Rakel Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har en Ide, noe jeg brenner for og som jeg savner her på nettet. Jeg vil gjerne opprette et Nettsted der folk kan møtes og gi tilbakemeldinger ala Blogg.. eller som Kvinneguiden.. men det blir et helt annet konsept.. Men Designet og Bruken skal bli lignende dette.. Lurer bare på hvordan jeg med liten kunnskap innen Webdesign m.m, men med stor interesse og kunnskap for et jeg vil opprette skal gå fram? Bør jeg innhente hjelp, ta kurs selv.... Med andre ord... hvor begynner jeg?
DollyDelux Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Det er ikke så lett å hjelpe deg når jeg ikke helt skjønner hva det er du planlegger, men det viktigste du bør tenke på før du setter igang er vel hvor mye du vil satse på nettstedet. Vil du kjøpe deg et eget domene f.eks? Så må du bestemme om nettstedet skal inneholde noe mer enn bare et forum, eller en blogg. Skal det f.eks. dukke opp en nettbutikk etter hvert? Så må du bestemme deg for om du vil ha forum hvor brukerne kan lage egne poster og kommentere andres, eller en blogg hvor brukerne kan kommentere dine poster, men ikke lage nye selv. Hvis du f.eks. vil ha et nettsted med innhold og et forum, kan du bruke "ferdigpakker" som Joomla! eller e107. Disse er ferdigkodet og alt du trenger å gjøre er å laste opp filene til domene ditt. Disse er også enkle og oppdatrere med nytt innhold. Hvis det holder med en bloggside, kan du veldig enkelt lage siden ved hjelp av verktøy som Blogger eller Worldpress. Som sagt er det vanskelig når jeg ikke vet omfanget av ideen din, men det er bare å sende meg en PM hvis du trenger mer hjelp, eller lurer på noe annet.
Colargol Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Du kan starte fra scrach, men da behøver du ganske mye kunnskap. Wordpress.org (ikke .com) er et godt alternativ om du skal starte noe eget. Wordpress MU (Multi Users) gjør også at du kan starte et nettverk av sider om du vil. Du må ha endel kunnskap uansett -jeg har selv akkurat satt opp min side og måtte lære meg masse, selv om det bare er en liten en. Men de fleste klarer det om de er villige og interesserte nok! Om du vil hoste selv (noe du bør gjøre om siden skal vokse og ikke bare være en blogg eller en enkel side, derav wordpress.org og ikke .com) må du lære en del ting og ha litt kunnskap fra før -men du trenger ikke gå kurs i første omgang. En evt sjekkliste ville vel være noe sånnt som: *Skaffe deg eget domene (Kjøpe selv eller leie fra fra et webhotel som f.eks One.com) *Evt. sjekke at hotellet ditt støtter SQL *laste ned et FTP-program (File Zilla er mer enn bra nok) *laste ned webprogrammet (aka wordpress.org, joomla eller et annet) Så er du klar for å starte Du må ha litt kunnskap om html, css og litt om php, ftp og sql -men laster du ned et webprogram så fikser de det meste grunnleggende for deg i "pakken". Om du vil ha et eget tema som du lager helt selv kan du prøve www.artisteer.com sitt program -men det finnes tusenvis av ferdige temaer der ute -og har du litt peil på photoshop ol, så kan du trikse og fikse ganske mye med disse. Å lage et forum på sida gjør du ved å bruke en plugin (innstikk på norsk) og du finner mange av dem på nettet. Aner ikke om du skjønner noe av dette -så er bare å spesifisere nærmere. Jeg er ingen "newbie" lenger, men kan godt hende det er andre her som har mye mer peil enn meg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå