Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg prøver å finne Orderud Gård i Sørum på et kart, leter både i Kartbok for Oslo og Akershus, på Kvair Kart, Sesam Kart og Gule Sider Kart. Har også søkt på Google. Men ingen steder finner jeg avmerket hvor det er.

Kanskje de har tatt det bort fra alle offentlige registre, for å slippe unødig trafikk til stedet? Men - jeg fant det jo ikke via Google heller da så...

Noen som vet?

Endret av badlih
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Søk på "Olerud", og du vil finne garden på alle kart.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Ah, de har begynt å vise den frem til turister mot betaling? -"Welcome to the famous Orderud-farm".

Gjest Gjest_badlih_*
Skrevet

Hei gjest, takk for svar. Så du tror det er samme gård som Olerud? Ja, for den finner jeg jo på kart. Er det den?

Ah, de har begynt å vise den frem til turister mot betaling? -"Welcome to the famous Orderud-farm".

Hei gjestdeluxe, jeg skjønner ikke om du mener ironi, sarkasme eller sannhet?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Hei gjestdeluxe, jeg skjønner ikke om du mener ironi, sarkasme eller sannhet?

Hei, det er helt i orden! :-)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei gjest, takk for svar. Så du tror det er samme gård som Olerud? Ja, for den finner jeg jo på kart. Er det den?

Ja, det er den garden.

Tradisjonell uttale er /oleru/ med tjukk l, men i dag sier så å si alle /årderu/ med rullende r, etter påvirkning av skriftbildet, slik som vanlig er i dag. Skrivemåten "Orderud" oppstod i dansketida, da man trodde den tjukke l-en kom av gammalnorsk -rd. Her kommer imidlertid den tjukke l-en av l. Etymologisk er gardsnavnet Olofarrud, av det gammalnorske kvinnenavnet Olof, som nå ikke lenger er i bruk (en avlegger er kvinnenavnet Olaug).

Formen Orderud er dermed egentlig en misforstått form, men har likevel festet seg. Slektsnavnet som er avledet av gardsnavnet skrives Orderud. Siden mange i dag har problemer med å skille mellom gardsnavn og slektsnavn som er avledet av gardsnavnet, tror mange at gardsnavnet = slektsnavnet. Men Olerud er strengt tatt riktigere når det gjelder gardsnavnet, og er altså den formen som kartverket bruker. Slektsnavnet er imidlertid Orderud.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Utrolig hva du vet :-) imponert.

Pussig at media bruker navnet Orderud Gård når det heter Olerud Gård. Media er ikke til å stole på, det har jeg sagt lenge :-)

Endret av badlih

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...