Pip Skrevet 25. juli 2003 #1 Skrevet 25. juli 2003 Jeg lurer litt på hvordan jeg skal rense/vaske kjolen min. Har ikke planer om å selge den, men den bør jo være ren når man henger den bort. Den er faktisk ikke skitten i det hele tatt unntatt slepet, tror jeg. Men der er det både grønske og grus... Vet ikke om jeg tør å sende den på rens - stoffet er jo så tynt og skjørt, og jeg har hørt ymse om behandlingen kjoler får på renseri... Hva tror dere? (Kjolen ser sånn ut: http://f1.pg.photos.yahoo.com/bc/ninanost/...ryllup&.view=t)
Cilla Skrevet 25. juli 2003 #2 Skrevet 25. juli 2003 Bare ikke gjør som meg; Vaske den i maskina. Trodde jeg skulle besvime når jeg tok den ut. All chiffonen hadde krympet. Men det ble 99% bra igjen når den fikk tørket og jeg strøk den med svakeste varme på strykejernet...... Men anbefales bare for de med "ismage" (det var forresten ikke min ide å vaske den,ble anbefalt av faktisk div KG brukere og brudeforretning, men de visste vel ikke at det var chiffon på kjolen i tillegg til sateng..........)
Cilla Skrevet 25. juli 2003 #3 Skrevet 25. juli 2003 Det var en kjempeflott kjole du hadde Pip..........
Pip Skrevet 26. juli 2003 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2003 Takk for svar, Cilla! Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til å vaske den i maskinen ja... Har lurt på om jeg ikke kan vaske den for hånd, bare bløtlegge den litt. S¨kan jeg vaske slepet litt ekstra grundig, siden det stort sett bare er det som er skittent... Men hvilket vaskemiddel? Hvor lenge tåler den og ligge i vannet? Og hvor varmt vann kan man bruke? Og hvis den blir skrukkete etterpå, hvordan strøk du din Cilla? Dynket du den, hadde du håndkle mellom kjolen og strykejernet? (Kan ikke helt se for meg at den tynne chiffonen tåler stryking... :D)
Cilla Skrevet 27. juli 2003 #5 Skrevet 27. juli 2003 Legg den i badekaret, det gjorde jeg først, det var da den ble rent, så ingen forskjell i maskinen mener jeg å huske. vannet bør vel ikke være for varmt. Jeg brukte omo micro. Søk på tidligere tråder her, så står det hva du kan bruke. Når jeg strøk chiffonet, brukte jeg laveste varme på strykejernet, og strøk oppå et rent(!) kjøkkenhåndkle, dette self. for å hindre flekker fra jernet., også strekte jeg forsiktig i choffonet Flekkene mine nederst på kjolen fikk jeg delvis bort når denlå i badekaret, ved å først la kjolen ligge litt i bløt, så brukte jeg en ren neglebørst på satengen, og på chiffonet la jeg stoff mot stoff og gned de mot hverandre forsiktig. Det var mest grus og skitt fra veien på min kjolekant.
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #6 Skrevet 27. juli 2003 Jeg vasket min selv, etter mange annbefalinger. Jeg skrev om det i en tidliger tråd: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...6628&highlight= Men jeg lover ikke noe, det er på egen risk!!!
Cilla Skrevet 27. juli 2003 #7 Skrevet 27. juli 2003 Ta en titt her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...&highlight=rens http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...&highlight=rens http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...&highlight=rens
Gjest Paff Skrevet 27. juli 2003 #8 Skrevet 27. juli 2003 Etter mitt eget bryllup har jeg "dabbet" ganske mye av her på bryllupstråden, men jeg må bare si at du var en UTROLIG FLOTT BRUD, Pip - gratulerer!!! (og lykke til med kjolevask - det går helt sikkert bra!)
silja Skrevet 27. juli 2003 #9 Skrevet 27. juli 2003 vil bare si at jeg var i tvil mellom to kjoler fra demetrios, der den ene hadde chiffonlag på skjørtet. Denne kjolen var kun kjøpekjole -ikke leie, da det ikke gikk an å vaske ble jeg fortalt. Dermed valgt jeg jo den andre. Det kan være at brudesalongen mente at den ikke gikk an å vakse i maskin -de gjør det med alle andre kjoler de har da det blir penere enn på renseri. Men jeg tror jo at det må gå å vakse den ren på en eller annen måte.... Hva med å spørre der du kjøpte den???
Gjest Tex Skrevet 27. juli 2003 #10 Skrevet 27. juli 2003 Bruk Nylonvask og ikke vaskemiddel med enzymer.....
Pip Skrevet 27. juli 2003 Forfatter #11 Skrevet 27. juli 2003 Etterjeg må bare si at du var en UTROLIG FLOTT BRUD' date=' Pip - gratulerer!!![/quote'] Takk!! :oops: :D Tex - Nylonvask?? Æ'kke helt på nett jeg nå, merker jeg... Men altså, kan jeg legge kjolen i bløt i milo i badekaret? Og så se hvordan den ser ut da? For jeg er virkelig nervøs for hvordan det vil gå med chiffonen i vaskemaskin altså! Ser jo at mange har vasket kjoler i maskin, men de fleste kjoler er jo laget i myyyen tykkere og kraftigere stoff enn kjolen min... Fremdeles litt usikker... :-?
frosken Skrevet 28. juli 2003 #12 Skrevet 28. juli 2003 Kjenner ei som jobber på brudesalong - de stapper kjolene i vaskemaskinen. Det hadde jeg ikke hatt mage til om jeg skulle vasket din. Badekar og nylonvask høres lurt ut. Nylonvask er et genialt vaskemiddel du kjøper på blå tube i dagligvareforretninger. Kan brukes til det meste! Vaske skjøre stoffer, vinduer osv. Løp og kjøp!
Pip Skrevet 28. juli 2003 Forfatter #13 Skrevet 28. juli 2003 Det hadde jeg ikke hatt mage til om jeg skulle vasket din. -Da er vi helt på nett der! Badekar og nylonvask høres lurt ut. Nylonvask er et genialt vaskemiddel du kjøper på blå tube i dagligvareforretninger. Kan brukes til det meste! Vaske skjøre stoffer' date=' vinduer osv. Løp og kjøp! [/quote'] Takk - det skal jeg jammen gjøre!! (En dag jeg har tid...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå