Gå til innhold

Burde jeg begrense matinntaket til min datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min på 14 mnd er ett mat vrak av store dimensjoner. Hun kan gjerne småspise en hel dag, og i tillegg spise middagsglass og yogurt til middag. hun elsker absolutt alt, og kan ikke få maten fort nok. Hun spiser virkelig alt fra vårruller med scampi og chili, til oliven, parmesan, hvitløk, hamburgere, you name it, ALT går ned på høykant. Nå til middag ga jeg henne først ett middagsglass fra Nestle. Da hun så at jeg skulle spise ravioli med parmesan, ble hun helt vill i blikket. Det endte med at hun spiste like mye raviolli som jeg gjorde, og da jeg var mett nektet jeg henne mer. Hun spiser og spiser.... Skal jeg bare la henne få, eller burde jeg begynne å limitere inntaket litt?

Hun er 77 cm og 11 kilo og har akkurat begynnt å gå.

Hun får også to flasker a 240 ml mme morgen og kveld. Burde jeg kanskje kutte ut dette?

Endret av Jens
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, hehe. Har en slektning på 3år som veier 500gram mer enn datteren din ;)

Ville kanskje ikke latt henne gå og småspise. og siden hun er 14mnd hadde jeg nok droppa MME nå. Er jo ikke nødvendig lenger det. Og kanskje bare gitt henne samme middag som du spiser, ikke middagsglass? Kan jo være at hun helst vil ha det, men så får hun middagsglass først og er mett, men øya blir ikke mette når hun ser din mat?

Skrevet

Ville også droppa MME og prøvd å begrense småspising, men latt henne spise så mye hun ville til måltidene. Hun er jo ikke noe spesielt stor - 11 kg er en normal vekt for en ettåring, selv om det er over gjennomsnittet. Min gutt på snart 14 mnd er 79 cm og 10,8 kg. Selv veide jeg 12 kg da jeg var 1 år :fnise: Vår unge er også sånn at hvis han ser andre spiser, vil han også ha. Vi løser det med å stort sett spise alle måltider sammen.

Skrevet
Datteren min på 14 mnd er ett mat vrak av store dimensjoner. Hun kan gjerne småspise en hel dag, og i tillegg spise middagsglass og yogurt til middag. hun elsker absolutt alt, og kan ikke få maten fort nok. Hun spiser virkelig alt fra vårruller med scampi og chili, til oliven, parmesan, hvitløk, hamburgere, you name it, ALT går ned på høykant. Nå til middag ga jeg henne først ett middagsglass fra Nestle. Da hun så at jeg skulle spise ravioli med parmesan, ble hun helt vill i blikket. Det endte med at hun spiste like mye raviolli som jeg gjorde, og da jeg var mett nektet jeg henne mer. Hun spiser og spiser.... Skal jeg bare la henne få, eller burde jeg begynne å limitere inntaket litt?

Hun er 77 cm og 11 kilo og har akkurat begynnt å gå.

Hun får også to flasker a 240 ml mme morgen og kveld. Burde jeg kanskje kutte ut dette?

Tror ikke hun har behov for mme når hun er 14 mnd, men d gjør man jo som man vil om. Vår er 16 mnd nå og har spist 'normal' mat siden hun var ett år. Hun er også ett matvrak og hadde akkurat samme problemstillingen. Hun åt og åt og åt bare hun fikk sjansen, det var ett stress uten like når man skulle lage mat til henne, da hylte hun som en gal helt til maten sto foran henne på bordet.

Jenta di trenger jo ikke å få tilgang til å småspise hele dagen da, legg opp til faste måltider(frokost, lunsj, mellomål, middag, kvelds, kanskje mellommål mellom frokost og lunsj også om du synes d blir for lang tid i mellom). Ved middag, la henne få prøve å spise selv(mye søl, men det hører med), og gjerne samme mat som du selv, om d lar seg gjøre. Spis du også samtidig som hun spiser måltidene sine så slipper hun å 'tigge' mat mellom måltidene(Datra vår var verre enn hunden en vending ;P).

Det som jeg synes er fint med å ha en så matglad unge er at hun smaker på alt, og det er lite hun ikke liker(ennå ihvertfall).

Skrevet

Det kan hende hun er inne i en vokseperiode. Sønnen min hadde en periode når han gladelig spiste 3 brødskiver til frokost (tror han var ca 2 år da). Nå må vi nærmest true i han en skive. Han var trill rund som baby, men er nå 3,5 år og nesten tynn som en strek.

Jeg ville kuttet ut all småspisingen og hatt faste måltider. Når hun er så stor så trenger hun nok ikke mat på glass lenger, la henne heller spise det samme som dere. Det er sikkert mye mer spennende. Det kan jo også være at hun er tørst? Jeg føler meg ofte sulten når jeg egentlig er tørst.

Skrevet

Takk for svar.

Er bare ikke vant med denne problemstillingen da jeg har en gutt også som har vært ekstrem sær i matveien og fortsatt er det.

Får droppe småspisingen og mme, og begynne å bare gi vann.

Gjest Gjest
Skrevet

Kutt ut MME, det gir unødvendige kalorier. Lag sunn mat, sånn at hun kan spise mer men med færre kalorier. Kutt også ut småspising innimellom, og innføre faste måltider. Gi vann som tørstedrikk.

Synes ikke noe om å sulte barn for å "slanke" de, men man kan lage magrere og sunnere mat sånn at det totale kalori-innholdet ikke blir så stort.

Når hun begynner å gå mer vil hun nok naturlig få en bedre balanse mellom energiinntak og uttak, så det er nok ikke noe å bekymre seg for.

Gjest Poker face
Skrevet

heldig du er som har unge som spiser hehe. når de begynner å gå, så er det ikke uvanlig at de blir mer sultne. de bruker mye av kroppen sin. jeg ville gitt mat så lenge hun er sulten. hvis det går over til overvekt, ville jeg da tatt kontakt med lege/helsestasjon.

ellers har alle barn perioder da de spiser masse til ingenting på flere dager (matlei)

sønnen min har sånne perioder til 100000 grader :kjefte::fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
Det endte med at hun spiste like mye raviolli som jeg gjorde,

Jeg vil i hvert fall si at én av dere burde justere matinntaket.

Gjest Miley
Skrevet

Ville ikke gitt henne MME, ville gitt henne vanlig melk i stedet for og vann. Og kuttet ut småspisingen. Hvorfor ikke gi henne normal middag med en gang i stedet for glass, kanskje hun blir fornøyd når hun får mat som smaker godt med en gang?

Skrevet

Igår droppet jeg mme og det gikk helt fint. Har også kuttet ut middagsglass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...