Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemt meg for å ta båtførerprøven. Så er det gjort før det blir obligatorisk.

Ser for meg å ta den på nett, av praktiske årsaker.

Funnet flere som tilbyr dette, men er det noen som har et sted å anbefale?

Og, er dette et greit kurs å ta på nett? Hvor lang tid bør jeg beregne?

Ville helst tatt testen på nett også, men jeg har vel dessverre funnet ut at det ikke er mulig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta den som privatist. Laste ned pensum for en hundrings som du betaler med mobilen, og/eller kjøpe deg tilgang via nettet for tjue.

Et kurs er nok bedre, for privatistlesing krever selvdisiplin. Men ikke så forferdelig mye mer enn ved et nettkurs.

Hvis ikke du har noen spesiell motorinteresse og erfaring som sjøulk, vil jeg påstå at du har mer igjen for å delta på et kurs i levende live, eventuelt ta et eget kurs i motorlære. Det hører med til godt sjømannskap å unngå å bli hjelpeløs til havs. Det er mye praktisk hjelp å få ved å delta fysisk, og en levende lærer deler gjerne ut eksempler og anekdoter som levendegjør tørr pensumtekst.

Selv akter jeg å laste ned pensum, for å gå igjennom det. Det begynner å bli noen år siden jeg tok båtførerbeviset, faktisk så lenge at jeg ikke behøver det etter de nye reglene. Men derfor er det også på tide med litt repetisjon.

Lykke til med kurset!

Skrevet
Du kan ta den som privatist. Laste ned pensum for en hundrings som du betaler med mobilen, og/eller kjøpe deg tilgang via nettet for tjue.

Dette var veldig mye billigere enn andre steder jeg har sett som tilbyt nettundervising. Tror jeg laster ned hele, leser gjennom, og prøver meg på en av disse gratistestene på nettet. Da vil jeg jo se om jeg har fått med meg noe og om jeg kan ta eksamen.

Jeg er ikke spesielt interessert i båt og sjøliv, annet enn at det er utolilg deilig på sjøen, så mulig et kurs ville vært det beste for å få noe inn i dette hodet.

Men kurset gjør meg vel neppe bedre til å kjøre båt...? Etter et par år med båt for jeg fortsatt ikke lov av mannen til å nærme meg en brygge på egenhånd. ;)

Skrevet

Klart du blir bedre av å få litt teori omkring hvorfor balja oppfører seg som den gjør. Men det som gjør deg flink til å manøvrere din farkost er trening, øving og erfaring. Er du ikke trygg på brygga, kan du øve deg på ei blåse eller en fortøyd gummibåt (eller sånn oppblåsbart plaskebasseng med et dreggtau med stein i). Når du kommer deg fint til gjenstandene i ti av ti tilfeller, kommer du deg fint til brygga også. Har kun med trening og selvtillit å gjøre, den biten der.

Navigasjonsbiten og motorlæra er jo der for sikkerheten sin del. Så det kan være greit å pugge, rett og slett fordi det kan være greit å kunne, den dagen autopiloten eller maskinen streiker.

Mitt råd er å prøve å forstå det du leser. Er du i stuss, så kan du google for å lære mer om emnet, eller lære det på en annen måte. Det du pugger, renner fort tilbake i havet. Det du har lært, det kan du.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...