Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har jeg forstått dette rett?

1). Ved fødsel etter 1 juli har vi tilsammen, jeg og far, 46 uker med full lønn, 10 av disse ukene er forbeholdt far, dvs mor har max 36 uker med full lønn.

2). Ferie kan tas ut i permisjonen, slik at permisjonen blir forskjøvet tilsvarende, men kun 2 uker av ferien kan overflyttes til neste år, resten må tas i løpet av året.

3). Far kan f.ex ta sine 10 uker over 20 uker i stedet, og jobbe f.ex 50 %, men da må mor jobbe også 50 % i samme periode.

4). Dersom mor går tidlig ut i jobb, og far tar mye av permisjonen, vil mor ha krav på ammefri fra sin arb.plass, vanlig er rett til 2 timer fri daglig, men at kun 1 time fri er lønnet???

5). Hvordan fungerer tidskonto-ordningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har jeg forstått dette rett?

1). Ved fødsel etter 1 juli har vi tilsammen, jeg og far, 46 uker med full lønn, 10 av disse ukene er forbeholdt far, dvs mor har max 36 uker med full lønn.

2). Ferie kan tas ut i permisjonen, slik at permisjonen blir forskjøvet tilsvarende, men kun 2 uker av ferien kan overflyttes til neste år, resten må tas i løpet av året.

3). Far kan f.ex ta sine 10 uker over 20 uker i stedet, og jobbe f.ex 50 %, men da må mor jobbe også 50 % i samme periode.

4). Dersom mor går tidlig ut i jobb, og far tar mye av permisjonen, vil mor ha krav på ammefri fra sin arb.plass, vanlig er rett til 2 timer fri daglig, men at kun 1 time fri er lønnet???

5). Hvordan fungerer tidskonto-ordningen?

1) Stemmer.

2) Stemmer, men hvis det er arbeidsgiver som utbetaler pengene i permisjonen, så kan man ha en annen avtale med arbeidsgiver. 2 uker er det som er lovbestemt.

3) mener det stemmer

4) Det må du høre med fagforening/tillitsvalgt på jobb om, min tariffavtale gir feks kun 1 times ammefri (emn med lønn) og kun til barnet er 1 år.

5) Den har vi ikke prøvd, så jeg kjenner dårlig til ordingen.

Skrevet

Tidskonto eksisterer ikke lenger. Det var i hovedsak at man kunne spre permisjonen over lengre tid, og blande med jobb, for begge foreldre.

Nå heter det gradert uttak, som går mye på det samme. Hovedforskjellen er at tidskonto måtte bestemmes før permisjonens start, mens gradert uttak kan bestemmes underveis (NAV vil ha 1 mnd varsel).

Hvis mor og far begge har 50% perm og 50% jobb, så er det gradert uttak.

Det NAV trenger på forhånd, er å vite om man velger 80% eller 100% løsningen for lønn + om både mor og far vil ta permisjon.

Skrevet

Ang. ammefri:

Jeg har på min arbeidsplass rett til 2 timer ammefri pr dag, betalt. Og det er ingen tidsbegrensning på hvor lenge jeg kan ta ut dette. (Så lenge jeg kan bevise at jeg fortsatt ammer. Selv om jeg ikke tror de sjekker det så nøye. )

Men dette er en avtale som er spesiell for min arbeidsplass. Andre arbeidsplasser kan ha andre regler på dette.

Det som er lovpålagt er vel inntil 1 time hver dag, og da ikke betalt.

Skrevet

Angående 3.: Så vidt jeg kan forstå stemmer dette ikke, far har rett på de 10 ukene sine (i hvilken fordeling han vil) uavhengig av om mor er i arbeid da eller ikke, det er bare hvis han skal ha mer enn 10 uker at mor må i arbeid samtidig.

Nav utbetaler dog ikke mer enn 150% tilsammen på samme tidspunkt, så om far skal f.eks ta ut 100% kan mor maks motta 50% permisjonspenger (men kan f.eks ta ferie eller jobbe). Uansett går det helt fint om far tar ut sin permisjon 50% i 20 uker mens mor har 100%. (Selv om det er dumt at far aldri er alene med barnet.)

Skrevet
Angående 3.: Så vidt jeg kan forstå stemmer dette ikke, far har rett på de 10 ukene sine (i hvilken fordeling han vil) uavhengig av om mor er i arbeid da eller ikke, det er bare hvis han skal ha mer enn 10 uker at mor må i arbeid samtidig.

Nav utbetaler dog ikke mer enn 150% tilsammen på samme tidspunkt, så om far skal f.eks ta ut 100% kan mor maks motta 50% permisjonspenger (men kan f.eks ta ferie eller jobbe). Uansett går det helt fint om far tar ut sin permisjon 50% i 20 uker mens mor har 100%. (Selv om det er dumt at far aldri er alene med barnet.)

Jeg trodde det var helt motsatt... At fellesukene kunne taes ut samtidig, men at fars 10 uker var slik at mor måtte ut i jobb/arbeidsledighet eller studering for at far i det hele tatt skulle få dem...

Skrevet
Jeg trodde det var helt motsatt... At fellesukene kunne taes ut samtidig, men at fars 10 uker var slik at mor måtte ut i jobb/arbeidsledighet eller studering for at far i det hele tatt skulle få dem...

Dette står på nav.no:

"Hva gjør mor når du benytter deg av fedrekvoten?

Når du tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når du benytter deg av fedrekvoten, kan dere samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er da en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent."

Skrevet

Nei, men for å ha KRAV på fedrekvoten må mor ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger, under uttaket av fedrekvoten kan mor være hjemme. For de som ikke har opparbeidet seg rett til fedrekvoten så kan man ta ut fellesukene, men da må mor ut i studier/arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...