet skjelettspesialist, går på TV3, finnes sikkert en eller annen plass

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler The Sopranos eller Six Feet Under, hvis du ikke alt har sett dem!

Skrevet
Oz - ikke helt ny, men tilgjengelig på DVD og veeeeldig kul. En av de beste seriene gjennom tidene, synes jeg. Rå og bra.
Skrevet (endret)

The Wire og Generation Kill er to HBO-serier jeg fant det vanskelig å legge fra meg.

Sistnevnte er riktignok en miniserie på 7 episoder á ~60 minutter, men fortjener å nevnes. The Wire har for øvrig fem sesonger en kan pløye seg gjennom, så det varer en stund. Begge fåes på DVD i Norge.

Endret av Zealuu
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har rast gjennom sesong 2 av Dexter på tre dager, og trenger altså noe annet å fylle tiden med mens jeg venter til sesong 3 kommer på DVD. Noen forslag?

Da må du nok vente lenge. Sesong 2 har vel omtrent nettopp kommet og kom ca et år etter sesong 1 på norsk sone 2. Selv synes jeg det er for tregt.

Men jeg vil anbefale 24, Criminal Minds, Lost og Prison Break.

Gjest Gjest wondergirl
Skrevet

The Wire er utrolig bra, men jeg vil også anbefale Mad Men, hvor handlingen foregår i et reklamebyrå på Manhattan på 1960-tallet - dette er altså ikke gysende spenning som i Dexter, men mer en dramaserie. Selv om handlingen er god, er det også morsomt å se på klær og interiør, det er vanlig standard å røyke og drikker sprit hele dagen på jobben, og da de ansetter en ny sekretær, får hun beskjed om å ikke bli "overwhelmed by all the tecnology" - en elektrisk skrivemaskin.

Ellers så har jeg i lengre tid vært hekta på The Shield - en amerikansk politiserie som har gått i 7 sesonger, men som nå er ferdig. Den er ganske brutal, og handler om en politistasjon hvor flere av politimennene er korrupte. Styrken til The Shield er at serien har mange småplot, og så har den ett hovedplot som ikke avsluttes før i aller siste episode i sesong 7. Og i mellomtiden har de altså klart å holde spenningen oppe i alle 7 sesongene. Anbefales!

Gjest Gjest_Irene_*
Skrevet

Sleeper Cell er en kickass serie.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
  • 4 uker senere...
Skrevet

Oi, trodde jeg hadde svart på dette innlegget for lenge siden! Må ha blingset og bommet på "svar"-knappen eller vært for utålmodig eller noe. Uansett, sorry, og takk for svar!

Skrevet
Anbefaler glatt Carnivàle.

Takk for den lange (og gode) beskrivelsen av Carnivàle, men har allerede sett begge sesongene. Knallserie, en av mine absolutte favoritter!

True Blood

House

Bones

Takk for forslag og beskrivelser! Har hørt mye bra om True Blood, men er litt usikker på dette med overnaturlige elementer i serier... Liker forsåvidt Carnivàle og Riket, så kanskje jeg skal sjekke ut True Blood likevel. House liker jeg faktisk ikke spesielt godt, kjøpte første sesong men har bare sett tre episoder. Den er godt laget, men det er ett eller annet som gjør at jeg rett og slett ikke blir hekta... Og Bones, det har jeg sett en episode av (noe motvillig, men jeg ga det en sjanse). Liker ikke denslags, synes det blir litt for "lett". Har ikke sansen for David Boreanaz, og misliker mange av de TV3- og TV Norge-seriene jeg synes ligner, for eksempel Las Vegas og andre lignende etterforskningsserier.

Anbefaler The Sopranos eller Six Feet Under, hvis du ikke alt har sett dem!

Har sett begge, elsker begge to. Klassikere. Takk likevel!

Eller gå inn her http://www.surfthechannel.com/show/57.html og fortsett på sesong 3.. lovlig :)

Har brukt surfthechannel litt før, men er ikke så glad i den siden, egentlig. Det er stort sett bare Megavideo-linkene jeg bruker, og Megavideo er så sinnsykt irriterende. Det mest irriterende med surfthechannel er at det ofte er en episode som mangler her og der, eller feilmarkerte episoder så de havner i gal rekkefølge og sånn... Og så har du kvaliteten, da. Orker ikke masse støv, lydproblemer eller kinesiske undertekster i rødt, hvitt og oransje:) Men takk for tipset!

Har sett Oz, knallserie!

The Wire og Generation Kill er to HBO-serier jeg fant det vanskelig å legge fra meg.

Hmm, Generation Kill har jeg faktisk kjøpt men plassert et sted som er utilgjengelig for meg i sommer ved et uhell. Kjipt, for den gleder jeg meg til! The Wire har jeg alltid hatt planer om å se. Liker vanligvis ikke denslags serier så godt, men har jo hørt såpass mye bra at jeg burde gi den en sjanse. Problemet er at jeg ikke gidder å kjøpe de stygge enkeltboksene, venter til det kommer en komplett utgivelse:)

Da må du nok vente lenge. Sesong 2 har vel omtrent nettopp kommet og kom ca et år etter sesong 1 på norsk sone 2. Selv synes jeg det er for tregt.

Men jeg vil anbefale 24, Criminal Minds, Lost og Prison Break.

Vet det, jobber på Platekompaniet:) Liker dessverre ingen av seriene du nevner, bortsett fra Criminal Minds som jeg ikke har sett. Har ikke hørt så mye om den, fortell gjerne om noen vil.

Synes Lost er et endeløst rot (men første sesong var veldig lovende!), Prison Break er hjernedødt tullball og 24 er kjedelig og skremmende propaganda jeg holder meg unna. Men takk likevel!

The Wire er utrolig bra, men jeg vil også anbefale Mad Men

Ellers så har jeg i lengre tid vært hekta på The Shield

Takk for begge anbefalingene og beskrivelsene! Har sett Mad Men, elsket det. Har ikke vært på jobb på en stund, men tror sesong to enten har kommet (norsk eller import) eller er rett rundt hjørnet. Gleder meg! The Shield har jeg ikke sett, men skal vurdere det. Husker hvordan coveret ser ut, og kjenner igjen fyren fra en annen, eldre serie... Nittitallet, tror jeg. Noen som husker hvilken? Morsommere å spørre om hjelp enn å IMDB-e.

Sleeper Cell er en kickass serie.

Har sett en halv episode av den, og likte det jeg så. Husker at den kom ut på DVD samme dag som Brotherhood, og jeg prioriterte sistnevnte, og så ble vi utsolgt for Sleeper Cell og jeg glemte hele greia. Kanskje jeg skal bestille inn en ny, ikke noe dumt forslag. Takk!

Skrevet

House M.D. Jeg er kresen på serier og ser heller få av dem, men denne er bra!

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Jeg har noen forslag til deg.

Nr. 1 er rett og slett å kjøpe bøkene Darkly Dreaming Dexter, Dearly Devoted Dexter og Dexter in the Dark.

Serien er så forskjellig fra boka etter de to første episodene, du vil kjenne igjen navnene på personene og plottet i bok en matcher til en hvis grad sesong 1, men det er enorme forskjeller.

Bøkene tar også en meget spesiell vending i bok tre, som jeg tror er forfatterens måte å skape større avstand mellom serien og bøkene.

Om du vil ha mer mord anbefaler jeg den brittiske miniserien Wire in the Blood.

Vil du ha mer lettsindig underholdning for å veie opp for Dexter anbefaler jeg Psych.

Vil du ha flere helter med voiceover og solfylte Miami kan jeg anbefale Burn Notice.

Vil du ha noe helt spesiellt som er kunstneriske og gjenomtenkt burde du se Pushing Daisies.

Og vil du bare ha min anbefaling burde du se Doctor Who, NCIS, Life, Bones og miniserien Surface.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg vet at det er et par andre aktive serieanbefalingtråder her, men håper altså at noen som liker kvalitetsserier (av 45-60 min.-drama-typen, ikke sit-coms) de mener kan døyve abstinensene etter Dexter kan anbefale noe jeg ikke har sett.

Alle forslag tas imot med takk!

Kriterier:

- må finnes på DVD eller være tilgjengelig gratis på internett (lovlig, selvfølgelig)

- må være noe dere anser som "kvalitetsserie", ikke noe gammalt ræl

- må være engasjerende nok til at jeg klarer å glemme Dexter en stund:)

Litt lenge siden du skrev her, men du trenger ikke glemme Dexter. Les Dexter-bøkene! :)

Skrevet

Heroes er knallbra, prøv den. Venter på sesong 3 av Dexter jeg også.

Skrevet

Anbefaler sopranos og the shield på det varmeste!De er direkte avhengighetsskapende! :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...