Gunilla Skrevet 25. juli 2003 #1 Del Skrevet 25. juli 2003 Er det noen blodgivere her som kan fortelle litt om hvordan dette er? Jeg vurderer å melde meg som blodgiver, men føler det litt ubehagelig når jeg tar blodprøver hos legen, jeg blir svimmel osv. Anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. juli 2003 #2 Del Skrevet 25. juli 2003 Har spurt min mann som er blodgiver ; han sier de fleste er kjempedyktige å stikke og at du får en liggestol. Behagelig ! Så får du premie etterpå ( akkurat slik som hos tannlegen.... ) Mye fint innimellom, sekker, handduker div div eller du kan få utbetalt godtgjørelse kr 40,-. Sekkene er verdt mer mao. Fine sekker med en liten logo på. Synes du skal melde deg jeg, vi har jo stor mangel på blodgivere i Norge. Tanken på å være med på å redde liv er litt besnærende er den ikke ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2003 #3 Del Skrevet 25. juli 2003 Her står det en del: www.giblod.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niniel Skrevet 25. juli 2003 #4 Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg hadde tenkt at jeg skulle være flink jente og begynne å gi blod. Men: - For å bli blodgiver må du dessuten være født og oppvokst i et av følgende land: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Storbritannia, Irland, Tyskland, Sveits, Nederland, Belgia, Luxemburg, Frankrike, USA, Canada, Australia, New Zealand. Hvis du har bodd mer enn 1 år sammenhengende utenfor disse landene kan du ikke bli blodgiver. Hva slags dum regel er dette da? Jeg får ikke gitt blod fordi jeg har bodd i utlandet i mer enn et år? *skuffa* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 25. juli 2003 #5 Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg har gitt blod jevnlig i flere år og anbefaler alle som kan til å gjøre det samme. Kan ikke gi nå på en god stund pga gravidtet. Her jeg gir blod kan man velge å gi bort sine 40 kr til barneavdelingen, det bruker jeg å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 25. juli 2003 #6 Del Skrevet 25. juli 2003 Det er vel 50 kroner i Oslo? Og de har en liste over forskjellige gode formål du kan donere dem til om du ønsker. Synes det er toppers å ligge og drikke brus og lese ukeblader en halvtime og kalle det en god gjerning, men hvis du pleier å bli svimmel er det kanskje ikke noe for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 25. juli 2003 #7 Del Skrevet 25. juli 2003 - Følgende personer skal IKKE gi blod: 1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn. 2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler. 3. Prostituerte og tidligere prostituerte. 4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1. 5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene. Hvorfor kan ikke "Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn" gi blod? Virker litt merkelig synes jeg... Og må man være 18 år for å bli blodgiver? Jeg vil begynne nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nille-s Skrevet 25. juli 2003 #8 Del Skrevet 25. juli 2003 gi blod! anbefales. har gjort det mange ganger. og siden dette er kvinneguiden kan jeg jo si at menn ofte er mye mer pysete med sånt enn kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 25. juli 2003 #9 Del Skrevet 25. juli 2003 følger det litt ubehagelig når jeg tar blodprøver hos legen Da bør du i hvert fall bli blodgiver - du blir garantert kurert for den skrekken. Sprøyteskrekk var faktisk årsaken til at moren min meldte seg som blodgiver. Det er 30 år siden. Hun gir blod ennå. Jeg hadde vel i grunnen ikke noe valg, jeg...hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 25. juli 2003 #10 Del Skrevet 25. juli 2003 Er det ikke sånn at man ikke kan gi blod hvis man har piercing? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2003 #11 Del Skrevet 26. juli 2003 Jeg skulle gjerne ha gitt blod. Jeg har selv fått blodoverføring så jeg vet hvor viktig det er. Men jeg har en sykdom så jeg er litt usikker på om jeg KAN gi blod. Og hvor stikker de da? Jeg har tatt så mange blodprøver opp gjennom årene at jeg nesten ikke har årer igjen. Har opplevd at de ikke har fått blod i den andre armen når jeg har tømt den ene.. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 26. juli 2003 #12 Del Skrevet 26. juli 2003 Er det ikke sånn at man ikke kan gi blod hvis man har piercing? Det stemmer delvis. Man kan ikke gi blod dersom man har (eller har hatt) piercing gjennom slimhinner (tunge og underliv hvertfall). Er eks-blodgiver selv. Besvimte en gang jeg ga blod, og fikk "karantene" på 5 år. Siden da har jeg piercet meg i underlivet, så nå kan jeg dessverre ikke gi blod lenger uansett. På mange måter er det synd at reglene er så strenge, men det gjør jo sitt for å opprettholde et høyt (og sykdomsfritt) nivå på det blodet som blir gitt. En annen ting også; du skal ikke ha byttet sexpartner de siste 6 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #13 Del Skrevet 27. juli 2003 Er det ikke sånn at man ikke kan gi blod hvis man har piercing? Du kan ikke være blodgiver hvis du: - er HIV-positiv - er gravid - hvis du har piercing i tunga, navlen eller kjønnsorganer. - har tatovert deg i utlandet det siste året. - hvis du selv har fått blodoverføring det siste året. - hvis du har gått på penicilin de siste 14 dagene. - hvis du er under 18 eller over 65. - Du må være alminnelig frisk og ikke bruke medisiner (p-piller og enkelte andre medisiner aksepteres. Du kan ikke bruke for eksempel blodtrykksmedisiner. Ring Blodbanken og sjekk.) - Du må være født og oppvokst i Norge eller et vest-europeisk land, Canada, New Zealand, Australia eller USA. - Ektefellen, samboeren eller kjæresten din må også være født og oppvokst i Norge eller et vest-europeisk land, Canada, New Zealand, Australia eller USA. - Du må ha et stabilt samliv og ha hatt samme kjæreste i minst seks måneder. Et utagerende sexliv betyr at du ikke kan være blodgiver. - Hvis du har reist utenfor vestlige land den siste tida, er det ikke sikkert at du kan gi blod fordi du kan ha pådratt deg infeksjoner. Fortell Blodbanken om reiseruta di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 27. juli 2003 #14 Del Skrevet 27. juli 2003 Det med navle medfører nok ikke riktighet, Merete. Jeg fikk piercing i navlen da jeg var 17, og var blodgiver fra jeg fylte 18. Gjorde dem selvfølgelig oppmerksom på at jeg hadde piercing i navlen, og det var greit (sålenge det var gjort på et studio i Norge). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #15 Del Skrevet 27. juli 2003 Det med navle medfører nok ikke riktighet, Merete. Jeg fikk piercing i navlen da jeg var 17, og var blodgiver fra jeg fylte 18. Gjorde dem selvfølgelig oppmerksom på at jeg hadde piercing i navlen, og det var greit (sålenge det var gjort på et studio i Norge). OK!! Jeg siterte kun fra en notat ang. dette med benmargsdonor!! Men det er jo bare å spørre, så får en jo svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 27. juli 2003 #16 Del Skrevet 27. juli 2003 Det med piercing tror jeg er opp til hvert enkelt sykehus. Ålesund sykehus tapper ikke blod av noen med piercing, mens jeg vet at SiA tapper dersom du har piercing i navlen (du må nok ha hatt den minst 6mnd/eller 1 år uten noen slags problemer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronal Skrevet 27. juli 2003 #17 Del Skrevet 27. juli 2003 Når det gjelder piercing gjennom slimhinner så er regelen at man ikke kan bli blodgiver før 6 mnd. etter piercingen er fjernet. Etter 5 år med piercing i tungen har jeg nå blitt blodgiver igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 27. juli 2003 #18 Del Skrevet 27. juli 2003 Jeg skulle gjerne gitt blod, men får ikke lov for jeg har for lite jernlager så der stoppet det opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka Skrevet 28. juli 2003 #19 Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er og sånn som ikke liker å ta blodprøver, vaksiner mm, men er blodgiver nå fordet (fersk riktignok) Var litt bekymret når jeg skulle gi første gang, men alt gikk fint, man ligger i de kjempebehaglige stolene og slapper av. Uheldigvis kom jeg til å se bort på armen min når jeg trodde hun var ferdig, også var hun ikke det. Da drev hun og tok noen reagensrør med blod som de bruker til å teste det. Og jeg takler ikke så vedlig bra å se mitt eget blod (andres er helt ok), så verden begynnte å forsvinne i prikker, mens jeg hørte en susing i ørene som ble høyere og høyere. Var på vei til å svime av med andre ord. Men da viste sykepleierene virkelig hva de kunne, brått var det tre stykker rundt meg, som jobbet med bena mine, la meg mer ned o.l. slik at jeg ikke svimte av. De foret meg og med brus og kjeks etterpå, og jeg måtte ligge litt lengre enn vanlig slik at de var sikre på at det gikk bra. Og hele tiden var de blide og hyggelige og passet på at det gikk bra med meg. Det hele var så profesjonellt at jeg ikke ser på det som en ubehagelig episode i det hele tatt, og vil ikke ha problemer med å gi blod igjen når jeg vet hvor seriøse de er der. Men, neste gang skal jeg la vær å se bort før jeg vet hun er ferdig da.... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celiasse Skrevet 28. juli 2003 #20 Del Skrevet 28. juli 2003 Det er 2 ting som mangler her(hvis jeg ikke overså d da) . 1. Har du allergier kan du ikke gi blod. 2. Hjerteproblemer. Det vet jeg fordi min venninne og jeg troppet opp på U.S for 3-4 år siden, kjempeentusiastiske. Vi hadde bestemt oss for å bli blodgivere. Jeg har allergi for flere ting, ergo var ikke mitt blod noe å ta vare på. Min venninne hadde en bitteliten hjertefeil (og den er helt uproblematisk).Må legge til at det ellers ikke var noe annet fordi vi begge var/ er relativt unge.Vi ble sendt ut derfra med hver vår "gi blod" t-skjorte som takk for at vi ville. Det er bra de setter høye krav, men med alle disse restriksjonene lurer jeg på om det er mange igjen som får lov til å gi blod. Av frivillige. For d er mange som ikke ofrer det en tanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå