Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Vi skal ha bryluppet på et grendehus. Vi har 75 gjester. Dagen før skal vi: - Sette opp og dekke bord - Pynte bord og resten av lokalet (kommer selvfølgelig an på hvor mye pynt man skal ha) - Kjøpe blomster og lage blomsterdekorasjoner (tips til hvordan?) - Sette opp gavebord Hvor lang tid brukte dere på dette og hvor mange personer var dere? Er det noe jeg har glemt som man ikke kan gjøre ferdig før man har tilgang til lokalet?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Forberede kjøkkene? Dersom noe av maten skal forberedes der da:)
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Vi skal ha bryluppet på et grendehus. Vi har 75 gjester. Dagen før skal vi: - Sette opp og dekke bord - Pynte bord og resten av lokalet (kommer selvfølgelig an på hvor mye pynt man skal ha) - Kjøpe blomster og lage blomsterdekorasjoner (tips til hvordan?) - Sette opp gavebord Hvor lang tid brukte dere på dette og hvor mange personer var dere? Er det noe jeg har glemt som man ikke kan gjøre ferdig før man har tilgang til lokalet? Å lage blomsterdekorasjoner tar ganske lang tid. Varierer jo selvsagt med hvilke type dekorasjoner man skal ha, men likevel... Få med deg venninner, mor, svigermor og søstre, så går det fortere! Serviettbretting, borddekking og plassering av bordkort er fint å la andre gjøre
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Få med deg venninner, mor, svigermor og søstre, så går det fortere! Få med deg de som har evne og lyst til å hjelpe til du, kanskje svigerfar eller brødre har uante talenter...hvis folk har evne/lyst går det sikkert enda fortere
Lunamamma Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Vi skal ha bryluppet på et grendehus. Vi har 75 gjester. Dagen før skal vi: - Sette opp og dekke bord - Pynte bord og resten av lokalet (kommer selvfølgelig an på hvor mye pynt man skal ha) - Kjøpe blomster og lage blomsterdekorasjoner (tips til hvordan?) - Sette opp gavebord Hvor lang tid brukte dere på dette og hvor mange personer var dere? Er det noe jeg har glemt som man ikke kan gjøre ferdig før man har tilgang til lokalet? Først og fremst; blomsterdekorasjonene og eventuell serviettbretting kommer til å ta LANG tid! Du bør i det minste få med deg alle som kan rulle og gå til å sette ut bord så fort som mulig, og ellers delegere bort det du kan. Og så er det viktig at de som ikke kan brukes til noe, heller ikke er til stede. Utrolig irriterende at det står 20 stk i huset, og kun 7 stk har noe å gjøre/forstår seg på det. Ellers kan jeg ikke komme med så mye hjelp, da vi også skal feire i grendahus i sommer, og følgelig også er like blanke som deg. Men vi får heldigvis nøklene til huset akkurat når vi vil, så vi skal spre dette over flere dager. Og så skal vi kjøpe metervare-duker, og alt dette skal merkes i poser slik at den som får oppgaven med å legge dukene, vet hvilke lengder som skal hvor. Dessuten skal jeg tegne opp lokalet og nøyaktig hvor lys/hvilke lys og hvor blomster/hvilke blomster skal stå på bordene, i vinduene osv, slik at alle som skal hjelpe til har samme tanker som meg om hvor ting skal være. Og ha masse drikke og kjeks tilgjengelig i huset, så slipper dere lange pauser hvor dere må hjem og spise eller lignende. Men ellers så er det jo mye som kan gjøres før du får lokalet, avhengig av hvor enkelt du skal gjøre ting, og hvor langt du bor unna lokalet. Hvis du skal brette serviettene på en måte hvor de holder godt på formen, kan du jo brette så mange som mulig og sette forsiktig i en stor pappeske feks. Mange sånne småting du kan gjøre istand tidligere. Men igjen; vanskelig å gi tips uten å vite akkurat hva du egentlig har tenkt å gjøre av dekorasjoner, lys osv.
Coriander Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Dessuten skal jeg tegne opp lokalet og nøyaktig hvor lys/hvilke lys og hvor blomster/hvilke blomster skal stå på bordene, i vinduene osv, slik at alle som skal hjelpe til har samme tanker som meg om hvor ting skal være. Og ha masse drikke og kjeks tilgjengelig i huset, så slipper dere lange pauser hvor dere må hjem og spise eller lignende. Det var to gode ideer som jeg skal notere meg Har lenge lurt på hvilket spektakulært kaos det kan bli å ordne i stand, men dette så jo lurt ut.
Arwen Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Jeg hadde forberedt "alt" og vi brukte bare et par timer kvelden før. Da søsteren min giftet seg brukte vi litt mer tid.
Lunamamma Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Det var to gode ideer som jeg skal notere meg Har lenge lurt på hvilket spektakulært kaos det kan bli å ordne i stand, men dette så jo lurt ut. Litt avhengig av hvor komplisert du skal gjøre det, kan du jo evt ta bilde av hvert enkelt oppsett slik du har tenkt det. Kvelden før barndåpen til dattern min (det er den eneste "eventen" jeg har vært ansvarlig for) sprang alle rundt og spurte "blir det bra sånn?" "var det sånn du mente?" osv, og det første til at jeg bare sprang fram og tilbake for å godkjenne, uten å hjelpe til selv. Så nå, etterhvert som at jeg kjøper inn lys, lysfat, vaser osv, skal jeg dandere èn utgave av hver ting, ta bilde av det, og legge ut på et bord i grendahuset slik at tanta mi, kusina mi, bestemora mi osv vet hvordan de skal lage det, og slipper å løpe etter godkjenning hele tida. Dette virker kanskje litt control-freak-bride-gone-crazy, men jeg tror det vil gjøre jobben mye enklere. For oss blir det dessuten ekstra dårlig tid, ettersom at vi, i tillegg til å pynte, både skal øve i kirka etter kl 19 (presten kommer ikke til fylket(!) før da), stikke innom bli-kjent-festen som pappa arrangerer for gjestene, ta oss av dattern vår på 11 mnd osv. Så vi er altså komplett avhengig av at ting går som smurt dagen før dagen, og da får folk heller synes at jeg overdriver. (Foresten: Går ut fra at du har tenkt å kjøpe bittelitt blomster før akkurat dagen før, slik at du kan prøve ut hvordan du vil ha det? Greit å investere 200 kroner i det ihvertfall, synes jeg, og ta bilde av det, slik at dere slipper å tenke design når dere MÅ lage det fint.)
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Et annet alternativ er at du setter i gang brettingen av servietter og dekking av bord og så går du selv rundt og gjør "finishen". Jeg har vært ansvarlig for personalfester der vi hadde tilgjengelig serveringspersonale. Vi satte riktig antall tallerkener og bestikk på bordet og så satte de proffe servitørene det pent på plass. Du blir den "proffe" her så det er du som overser arbeidet. Ellers er det utrolig hva man kan få gjort dersom man er en passe stor gjeng. Del gjerne gjengen inn i lag (eks. duker, glass, tallerkener, dekorasjon) og overse det hele selv.
Gjest ts Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Tusen takk for svar! Tenkte å kjøpe inn noen prøveblomster på forhånd og ta bilde av oppsettet ja. Er det noen som har eksempler eller beskrivelser på dekorasjoner dere har laget og kan si hvor lang tid det tar å f. eks. lage 10 stk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå