Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har peiling på om det funker greit å venne en tre mnd gammel kattunge fra å være ute til å være innekatt?

Vi er på utkikk etter en innepus som kan holde den første katten vår med selskap, og har funnet en nydelig kattunge, men han er vant til å være endel ute...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke jeg ville gjort det. Katten vår var vant til å være ute da vi hentet henne, 10 uker gammel, husker så godt de lengselsfulle mjauene når hun satt i vinduskarmen og kikket ut, og hvor overlykkelig hun var for å få komme ut når hun var stor nok. Jeg hadde heller sett meg om etter en kattepus som ikke har vært ute, da vet de ikke hva de går glipp av...

Gjest Gjest
Skrevet

Dere bør så absolutt ikke nekte en utekatt å være ute! Skal katter holdes som innekatter, skal det gjøres fra de blir født. Om de først har fått smaken på utelivet, og fått vekket instinktene sine, vil de fleste katter mistrives voldsomt inne.

Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe en rasekatt som er vant til å være inne? en rase som ikke kan være mye ute (når det er kaldt) er cornish eller devon rex. Nydelige og spesiellle katter :)

Skrevet

Hva med voksne katter? Vi har et tilfelle der eieren er død og alternativet er avlivning. Hvis jeg skal overta katten må den være innekatt for en periode (1-2 år). Jeg er veldig usikker, da dette er en katt som er vant til å gå inn og ut som den vil. Det er ingen andre som er interessert i overta den. Vil det å måtte være inne hele tiden være så traumatisk for den at det er bedre å avlive? Jeg tenker at det verste av alt er om vi prøver og det ikke går, sånn at vi må avlive seinere. Da er det bedre å slippe med en gang tenker jeg. Katten er forøvrig et par år, hannkatt og sterilisert. Den er også vant til å gå på do inne.

Beklager at jeg låner denne tråden litt, men syntes det var bedre enn å opprette en helt ny, identisk tråd ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med voksne katter? Vi har et tilfelle der eieren er død og alternativet er avlivning. Hvis jeg skal overta katten må den være innekatt for en periode (1-2 år). Jeg er veldig usikker, da dette er en katt som er vant til å gå inn og ut som den vil. Det er ingen andre som er interessert i overta den. Vil det å måtte være inne hele tiden være så traumatisk for den at det er bedre å avlive? Jeg tenker at det verste av alt er om vi prøver og det ikke går, sånn at vi må avlive seinere. Da er det bedre å slippe med en gang tenker jeg. Katten er forøvrig et par år, hannkatt og sterilisert. Den er også vant til å gå på do inne.

Beklager at jeg låner denne tråden litt, men syntes det var bedre enn å opprette en helt ny, identisk tråd ;)

Avliving skal ikke være et alternativ. Og det er ikke bra å ha den inne når den har vært utekatt. Det er klart man kan finne en ny eier til den som kan ha den ute. Hvis du ikke klarer å finne ny eier selv må du kontakte Dyrebeskyttelsen. Der er iallfall ikke avlivning et alternativ.

Skrevet (endret)
Avliving skal ikke være et alternativ. Og det er ikke bra å ha den inne når den har vært utekatt. Det er klart man kan finne en ny eier til den som kan ha den ute. Hvis du ikke klarer å finne ny eier selv må du kontakte Dyrebeskyttelsen. Der er iallfall ikke avlivning et alternativ.

Vi har prøvd å gi bort denne katten i to år uten hell (altså siden den var kattunge), og dyrebeskyttelsen har ikke plass til den.

Endret av Svipa
Skrevet

Det er ikke bare dyrebeskyttelsen som kan ta katter.

Jeg måtte gi bort mine elskede katter for 2 år siden, og det var veldig vondt!

Dyrebeskyttelsen hadde ikke plass, men jeg la ut på finn og på dyrenett FLERE ganger! Det nytter ikke med et bilde og en kommentar med : Kan noen overta denne katten ? Den heter Jan Petter og er 3 år og liker å spise og sove. .. Det er jo ingenting som forteller om personligheten til katten..

Legg ut på finn, med mange bilder, og fortell mye om personligheten til katten. hvis du tenker, hva skulle til for at DU skulle valgt akkurat den katten ? hvorfor skal folk ville ta imot den katten ? Du vet jo grunner til dette, så fortell dem det! Fortell hva den pleier å gjøre, hvordan den oppfører seg, slik at folk kan få et bilde av hvordan den er å ha i hus. Hvis du ikke gjør det så faller annonsen din bare i et rot av alle de andre annonsene.

Jeg fikk over 20 folk som kontaktet meg etter mine annonser, du må bare gjøre det på riktig måte.

Lykke til ( avlining er IKKE et alternativ )

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med siste her. Du må legge ut annonse på FINN. Jeg har to ganger lagt ut annonse, og fått svar med en gang. Du må, som det er blitt sagt, ta bra bilder og fortelle om personligheten. Det er helt klart at det er noen der ute som vil ha katten. Bare tenk på hvor mange pensjonister det er som godt kunne tenke seg en kamerat. Hvis det ikke finnes noen i nærområdet, så går det jo an å bringe katten med bil eller tog.

Skrevet

Det er jo verdt forsøket :) Den har frist til over sommeren så vi får håpe at vi finner noen som vil ha den til da.

Skrevet

Den har frist ? hva har frist?

Skrevet

Avliving ER faktisk et alternativ. Hvis ingen har mulighet til å ha katten, så er det bedre å avlive enn å la den lide hos noen som ikke bryr seg om den...

Skrevet

Jeg fikk en 3 måneder gammel kattunge som var vant til å være ute, men pga hvor jeg bodde var nødt til å bli innekatt. Hun har aldri gitt noen tegn på å lengte ut, hun bryr seg veldig lite om utgangsdøra, om vi åpner vinduer sitter hun bare der og snuser, og de få gangene vi har måttet ta henne med ut (dyrlegebesøk etc) så har hun fått omtrent panikk av alle de skumle lydene og luktene.

Tror dette kommer mye mer an på kattens personlighet enn på hva de er vant til.

Gjest Cipheria
Skrevet
Avliving ER faktisk et alternativ. Hvis ingen har mulighet til å ha katten, så er det bedre å avlive enn å la den lide hos noen som ikke bryr seg om den...

I tillegg har vi fleire kattar enn eigarar, så om denne ikkje blir avliva, så blir ein anna det. Seier ikkje at man skal gi opp med ein gong, men avliving er eit alternativ, ja.

Skrevet

Det er også bedre enn å slippe katten ut på egen hånd, noe som ofte skjer når folk ikke tar ansvar og omplasserer eller avliver uønskede katter.

Skrevet

Da har kattungen kommet i hus, og etter tre dager viser han foreløpig ingen tegn til å ville gå ut!

tror dette går fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...