Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har gjort det slutt etter 8 år sammen, vi har tre felles barn. for 4 år siden skulle vi kjøpe hus, men pga driveplikt på eiendommen kunne bare hans navn stå på kjøpekontrakten. Jeg har stort sett vært hjemme med barna disse årene, med unntak av de to-tre siste.. Jeg og barna skal nå flytte ut, og han skal bo i huset. Han mener at jeg ikke har krav på noe iforhold til huset, siden bare hans navn står på kjøpekontrakten. Men jeg begynner å bli usikker... Han har betalt avdragene på lånet, mens jeg har betalt mat og klær/utstyr til barna... Er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om slikt? Hadde egentlig tenkt til bare å flytte, uten å kreve noe som helst.. Men da kommer jeg og barna til å få det ganske trang økonomisk siden vi må ha møbler og slikt.. De møblene vi har fra før er arvet eller lånt og ganske utslitte.. Vi tenker å dele disse, men vi har i grunnen lite møbler...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en fin sofa du kan få av meg, kjøpte den ny for 5 år siden.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og samboeren har gjort det slutt etter 8 år sammen, vi har tre felles barn. for 4 år siden skulle vi kjøpe hus, men pga driveplikt på eiendommen kunne bare hans navn stå på kjøpekontrakten. Jeg har stort sett vært hjemme med barna disse årene, med unntak av de to-tre siste.. Jeg og barna skal nå flytte ut, og han skal bo i huset. Han mener at jeg ikke har krav på noe iforhold til huset, siden bare hans navn står på kjøpekontrakten. Men jeg begynner å bli usikker... Han har betalt avdragene på lånet, mens jeg har betalt mat og klær/utstyr til barna... Er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om slikt? Hadde egentlig tenkt til bare å flytte, uten å kreve noe som helst.. Men da kommer jeg og barna til å få det ganske trang økonomisk siden vi må ha møbler og slikt.. De møblene vi har fra før er arvet eller lånt og ganske utslitte.. Vi tenker å dele disse, men vi har i grunnen lite møbler...

Veldig lei situasjon å være i, spesielt siden det ikke virker som dere har noen avtale.. og samboere i Norge har jo ingen rettigheter på lik linje som gifte. Hadde dere vært gift kunne du lagt til grunn Ekteskapslovens §31. Det at du har hatt 'ansvar' for husholdning osv. skal likestilles med ektefellens kapitalinntekt...(men virker som om dere bor på odelseiendom, slik at samboeren din har større rett til selve eiendommen enn du har).

Men nå er det ingen slik lov for samboere, dessverre... (men ny lov kommer 1.juli 2009 - i denne likestilles samboere og gifte litt mer, men usikker på om det gjelder et slikt tilfelle...??). Men - prøv å søk litt rundt på dette, eller du kan vise samboer den paragrafen jeg henviste til...

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes flere som driver juridisk rådgivning gratis. Søk på nett og ta kontakt med de. Tror den ene heter Jusbussen og er drevet av studenter på juridisk fakultet ved UIO. Det er også noen som er forbeholdt kvinner men jeg husker ikke hva de heter.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor bor du?

Noen kommuner har gratis advokatvakttjeneste.

Noen universiteter har såkalt jussbuss-tilbud, gratis, drevet av studenter.

Hvis du har lav inntekt, kan du ha krav på gratis rettshjelp/gratis advokat, du kan jo slå opp på gule sider, ringe rundt og spørre.

Tabbe å ikke ha samboerkontrakt, men ikke noe å gjøre ved nå :)

Skal du ha barna fulltid, eller deler dere 50-50?

Personlig synes jeg mye av møbler/utstyr bør følge barna, men verdiene i disse tingene er vel ikke store, som du sier, så exen din kan kanskje heller gi deg en økonoisk kompensasjon, så får du kjøpe nytt etterhvert.

Lykke til ! :)

Skrevet

Hvilket navn som står på kontrakten/har hjemmel er ikke avgjørende. Det er det reelle eierforholdet mellom dere som skal legges til grunn, og hjemmel er bare et moment i ene eller andre retningen.

Uansett er det mulighet for å få vederlag for å ha økt den enes eiendom, også for samboere. Dersom han har fått kjøpt hus og bygget opp formue fordi du har passet barn og tatt husholdningsutgifter, kan du ha rett til vederlag fra ham, dersom du ikke kan regnes for å ha en eierandel.

Vil anbefale deg å kontakte advokat.

Gjest Gjest
Skrevet
pga driveplikt på eiendommen kunne bare hans navn stå på kjøpekontrakten. Jeg har stort sett vært hjemme med barna disse årene, med unntak av de to-tre siste.. Jeg og barna skal nå flytte ut, og han skal bo i huset. Han mener at jeg ikke har krav på noe iforhold til huset, siden bare hans navn står på kjøpekontrakten. M

Hva betyr det at bare hans navn kunne stå på kjøpekontrakten, pga driveplikt?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva betyr det at bare hans navn kunne stå på kjøpekontrakten, pga driveplikt?

At vi måtte ha vært gift for å kunne kjøpe eiendommen sammen... Vet ikke helt hvordan jeg skal bringe emnet på banen, det virker som han tror at jeg pakker med meg mine og barnas klær og ting, og flytter... uten at han skal måtte hjelpe meg økonomisk... jeg spurte om han kunne tenke seg å kjøpe dyner til barna, men da bare så han rart på meg... vi er ellers veldig gode venner og enige om det meste.. jeg skal ha barna mest.. 60/40...

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg fatter ikke at det går an å være så uansvarlig når man har barn at man ikke sikrer seg bedre mot nettop slike eller liknende situasjoner. Hva skulle du gjort om han hadde dødd under samlivet deres, da hadde barna og resten av familien hans arvet han? Du hadde stått på like bar bakke som du gjør nå.

Jeg synes eksen din er egoistisk, men jeg synes du har vært i overkant naiv. Når man har barn synes jeg man må ta ekstra ansvar for å sørge for at man kan klare seg på egenhånd om noe skulle skje. Det dere har gjort er rett og slett forferdelig uansvarlig, men du er dessverre ikke alene. Mange kvinner sitter i samme saksa som deg og har stort sett seg selv å takke.

Det du må gjøre nå er å skaffe deg hjelp og finne ut hva du kan ha krav på.

Gjest Gjest
Skrevet
At vi måtte ha vært gift for å kunne kjøpe eiendommen sammen...

Men hvorfor er det et krav om at dere måtte være gift for å kunne kjøpe eiendommen sammen?

Han høres litt rar ut den eksen din, er problemet at han er gjerrig?

Skrevet

Du har neppe krav på noe som helst, dersom dere ikke har skriftlig avtale om noe annet. Å betale mat og husholdning er jo den klassiske fellen mer enn en naiv kvinne har gått i, og som har medført at hun står på bar bakke ved samlivsbrudd. Selv om du skal ha hovedomsorgen, så har du ikke krav på at eksen skal hjelpe deg med bolig.

Gjest Gjest
Skrevet
Du har neppe krav på noe som helst, dersom dere ikke har skriftlig avtale om noe annet. Å betale mat og husholdning er jo den klassiske fellen mer enn en naiv kvinne har gått i, og som har medført at hun står på bar bakke ved samlivsbrudd. Selv om du skal ha hovedomsorgen, så har du ikke krav på at eksen skal hjelpe deg med bolig.

Juridisk har hun vel ikke krav på noe, nei.

Men moralsk....

Håper TS ihvertfall lærer et og annet av dette, både for egen del, og at hun opplyser barna, så de slipper å begå samme feil når de engang skal etablere seg med kjærest/samboer i felles hjem.

Dette er det perfekte utgangspunkt for bitterhet, og barn som dras hit og dit av kryssende lojalitetshensyn.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det faktisk er sånn at jeg ikke har krav på noe så er det helt greit. Jeg klarer meg, men jeg vil at rett skal være rett... Jeg håper egetlig at jeg ikke har krav på noe, vil ikke at han skal måtte selge huset... Det er mine venner og min familie som ikke vil at jeg skal "la han slippe unna så lett..." Men det kunne egentlig ikke brydd meg mindre...

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det faktisk er sånn at jeg ikke har krav på noe så er det helt greit. Jeg klarer meg, men jeg vil at rett skal være rett... Jeg håper egetlig at jeg ikke har krav på noe, vil ikke at han skal måtte selge huset... Det er mine venner og min familie som ikke vil at jeg skal "la han slippe unna så lett..." Men det kunne egentlig ikke brydd meg mindre...

Bra at du ser det slik!

Høres ut som om det er du som forlater han.

Ønsker deg og barna alt det beste!

NB! Er enig med venner og familie i at du bør undersøke med en advokat, for ordens skyld/for din og barnas skyld. Men, som samboer, uten kontrakt, og med noen år i arb.livet bak deg, er det minimalt du kan forvente, det måtte i såfall være på bakgrunn av de første årene da du var hjemmeværende med felles barn. Dersom en advokat mener du har krav på noe som helst, så kan det i hvertfall danne utg.punkt for et kompromiss mellom dere. En rettssak koster nok mer enn det smaker!

Gjest Gjest
Skrevet
Bra at du ser det slik!

Høres ut som om det er du som forlater han.

......

En rettssak koster nok mer enn det smaker!

Jeg har bodd her i påvente at leiligheten som jeg skal flytte til blir ledig, mens han har bodd hos familie...

Frykter at en rettsak bare vil ødelegge forholdet mellom oss...

Vi blir nok enige, han er en grei kar... Han sier at jeg bare skal ta alt i huset... Men jeg vil at barna skal ha noe kjent her og, så rommene deres skal stå urørte og jeg tar med meg saker og ting vi har fått hos min familie..

Gjest Gjest
Skrevet

Gå på finn.no og kjøp møbler der. Masse fint og ofte nesten ubrukt til god pris. Møbler taper seg utrolig fort i verdi.

Gjest Gjest
Skrevet
Juridisk har hun vel ikke krav på noe, nei.

Jo, det kan hun fint ha. Som sagt over her er det mulig å opparbeide seg vederlagskrav for å ha beriket den andres eiendom, og denne saken høres ut som et klassisk tilfelle av det.

Gjest Flode
Skrevet

Er familievernkontoret nevnt i denne tråden? Dere er vel pliktet å gå til mekling siden dere har barn, og da vil de også kunne hjelpe dere å komme frem til en løsning. Blir dere ikke enige der, vil de kunne anbefalle deg hva du skal gjøre videre... Lykke til ts!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...