Afea Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Hei, Jeg har nettop kjøpt en gammel kjøkken brisk som jeg skal gjøre om til ny. Men jeg er helt grønn, førstegangs kan man si. Så litt hjelp hadde vært fint. Brisken er nå beiset eller lakket tror jeg, for den er mahogny, men når jeg tok av sitte delen ser jeg i kassen at treverket egentlig er lyst. Så det må ha vært behandlet for å bli gjort mørkt, selv om det ikke ser "malt" ut. Jeg ønsker å male evt. spraylakke benken hvit. Noen tips på det? Bør den pusses først, eller kan jeg bare sette i gang? Så skal jeg trekke om sitte delen da. Hvor får man kjøpt ny skummgummi? Selger de slikt på stoff butikker? Tusen takk for svar :D
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Hei Jeg har gjort det samme selv, og var også helt "grønn" Gjorde som følger: Kjøpte sandpapir (Til pussing). Kjøpte både grov og fin. Den grove var helt bortkastet, ble alt for mange striper og grove hakk. Holder med en "fin" type. Puss hele benken. Vask deretter med salmiakk. La det tørke HELT. Jeg kjøpte bengalakk, for jeg ønsket "høyglans-look". Kjøpte sort, det ble RÅTØFT! Men du kan selvsagt også kjøpe hvit. Jeg malte 2 strøk - helt perfekt. (Kjøp små ruller på Europris. Fikk tips om det her inne, og det var supert enkelt og ble super fint) Eller evnt. vanlig maling med høy glansgrad (80 tror jeg det er), og denne vil også bli blank. Skumgummi får du kjøpt etter mål. Flere som nevner Hansen og Dysvik, men har ikke fått somlet meg avgårde enda. Har også fått tips til en butikk i Oslosentrum som selger på mål. Anbefaler deg å google dette: skumgummi spesialmål (o.l.). Du finner helt sikkert en butikk i nærheten av deg. Tips: Jeg har også bestilt "ordtak" som skal festes på benken. Kjøpte hvit skrift, men her kan du få MYE forskjellige. Ta en titt på wallwords.com. Her finner du ordtak som sikkert passer DEG perfekt. Lykke til!!!
Afea Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2009 Tusen takk for super topp tips! :D Gleder meg til å sette i gang, skal komme meg igang i morgen. Det med ord på, var jo kjempe spennende, det har jeg ikke tenkt på engang. Skal se nermere på det. Gleder meg nå altså :D
Afea Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2009 Hm, begynte å tenke på min benk er det dreiede sprinkler i ryggen, redd for å male striper i de. Noen som har erfaring med å spraylakke møler?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå