Gjest Gjest_Bare lurer_* Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Jeg er singel og derfor stadig på utkikk. Når jeg er ute og går tur med hunden i området der jeg bor, møter jeg av og til ei grei og koselig jente som også har hund. Hundene pleier å hilse, og jenta og jeg veksler naturligvis noen ord før vi går videre. Jenta er på min egen alder (ca. 30), og hun virker både søt og koselig. Må innrømme at jeg har tenkt på henne noen ganger, også når jeg har nappa loffen. Men da jeg møtte henne her om dagen, kom det fram at hun er uføretrygdet! Hva i he..., tenkte jeg. Hun ser jo sunn og frisk ut, og har ingen problemer med å gå tur med hunden sin. Hvorfor hun er ufør, spurte jeg ikke om. Dette var totalt turn-off for meg! Jeg tenkte for meg selv at dette var en latsabb som bare utnytter systemet! Nei takk! Kunne aldri vært sammen med ei slik ei! Hun er nå uaktuell, og jeg gidder ikke å prøve meg på henne. Er jeg overfladisk, eller tenker andre også som meg?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Jeg er kvinne, og helt enig, ville ikke vurdert det engang. Har i mine yngre dager vært sammen med en trygdesnylter, og aldri mer.
Zzyzx Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Du er litt overfladisk. Det er mange tilstander som kvalifiserer til uføretrygd som ikke nødvendigvis er så synlige at du vil se det.
Gjest husky Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Første tanken min er at det også ville vært turn-off. MEN Hvis hun var pen, søt og hyggelig og ufør så tror jeg ikke at jeg ville gitt opp uten å finne ut hvorfor hun er ufør. Det kan være mange grunner til at hun er det og det er ikke sikkert hun snylter systemet.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Jeg er singel og derfor stadig på utkikk. Er jeg overfladisk, eller tenker andre også som meg? - Er det viktig for deg at andre også tenker som deg, når du skal velge ut damer? - Synes du det å være overfladisk er positivt eller negativt? Om du ikke ønsker å være sammen med en uføretrygdet, så gjør du ikke det. Da kan andre synes hva de vil om det. Jeg synes det er helt greit at noen ikke ønsker å være sammen med en som er uføretrygdet.
Gjest Faerie Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Det kan jo hende hun har en sykdom som ikke synes utenpå men som gjør at hun ikke klarer å fungere i en jobbsituasjon. Jeg synes du er overflatisk og fordomsfull og at du bør gå inn i deg selv og rett og slett skamme deg litt. Du kan jo bare spørre henne neste gang. Jeg kjenner mange friske, oppegående, flotte mennesker som dessverre er nødt til å stå utenfor arbeidslivet. De fleste av disse klarer fint å gå tur med hunden og fungerer godt i hverdagen, men av forskjellige grunner klarer de ikke å kombinere livet med arbeidslivet.
Gjest Illiya Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Det er så dårlig gjort og trangsynt å bare avfeie ei koselig jente som du likte, bare pga egne fordommer!
Gjest Carice Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 At du ikke vil være sammen med en som er uføretrygdet er jo en ærlig sak. Så finn deg en annen å napp loffen etter Men at det dermed er sagt at hun er trygdesnylter og en latsabb stemmer nødvendigvis ikke! Det finnes mange sykdommer som er usynlige, og at hun er frisk nok til å lufte hunden, trenger ikke å bety at hun er frisk nok til å klare å være ute i yrkeslivet.
Gjest Marlo Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Vet ikke om jeg er så söt og pen da haha, men jeg er iallefall på vei til å bli uföretrygded (går på attföring atm) Jeg kan gå tur med hunden jeg også, jeg kan gjöre rent hjemme, jeg kan gå på butikken - kan forsåvidt gjöre det meste. MEN - alle andre kan kanskje ikke se hva som er galt med meg og dömmer meg för de ser meg en hel dag. Du bare ser henne nå og da og vet jo egentlig ikke hvordan resten av dagen utarter seg. For min del så kan det ta to timer för jeg klarer å stå opp om morgenen pga smerter. Ja jeg er ute med min hund også, men når noen ser meg ute med hunden så har jeg en god dag - VIRKELIG god dag, for normalt klarer jeg ikke gå tur med bikkja, så på dagtid når samboer ikke er hjemme så er vi heller ute i hagen så jeg kan sette meg når jeg må. Jeg kan gå på butikken å handle også, men om jeg handler noe som veier mer enn 4 kilo så klarer jeg ikke bäre det hjem. Det er stort sett alltid ryddig hjemme hos meg også, men det er etter å ha puttet i meg en mengde smertestillende, mange pauser og kanskje sitte på knärne foran oppvaskkummen fordi jeg ikke klarer å stå. Så ikke döm et menneske for hva försteintrykket er. Det er mange som har fortalt meg at jeg er en fordömte snylter på systemet, men de har holdt kjeft forbanna fort etter å ha sett meg en dag, ikke bare i 5 minutter
Gjest TS Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 - Er det viktig for deg at andre også tenker som deg, når du skal velge ut damer? - Synes du det å være overfladisk er positivt eller negativt? Om du ikke ønsker å være sammen med en uføretrygdet, så gjør du ikke det. Da kan andre synes hva de vil om det. Jeg synes det er helt greit at noen ikke ønsker å være sammen med en som er uføretrygdet. Hei, gjestdeluxe! Nei, hva andre mener, er ikke avgjørende. Jeg var bare nysgjerrig på andres meninger, derfor dette innlegget. Alle får selvfølgelig mene hva de vil. Jenta er søt, hun. Vi møtes sikkert igjen, så kanskje kommer det fram flere detaljer senere. Jeg vil imidlertid aldri prøve meg på henne, selv om hun nok har gode sider også.
Piper Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Jeg syns det blir feil å kalle det for trygdesvindel, bare fordi man ikke kan se at personen er skadet. Det finnes så mange sykdommer som gjør at man ikke kan jobbe, og det er jo kjempe fint at hun har en hund som hun går tur med. Da kommer hun seg ut, og det er alltid en god hjelp uansett hva det er som feiler henne. Men det blir jo ditt valg, om du ønsker å satse på henne eller ikke. Kanskje du skulle blitt litt bedre kjent med henne, for å finne ut hva det er som egentlig feiler henne. Om det ikke blir som kjæreste, så er det jo alltid greit å få nye venner.
Gjest Illiya Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 Hei, gjestdeluxe! Nei, hva andre mener, er ikke avgjørende. Jeg var bare nysgjerrig på andres meninger, derfor dette innlegget. Alle får selvfølgelig mene hva de vil. Jenta er søt, hun. Vi møtes sikkert igjen, så kanskje kommer det fram flere detaljer senere. Jeg vil imidlertid aldri prøve meg på henne, selv om hun nok har gode sider også. Men hva er det som får deg til å tenke sånn? Er det at hun muligens er frisk nok til å være i arbeidslivet ettersom hun går tur med hunden? Er det at hun ikke bringer inn like mye cash som en som jobber? Er det at hun kanskje ikke fungerer optimalt hjemme heller, pga smerter, omtrent som Marlo beskriver? Eller er det rett og slett fordommer?
Gjest Kong Snabel Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 [...] Jeg vil imidlertid aldri prøve meg på henne, selv om hun nok har gode sider også. Du gjør henne en stor tjeneste. Så slipper hun merbelastningen med å drasse på en med et så platt menneskesyn.
Gjest TS Skrevet 1. juni 2009 #14 Skrevet 1. juni 2009 Jeg syns det blir feil å kalle det for trygdesvindel, bare fordi man ikke kan se at personen er skadet. Det finnes så mange sykdommer som gjør at man ikke kan jobbe, og det er jo kjempe fint at hun har en hund som hun går tur med. Da kommer hun seg ut, og det er alltid en god hjelp uansett hva det er som feiler henne. Men det blir jo ditt valg, om du ønsker å satse på henne eller ikke. Kanskje du skulle blitt litt bedre kjent med henne, for å finne ut hva det er som egentlig feiler henne. Om det ikke blir som kjæreste, så er det jo alltid greit å få nye venner. Jada, du har selvsagt rett. Jeg kjenner jo ikke detaljene. Som sagt så møtes vi sikkert igjen, og jeg vil selvfølgelig prate mer med henne.
Chord Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 Du gjør henne en stor tjeneste. Så slipper hun merbelastningen med å drasse på en med et så platt menneskesyn. Signerer denne!
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #16 Skrevet 1. juni 2009 jeg har truffet en som er på vei ut av en depresjon. Fyren er helt topp han, men jeg sliter litt med å vurdere han som langtidspartner ( i mangel på et bedre ord). Rett og slett for at han ikke jobber, og vil etter 4 års uvirksomhet ha vansker med å finne/få seg en jobb. Jeg vil ikke være hovedforsørger, men ønsker en som kan bidra på lik linje med meg, og troa på at vi vil få flere gode dager enn vanskelige. Mulig jeg har et grunt menneske syn, jeg er i hvertfall ærlig, og må gå noen runder ekstra i tenkeboksen på grunn av dette.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #17 Skrevet 1. juni 2009 Vel, den dagen vi blir syk kommer til oss alle hovedinnlegger. Når vet vi derimot ikke. Du mangler alvorlig mye livserfaring og reflekterte evner til å tenke på den måten du gjør, gjør henne en tjeneste og ligg unna.
Anglofil Skrevet 1. juni 2009 #18 Skrevet 1. juni 2009 Ja, jeg synes du er overfladisk, og fordomsfull, rett og slett. Og svar til spørsmålet: ja, jeg kunne vært sammen med en som er uføretrygdet. Mvh Yvonne
Gjest Dora Flanica Skrevet 1. juni 2009 #19 Skrevet 1. juni 2009 (endret) jeg har truffet en som er på vei ut av en depresjon. Fyren er helt topp han, men jeg sliter litt med å vurdere han som langtidspartner ( i mangel på et bedre ord). Rett og slett for at han ikke jobber, og vil etter 4 års uvirksomhet ha vansker med å finne/få seg en jobb. Jeg vil ikke være hovedforsørger, men ønsker en som kan bidra på lik linje med meg, og troa på at vi vil få flere gode dager enn vanskelige. Mulig jeg har et grunt menneske syn, jeg er i hvertfall ærlig, og må gå noen runder ekstra i tenkeboksen på grunn av dette. Du er inne på noe viktig der, gjest. Man skal leve med personen resten av livet, og begge skal være tjent med forholdet. Det er jo en ærlig sak om man vil eller ikke vil være sammen med en som er uføretrygdet. Men man må jo som Illya over her nevnte, tenke over hvilke grunner til at man ikke vil være sammen med en som er uføretrygdet. Å skjære alle uføretrygdede over en kam vil bli feil. Jeg er selv uføretrygdet, vet selv hvor vanskelig det er å leve med en kronisk sykdom, og må innrømme at jeg og har betenkeligheter med å være sammen med en annen som også er uføretrygdet, ikke pga økonomi, eller fordi jeg tror han snylter, men fordi jeg resonnerer som så at jeg kanskje ikke vil takle en annen persons sykdom i tillegg til min egen 24 timer i døgnet, og det er heller ikke sikkert at han ville takle min sykdom. Ikke det at man fullstendig avskriver personen fordi han er syk eller uføretrygdet, men det er ting man må tenke over, det gjelder to personers liv her. At denne jenta kan gå tur med hund er jo bra, hvorfor skal man som ufør stenge seg inne i huset med bare tv og dataen som selskap? Selv går jeg ofte turer i skogen og i byen, både fordi jeg er nødt til det pga min sykdom, og fordi det hjelper meg til å takle hverdagen, spesielt når de dårlige dagene kommer. Det å komme seg ut er til stor hjelp, både fysisk og psykisk sett. Legen min fortalte at han hadde sett triste tilfeller av intelligente og oppegående mennesker som ble uføre (av gode grunner) og som dessverre begynte å stenge seg inne, de får ikke brukt kroppen og hodet, og derfor blir livskvaliteten nedsatt. Så jeg syns jenta gjør det som er riktig. Trådstarter, jeg ville råde deg til å bli bedre kjent med jenta, om ikke som en potensiell partner, men som en venn. Kanskje det kan utvikle seg til noe mer senere? Uansett er det ikke noe å tape på det. Endret 1. juni 2009 av Dora Flanica
Gjest Dutta Skrevet 1. juni 2009 #20 Skrevet 1. juni 2009 Sånn i utgangspunktet hadde jeg kanskje styrt unna noen som var uføretrygdet, jeg vil ideelt sett ha en partner som kan være med å dra lasset (også økonomisk). Når det er sagt hadde det ikke vært avgjørende, og jeg hadde selvfølgelig heller ikke dumpet partneren min om han av en eller annen grunn ble uføretrygdet. Det finnes mennesker som utnytter trygdeytelsene, men det gjelder ikke de fleste. Kanskje har jenta ryggproblemer eller noe annet som gjør at hun har problemer med å fungere i fast jobb, det er umulig å si. Ville det gjort noen forskjell for deg om du fant ut hvorfor, og at det var en reell årsak til at hun får trygd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå