Gå til innhold

Hva plante i en solvendt skråning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter litt omgjørelser rundt huset vårt, har vi nå fått en skråning som vi tenker å sett noen stauder, vintergrønt, blomster, el.l i.

Men de må jo da tåle sol.

Skråningen der har sol hele dagen (skygge fra 22-6 eller noe slikt, når sola alikevell ikke er oppe)

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen forslag til noe som tåler mye sol?

Skrevet

Jeg holder på å lage et staudebed i en solfylt skråning selv, og har lett litt på nett, samt spurt på et staudegartneri.

Jeg har litt høye bak, og lave helt foran. Er veldig spent på hvordan det går, men tenkte jeg skulle prøve litt forskjellig, og heller ta vekk det som ikke klarer seg.

Må uansett være flink å vanne da...

Står litt her:

http://www.bogront.no/tema/stauder/stauder1.html

http://www.hageglede.com/Planteleksikon/St...ll-Sol-Sol/Peon

Skrevet

Tusen takk

Skrevet

Bare en rask kommentar til dette med å vanne ofte:

Jeg vanner nesten aldri mine bed, selv ikke de som står i full sol. Grunnen til det er at røttene da ligger lenger opp i jorden, de blir 'bortskjemt', og man må fortsette vanningen. Hvis du ikke vanner, tvinges plantene til å lete etter vann lenger den og etablerer lenger røtter. Så et bed som blir eksponert for mye sol vil - i mitt hode - heller ha behov for et litt dypt jordsmonn, fremfor hyppig vanning.

Skrevet

Det med lange røtter skjønner jeg, men teori er enklere enn praksis.

Vi bor i en bakke med mye fjell "rett under" oss...

10-15 cm jord oppå fjellet, så det sier seg selv at det ikke er nok jord til å berge plantene.

Vi vurderer svetteslanger i et par sløyfer i skråningen, slik at det blir tilført noe fukt fra undersiden jevnt og trutt.

Vanskelig valg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...