Gå til innhold

Irritabel Tarm

Fremhevede innlegg

Skrevet
Agnethe, hva trener du? Jeg tror at selv om man blir bra av psykiske plager kan det hende det fortsatt sitter i kroppen på en måte. Min erfaring er i hvert fall at det er sterk sammenheng mellom spenninger (som kan være kroniske) og ulike psykiske greier (atferdsmønstre/reaksjonsmønstre og til en viss grad mer omfattende plager/"diagnostiske" faktorer) selv om det siste kan variere veldig "i det ytre" (humør). Mulig det ble litt dårlig formulert her. Men jeg har også hatt det sånn at jeg kan ha plager selv om jeg har det bra ellers, enda plagene opprinnelig ble utløst av psyken. For meg hjelper i hvert fall yoga og pilates - jeg trener heller ikke mye forresten. Uansett bra med fysisk aktivitet :)

Skal ikke si, og mener/tror heller ikke, at det er en absolutt sammenheng mellom kropp og psyke på denne måten, men for meg har det i hvert fall hatt noe for seg. Jeg har forresten ei venninne med omfattende matintoleranse, og vet litt om hvor vanskelig det er å ha det slik, så all forståelse til dette problemet selv om det ikke er "alvorlig og konkret" i følge medisinsk diagnostikk.

Akkurat nå er det lite trening, da jeg plages veldig mye med leddsmerter.. Så jeg er under utredning..

Jeg har holdt på litt med slike av-stressings teknikker gjennom kinesologi (tanta til min kjære, driver med dette - og tester hele tiden når jeg er der)

Dette funker der og da..

Jeg er villig til å prøve alt bare for at dette skal forsvinne og at jeg kan leve som "normalt" for det føler jeg ikke at jeg gjør nå.

Gjerne Yoga eller Pilates :)

Legene sa det med at mage og tarm lidelser har en sammenheng med psykiske lidelser, men skal ikke da magen bli bedre når jeg er 100% frisk?

Jeg sier hele tiden til meg selv at dette med magen er noe jeg innbiller meg og at jeg er frisk.. Men neida.. plutselig er alt som før.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest En som lurer
Skrevet

Et spørsmål til dere som har irritabel tarm:

Oppleves dette som en lidelse som hemmer dere sosialt/forringer livskvaliteten, og f.eks.gjør at en blir tilbakeholden i forhold til å skaffe seg kjæreste eller ha seksuelle relasjoner?

Skrevet

Jeg har selv slitt med mageproblemer i mange år - og vil virkelig anbefale BioTek sin intoleranserprøve - og så bioresonans (finn en seriøs aktør)

Er flere homeopater som kan utføre BioTek sin prøve. Det er et lite stikk i fingeren, og en får en klare og tydelige svar.

Jeg er MYE bedre nå som jeg vet hva jeg spise og ikke spise + at det er en "kur". Det gjelder å holde seg unna den maten en ikke tåler, fylle på med snille tarmbakterier (probiotika) også etterhvert prøve å spise en og en type mat.

Kroppen må nullstilles rett og slett. Det er immunsystemet som angriper maten feil, og må lære å bruke det på nytt.

Skrevet
Jeg har selv slitt med mageproblemer i mange år - og vil virkelig anbefale BioTek sin intoleranserprøve - og så bioresonans (finn en seriøs aktør)

Er flere homeopater som kan utføre BioTek sin prøve. Det er et lite stikk i fingeren, og en får en klare og tydelige svar.

Jeg er MYE bedre nå som jeg vet hva jeg spise og ikke spise + at det er en "kur". Det gjelder å holde seg unna den maten en ikke tåler, fylle på med snille tarmbakterier (probiotika) også etterhvert prøve å spise en og en type mat.

Kroppen må nullstilles rett og slett. Det er immunsystemet som angriper maten feil, og må lære å bruke det på nytt.

Dette skal jeg sjekke ut :jepp:

Til gjest: Det forringer livskvaliteten i så måte i allefall når jeg snakker for meg selv, at jeg ikke er særlig sosial, det å gå på restaurant eller cafè kan være et sant mareritt..

Skrevet

Enig i at det kan være veldig hemmende sosialt. Jeg blir veldig oppblåst dersom jeg får i meg mat jeg ikke tåler -og det synes godt, er ganske vondt. Og dessverre er de fleste sosiale aktiviteter fokusert rundt mat..... så det er ikke alltid så lett å være sosial. Må alltid ha med meg egen mat, kafe og restauranter er helt håpløst.. er alltid noe som gjør magen min dårlig....

en føler seg ikke akkurat på topp når en føler seg pløsete, oppblåst og elendig. og i tillegg da har vondt i magen, og blir trøtt og sliten av det.

Det har nok mye med psyken også å gjøre, men tror nok bare det har overfladisk virking. Altså at problemet har med kroppskjemien å gjøre, og dersom en gruer seg til noe feks så gjør dette problemet verre - men er ikke årsaken til det.

I mitt tilfelle tror jeg det er litt genetisk betinget, er flere i familien min som har et samme problemet.

Skrevet
Legene sa det med at mage og tarm lidelser har en sammenheng med psykiske lidelser, men skal ikke da magen bli bedre når jeg er 100% frisk?

Jeg sier hele tiden til meg selv at dette med magen er noe jeg innbiller meg og at jeg er frisk.. Men neida.. plutselig er alt som før.. :tristbla:

Ja, det er nok en sammenheng slik som legene sier, men det betyr likevel ikke at alt sitter i hodet (beklager/heldigvis). Slike plager er en stor påkjenning med alt det fører med seg av fysisk smerter og ubehag, usikkerhet, skam ++ Da er det vel ikke så rart at man føler seg nedfor?

Du skal selvfølgelig sørge for å slappe av, spise sunt, trene og alt det, men samtidig må du slå deg til ro med at når du har gjort så godt du kan er det ingenting mer du kan gjøre. Ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å "tenke deg frisk", for det vil du aldri klare.

Skrevet
Hei,

Jeg har slitt med mageplager en stund nå, og venter fortsatt på svar om det er alvorlig sykdom. Har researchet litt på nettet og symptomene jeg har minner mest om Irritabel Tarm. Lest også at dette var kronisk! :tristbla: Men.. er det noen som har hatt/har irritabel tarm som har blitt friske? Eller opplevd at plagene avtar?

Tusen takk for alle svar!

Jeg har slitt med mageplager i en del år og tatt ulike prøver som endoskopi, rektoskopi, coloskopi samt at jeg har fått konstantert en betennelse i tykktarmen. Ingen prøver eller undersøkelser viser at noe er galt men plagene mine viser at jeg har en irritabel tarm. I følge min fastlege må jeg finne en måte å leve med min irritable tarm på og ta hensyn til "dårlige magedager". Det er kanskje noen som har blitt friske men det finnes ingen medisiner. Det sies at prebiotika skal ha god effekt. Selv sliter jeg med vekselsvis treg og løs mage, mye luft og magesmerter. Et råd er å prøve ut hva som lindrer plagene dine og hva som øker dem. For meg blir det f.eks verre når jeg har mensen. Jeg bør ha hyppige og små måltider, ikke for mye frukt, rå grønnsaker som kål, løk, ikke lett-brus, redusere på melkeprodukter, ikke for mye fiber, sure produkter osv. Jeg har prøvd utallige "vidunderkurer" men de har hatt liten effekt på meg. Stress og bekymringer virker selvsagt også inn. Mitt råd er å ta ulike undersøkelser/prøver for å utelukke alvorlig sykdom og hvis du får konstantert irritabel tarm så vær obs selv på hva som kan lindre plagene. Skriv gjerne en dagbok så kan du se mønsteret og hva som gir deg plager.

Skrevet
Ja, det er nok en sammenheng slik som legene sier, men det betyr likevel ikke at alt sitter i hodet (beklager/heldigvis). Slike plager er en stor påkjenning med alt det fører med seg av fysisk smerter og ubehag, usikkerhet, skam ++ Da er det vel ikke så rart at man føler seg nedfor?

Du skal selvfølgelig sørge for å slappe av, spise sunt, trene og alt det, men samtidig må du slå deg til ro med at når du har gjort så godt du kan er det ingenting mer du kan gjøre. Ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å "tenke deg frisk", for det vil du aldri klare.

Psyken virker inn på alt. Det er ikke lett når de plagene man har ikke blir tatt helt alvorlig fordi man f.eks ikke har en diagnose. Ofte møter man ingen forståelse i helsevesenet heller. Tenk at plagene dine er høyst reelle og plagsomme uavhengig om legestanden er enig eller ei. Gjør det du kan for å lindre plagene dine så godt du kan! Lykke til!

Skrevet

Et tips for dere som sliter med treg mage og luft er Chlorella. Dette er en alge som er full av vitaminer og andre godsaker, og som samtidig renser kroppen fra cellenivå og utover. De første dagene vil du få litt vondt i magen, men så stabilserer det seg og mageplagene reduserers mye. mye av vondten kommer av små kramper som danner seg når tarmen er for full eller det er luft som sitter fast. ved å sørge for at en kommer seg på do en gang om dagen, så minsker luftplagene og krampene også. Og du reduserer betennelsesfølelsen i kroppen, fordi det ikke ligger mat å "råtner" i mange dager i tarmene..

Jeg måtte slutte med dem da jeg ble gravid nå,fordi de renser kroppen såpass mye at avfallstoffene kan hope seg opp i morkaken..... men jeg skal begynne på de igjen med en gang jeg er ferdig med graviditeten og ammingen.

Chlorella

på denne siden kan du prøve gratis en mnd for å se om det er noe som funker for deg.. anbefales virkelig! Står en del om virkningene også på den siden.

Gjest Gjest
Skrevet

Før i tiden hadde jeg ekstremt sterke magesmerter, endte opp til legevakta ofte. Legene fortalte meg at jeg hadde Irritabel tarm, og at jeg måtte passe på hva jeg tok i munnen og stress. De ga meg et par tabletter som jeg har tatt jevnlig, som jeg ikke har merket noe forskjell på i det hele tatt. Men du må huske og ta vitaminer. Jeg var alltid slapp, trøtt og hadde aldri noe energi til overs, så jeg prøvde Gerimaks og det funket. Vet ikke om du er slapp og sånn da, men det funker hvertfall vist du er det. Men når du begynner på noen nye tabletter er det viktig og gi dem litt tid for å skjekke om de funker. Jeg holder meg helt unna melk, poteter, fløte og brus. Men noen ganger kan jeg spise dette litt. Jeg

Da jeg var på mitt verste, var jeg bare hjemme. Jeg turte ikke og gå ut døra, for jeg var redd jeg måtte på do. Og jeg fikk mer og mer fravær fra skolen. Til slutt fikk foreldrene mine nok, og tok meg med med til en healer. Det er noe ikke jeg angrer på. Jeg har nå vært "frisk" i 4 måneder, eller det er smerten som nesten er helt vekke. Jeg kjenner enda noen ganger at jeg får litt vondt, og magen min er så mye mer roligere. Jeg har på en måte fått livet mitt tilbake. Jeg anbefaler det sterkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...