Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt leilighet med bad som trenger litt "hjelp" - og tenkte at med økt inntekt så ville det være ok å ta opp mer lån. må jo pusse opp andre ting også, men badet er liksom en regning for stor å ta på strak arm.

men banken sier nei pga finanskrise. den skjønner jeg. men det er da heller ikke gunstig å måtte ta opp forbrukslån for å fikse et bad......

konklusjonen var at dersom jeg velger å kjøpe ny bolig, da kan jeg få mer i lån enn jeg har idag siden jeg har mer i inntekt - men ikke å ta opp noe ekstra lån på leiligheten selv om dette øker verdi......uansett hvor mye jeg øker i inntekt.

så til neste gang lover jeg at nytt bad skal stå på "must" listen ja.....

:sjenert: har jo ikke lyst å flytte fra leiligheten da.......

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bruk den økte inntekten til å spare. Det tar litt lenger tid, men bør ikke være umulig.

Skrevet (endret)

Her har du nok ikke min sympati. Dette er vel ikke noe nytt i forbindelse med finanskrisen. Det er nå en gang slik at du må innenfor 75 eller 80% av sikkerheten når du skal refinansiere.

Det som er nytt nå er at boligprisene ikke lenger vokser i raskt tempo. Du kan dermed ikke forvente at verdien går opp nok i løpet av kort tid til at det er rom for refinansiering.

For å gå over til dine muligheter nå. Når du ikke får refinansiert bør du starte med å spare. Siden du har fått høyere lønn, og boliglånsrenten har gått veldig ned, burde det være rom for å spare en del hver måned. Klarer du å sette til side f.eks. 5000,- hver måned vil du ha 60.000,- etter et år. Du kan også kontakte banken din for å se på muligheten for avdragsfrihet på lånet i en periode. Det du vanligvis ville ha betalt i avdrag setter du også til side.

Hold deg langt unna kredittgjeld. Det koster mer enn det smaker.

Det må ikke koste 2-300.000,- å pusse opp badet. Du kan finne mange rimelige og bra løsninger på markedet.

Se på mulighetene i steden for begrensningene. Jeg synes også at det blir litt galt at hver gang det skal pusses opp eller kjøpes noe nytt må det finansieres gjennom lån. Det burde være en selvfølge at en setter til side en del til sparing hver måned, både til en kortsiktig buffer , og til litt mer langsiktige investeringer.

Endret av Alison
Skrevet

njæ, banken mente at nå som det var finanskrise ville de ha 40% av verdien egenfinansiert.

min teori er at ganske mange har enten: fått penger av foreldrene/forskudd på arv/tjent endel på tidligere boligsalg etter verdiene økte mye/har bodd hjemme hos foreldrene og spart mye penger

som nyetablert med behov for bil i jobb/høyt studielån(og kanskje snart barn da man nærmer seg den biologiske klokkens tidsfrist) ser jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne klare å fiske opp rundt 600 000 kr som jo altså blir ca 40% av boligens verdi?

husbanken kan muligens hjelpe til om man velger å kjøpe nytt, men altså ikke med nødvendig utbedring i boligen man bor i.

rådgiveren sa rett ut at man var avhengig av foreldre med kontanter eller mulighet å stille som kausjonist. det hjalp ikke at man hadde normalt god økonomi selv om man ikke kunne diske opp 40% på det ene eller det andre vis.

synes jo ikke synd på meg selv i det hele tatt, bare registrerer at det er umulig å få bankene med på noe som helst for tiden. i fjor kastet de bokstavelig penger etter oss når vi skulle kjøpe....

Skrevet

Om banken din krever 40% sikkerhet utenom boligen hadde jeg vurdert å skifte bank..

Skrevet

Det høres veldig spesielt ut at du må ha hele lånet innenfor 60%. Hadde det vært innenfor 60% for å få beste rente, og en noe høyere rente for det mellom 60 og 80%, ville jeg ha skjønt det. Kommer du innenfor 75 eller 80% sikkerhet ville jeg ha vurdert å sjekke med andre banker.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kjøpte en bolig som MÅTTE pusses opp en god del, og vi hadde mer eller mindre null i egenkapital. Vi hadde jo ikke tenkt på at vi måtte finne penger til oppussingen selv, til tross for at den ville øke verdien på boligen.

Vi tok rett og slett opp forbrukslån for å pusse opp, og så refinansierte vi lånet da vi var ferdige med oppussingen og hadde fått høyere takst. Er jo heftig rente på forbrukslån, men det var ikke mange månedene det var snakk om, så såååå dyrt ble det ikke. Vet ikke om dette er noe alternativ for deg.

Skrevet
Vi kjøpte en bolig som MÅTTE pusses opp en god del, og vi hadde mer eller mindre null i egenkapital. Vi hadde jo ikke tenkt på at vi måtte finne penger til oppussingen selv, til tross for at den ville øke verdien på boligen.

Vi tok rett og slett opp forbrukslån for å pusse opp, og så refinansierte vi lånet da vi var ferdige med oppussingen og hadde fått høyere takst. Er jo heftig rente på forbrukslån, men det var ikke mange månedene det var snakk om, så såååå dyrt ble det ikke. Vet ikke om dette er noe alternativ for deg.

Det er ikke å anbefale da det slett ikke er sikkert at banken er villig til å refinansiere forbruksgjelden etterpå. Dette med refinansiering av forbruksgjeld er noe det har blitt strammet inn på. Forbruksgjeld er en type lån som normalt ikke bankene legger til innfrielse. Lånet blir utbetalt til kundens konto og bankene må stole på at kunden innløser forbrukslånet selv, noe som slett ikke alltid blir gjort. Det kan nok være noen forskjeller fra bank til bank, men du må ta høyde for at banken legger til grunn at du må tåle det nye lånet på toppen av alle lånene du har fra før (inkl. forbruksgjelden). De legger også gjerne til grunn at forbrukslån er dyrere enn boliglån, noe som gjør likviditeten enda dårligere. Selv om ts har hatt en lønnsøkning er det dermed slett ikke sikkert at hun i følge banken har likviditet til å bære et nytt lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...