Gå til innhold

Spørsmål ang det praktiske i bryllupet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir mange gjester, med dertil mange taler, sanger osv.

Nå sitter jeg og skriver kjøreplan for dagen slik at servitørene og toastmaster kan holde oversikt over gangen i ting. (Festen er på et grendahus, med amatører til både toastmaster og servitører).

Det blir 3 retter til middag.

Men i den forbindelse dukker det opp noen spørsmål:

1. Bør det være røyke/tissepause mellom 1. og andre servering av hovedrett?

2. Vi serverer hvitin til røkt laks-forrett, og rødvin til lammestek. Har ikke kjøpt vin til desserten, som blir en frisk fromasj. Det skal selvsagt stå øl, cider (med og uten alkohol) og brus på bordene, og føler at det blir nok drikke likevel? Eller bør det ABSOLUTT være vin til desserten òg? Det er åpen bar utover kvelden, så det skal ikke stå på samlet mengde alkohol!

Sikkert mye annet jeg lurer på, det kommer fortløpende etterhvert som at kjøreplanen tar form.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å servere kaffe til desserten?

Gjest Gjest
Skrevet
Vi blir mange gjester, med dertil mange taler, sanger osv.

Nå sitter jeg og skriver kjøreplan for dagen slik at servitørene og toastmaster kan holde oversikt over gangen i ting. (Festen er på et grendahus, med amatører til både toastmaster og servitører).

Det blir 3 retter til middag.

Men i den forbindelse dukker det opp noen spørsmål:

1. Bør det være røyke/tissepause mellom 1. og andre servering av hovedrett?

2. Vi serverer hvitin til røkt laks-forrett, og rødvin til lammestek. Har ikke kjøpt vin til desserten, som blir en frisk fromasj. Det skal selvsagt stå øl, cider (med og uten alkohol) og brus på bordene, og føler at det blir nok drikke likevel? Eller bør det ABSOLUTT være vin til desserten òg? Det er åpen bar utover kvelden, så det skal ikke stå på samlet mengde alkohol!

Sikkert mye annet jeg lurer på, det kommer fortløpende etterhvert som at kjøreplanen tar form.

Tissepause må folk få ta når dem vil, røykepause derimot kan du jo ha etter middagen og før desserten.

Ville servert kaffe,cognac og baileys til desserten.

Skrevet
Hva med å servere kaffe til desserten?

Det var ikke dumt! Det blir jo selvsagt kaffe etter middagen, men ettersom at bord må flyttes om o.l. blir det jo ganske lang ventetid, så da er det sikkert flere som vil ha kaffe før den tid ja. Jeg drikker ikke kaffe selv, så jeg ser ikke helt poenget med denne drikken, men jeg har forstått det slik at den er umåtelig populær! :fnise:

Skrevet

Be toastmaster legge inn pauser, gjerne to i løpet av middagen. Sørg for at det informeres om dette på starten. Da slipper du at folk sniker seg ut og forstyrrer talene.

Skrevet
Be toastmaster legge inn pauser, gjerne to i løpet av middagen. Sørg for at det informeres om dette på starten. Da slipper du at folk sniker seg ut og forstyrrer talene.

Ja, toastmasteren skal legge inn pauser, jeg bare lurte på når de burde komme! Han har aldri vært toastmaster før, og jobber dermed på kommando. Det han evt kan gjøre er jo å se ann hvor lang tid middagen tar, og så bryte inn mellom hovedrett-serveringene og si at det er pause.

Skrevet

Aha da skjønner jeg.

Før og etter hovedrett synes jeg passer. Så må man legge inn taler og slikt slik at tiden mellom blir omtrent like lang.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi satser på røyke-/luftepauser mellom rettene. Det passer fint for servitørene også som skal rydde bordene mellom rettene. Hovedretten hos oss blir servert slik: 1. servering, servitørene bærer ut fat med mat ferdig lagt opp. Underveis vil de gå rundt med påfyllsfat for den som vil ha mer. Det blir vanskelig å samkjøre en pause med dette. Tror vi legger inn en tale rett før servitørene går med påfyllsfatene :jepp:

Vi har ikke dessertvin.. Vet mange liker kaffe til desserten, så bør vel få det til. Avec skal vi ha til kakene tenkte vi, og da dekker vi kaffebord med kaker, kaffe, konjakk/baileys og kaffeservise. Kakene blir jo servert en god stund etter middag... Vet ikke hvordan vi gjør det for kaffetørste gjester under desserten ;) Kanskje vi får be servitørene sjenke kaffe til den som vil ha... Har ikke tenkt så langt.

Ellers setter vi vinen også ut på bordene. Noen liker bare rødvin, andre liker bare hvitvin, andre igjen liker begge deler. Ved å ha vinen på bordene får folk forsyne seg med det de vil ha, og slipper også å vente på sjenking fra servitører (som jeg regner med har nok å gjøre uansett).

Gjest faerytale
Skrevet

Vi hadde bare kaffe til desserten. Var på polet og fikk anbefalt viner og hun mente vi ikke trengte dessertvin da det ble veldig smør på flesk! Men det er jo alt etter hva man har til dessert da ;)

Middagen vår varte i nesten tre timer og vi hadde en pause etter middagen! Ingen som syntes det var for lite eller noe sånn.

Skrevet

En offisiell pause burde holde - så kan evt tissetrengte gå innimellom. Folk er vel stort sett flinke til å gå stille hvis en tale har startet når de er på vei tilbake.

Røykerne kan godt vente til etter hovedretten - men hvis du vet det er en del storrøykere som ikke kan vente en time eller to, og evt om disse er i nærmeste familie, kan du jo høre med dem.

Gjest Miley
Skrevet

Jeg ville hatt pause etter hovedretten i hvertfall. Og kaffe til desserten.

Skrevet

Okei, her var det mange ulike tanker omkring emnet!

Å la vinflaskene stå på bordet var en god idè. Ikke like classy, men når 70 gjester skal sjenkes er det uten tvil det mest praktiske!

Og så blir det servert kaffe til desserten. Ikke likør og baileys som noen her foreslo, for da blir det jo ikke noe spesielt med kaffen.

Pausene... Hm... Tidsmessig vil det være mest praktisk å ha pausen mellom 1. og 2. servering av hovedrett. Men det er jo ingen ting som skal tas av bordene etter 1. servering, så da mister jo servitørene sånn sett en anledning til å rydde uforstyrret. Så da må røyke/lufte-pausen altså komme enten etter forretten, eller etter hovedretten. :forvirret:

Etter forretten har jo ikke folk rukket å bli slitne av å sitte ennå, pluss at de må jo begynne å bli skrubbsultne etter minst 4 timer uten mat. Men etter hovedretten er det jo ikke så lang tid igjen! Eventuelt kan jeg jo trø hovedbolken av sanger og taler inn under desserten, og dermed jevne ut de to "aktene" litt. Men siste akt vil uansett bli betydelig mye kortere enn første uansett. For et puslespill!

HI (vet ikke om dere bruker denne betegnelsen her inne på kvinneguiden, men synes det er praktisk å bruke for å se hvem som er hovedinnlegger!)

Skrevet
HI (vet ikke om dere bruker denne betegnelsen her inne på kvinneguiden, men synes det er praktisk å bruke for å se hvem som er hovedinnlegger!)

Vi bruker TS som i Trådstarter :) Men det er kun nødvendig å bruke når man er gjest, for vi ser jo at du startet tråden.

Skrevet

Jeg vil foreslå pausen etter andre servering, og heller ta en del taler og sanger etter første servering.

Taler og sanger bør vel spres litt? Synes ikke taler på en tråd høres så greit ut. Maks et par etter hverandre..

Skrevet
Jeg vil foreslå pausen etter andre servering, og heller ta en del taler og sanger etter første servering.

Taler og sanger bør vel spres litt? Synes ikke taler på en tråd høres så greit ut. Maks et par etter hverandre..

Ok, ja, jeg tror også at taler etter andre servering blir best. Taler og sanger bør spres ja. De eneste innslagene som kommer etterhverandre, er talene vi har skrevet til hverandre. Ellers skal vi forsøke å spre ting som godt som mulig, og ikke minst flytte endel til kaffen. Talene fra forloverne feks.

Slekta vår er så altfor glade i å lage sanger, så det hele kommer nok til å bli drepende kjedelig uansett :gjeiper:

Tror jeg må kontakte toastmaster, gi ham min plan for dagen, og gi ham i oppgave å spre talene og sangene rundtomkring slik han tror det blir best.

Så slipper jeg å tenke mer på akkurat det, annet enn at nå er det bestemt at pausen kommer mellom andre servering og desserten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...