Gå til innhold

Bilder av Melkeveien

mysan

Anbefalte innlegg

Jeg kom plutselig til å lure på noe;

Hvis Melkeveien har en diameter på 100 000 lysår, hvordan har man klart å ta bilder av hele galaksen på så lang avstand og utenfra at hele faktisk kommer med i bildet?

Bilder tatt fra denne planeten eller andre plasser i solsystemet vårt og utover/innover, skjønner jeg - men bilder av Melkeveien utenfra når den er så stor? Vi har vel ingen kameraer 100 000+ lysår ute i universet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom plutselig til å lure på noe;

Hvis Melkeveien har en diameter på 100 000 lysår, hvordan har man klart å ta bilder av hele galaksen på så lang avstand og utenfra at hele faktisk kommer med i bildet?

Bilder tatt fra denne planeten eller andre plasser i solsystemet vårt og utover/innover, skjønner jeg - men bilder av Melkeveien utenfra når den er så stor? Vi har vel ingen kameraer 100 000+ lysår ute i universet?

Kan det tenkes at det er bilder av en annen galakse? Evt at det ikke dreier seg om fotos, men konstruerte bilder? Datagrafikk, altså?

Når man viser bilder "av galaksen" så er det jo stort sett for illustrasjonsformål: "Slik ser galaksen vår ut, den er sånn og sånn stor, og vi befinner oss omtrent her." Pil og rød prikk. Så vet man hvordan en spiralgalakse ser ut, og har en ide om hvor vi befinner oss, og hvordan det kan ha seg at melkeveien er synlig på himmelen om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok konstruerte bilder ja. Det må det jo være, jeg har bare aldri tenkt over det tidligere at det faktisk ikke kan være autentiske bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...