Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ved et par aneldninger merket at beina og anklene (og da spesielt venstre) har hovnet opp. Den ene gangen kraftig, muligens på grunn av uvante sko med litt hæl pga. bryllup, den andre gangen tendens til det med spreng i beina.

Hva er risikoen ved slikt, og hvorfor oppstår det?

Er det noe jeg kan gjøre annet enn å ligge med beina høyt og unngå stramme sko og sokker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hovne ben er veldig ubehagelig. Men ikke farlig.

Det kommer av at kroppen produserer mye væske som ligger i blodårene. Når det blir for mye siver det over i vevet.

Det kan til en viss grad forebygges ved å bruke støttestrømper. I tillegg til å ligge med bena høyt som du sier.

Skrevet

Som oftest blir det vel bare verre og verre desverre... Men det trenger ikke å bli det. Ligge med beina høyt og bruke støttestrømper, prøv å unngå å stå mye av gangen. Men pass på å bevege på beina for å få i gang blodsirkulasjonen. Drikke masse vann er også lurt.

Skrevet

Kjøp Jobst støttestrømper/reisestrømper på apoteket og bruk de på dagtid. Ta de på om morgenen, da er du minst hoven. Sitt med beina høyt når du sitter. Jeg ble også hoven rundt uke 20, og det holdt seg noenlunde i sjakk ved hjelp av dette. Den siste måneden fikk jeg mye mer vann, men da var det så kort tid igjen at det var til å leve med.

Skrevet

Jeg blir veldig hoven i beina når det er varmt ute.. Da har jeg funnet ut at det hjelper å avkjøle beina i kaldt vann.. Jeg tar en bøtte med kaldt vann og har beina oppi, eller et litermål og tømmer over (alt etter tilgangen) Har til nå bare gjort det når jeg har vært ute vel å merke ;)

Men inne kan jeg tenke meg at bøtte eller i dusjen vil funke bra :)

Det hjelper i hvert fall for min del, sammen med det de andre har skrevet, å holde beina høyt :)

Skrevet

Jeg var også ekstremt hoven på varme dager når jeg var gravid med lillegutt. Var mye bedre når det var kjøligere i været.

Skrevet

Er det lenge siden du sjekket blodtrykket ditt? Selv om det er tidlig kan det være tegn på svangerskapsforgifting. Da går gjerne vekta fort opp også. Har f.eks din mor eller søster hatt svangerskapeforgiftning ville jeg tatt en kjapp tur innom legekontoret og sjekket blodtrykket. Det kan være arvelig. Fort gjort så er det utelatt. (jeg vil ikke skremme det altså men det er så greit å utelate det)

Skrevet
Er det lenge siden du sjekket blodtrykket ditt? Selv om det er tidlig kan det være tegn på svangerskapsforgifting. Da går gjerne vekta fort opp også. Har f.eks din mor eller søster hatt svangerskapeforgiftning ville jeg tatt en kjapp tur innom legekontoret og sjekket blodtrykket. Det kan være arvelig. Fort gjort så er det utelatt. (jeg vil ikke skremme det altså men det er så greit å utelate det)

Faktisk så startet svangerskapet med høyt blodtrykk, men har heldigvis gått ned til normalt nivå nå. Sjekket sist i slutten av mai. Har et såkalt høyrisikosvangerskap på grunn av dette, men det har ikke vært nødvendig med behandling ennå bortsett fra 50% sykemelding fra jobben grunnet stressende jobb.

Greit å være obs på det, vil jo selvsagt unngå svangerskapsforgiftning for enhver pris!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...