MRN Skrevet 1. juni 2009 #21 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg hadde lett satt et komma der. Og det ser ut som at er det riktige også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gus Skrevet 1. juni 2009 #22 Del Skrevet 1. juni 2009 Sorry, Gus! Ok, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 1. juni 2009 #23 Del Skrevet 1. juni 2009 Ikke for å være frekk eller noe, men jeg synes faktisk man bør være mer forsiktig med å gi kommaråd når man ikke kan kommareglene ... Ikke for å være frekk tilbake, men hvis du leser like mye forum som meg, kan du også for lite gramatikk hvis du nekter for at det er mye kommafeil der ute. Som det har kommet frem i tråden er det visst lov med komma både her og der nå, men det betyr ikke at en setning på fem ord bør ha et komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Batteri Skrevet 12. juni 2009 #24 Del Skrevet 12. juni 2009 Det skal ikke være komma i den setningen. Hva med å spørre Norsk Språkråd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. juni 2009 #25 Del Skrevet 12. juni 2009 Det skal ikke være komma i den setningen. Hva med å spørre Norsk Språkråd? Hva er din begrunnelse for at det ikke skal være komma? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Batteri Skrevet 13. juni 2009 #26 Del Skrevet 13. juni 2009 Nei, det skal på ingen måte være komma der. En setning skal minst inneholde subjekt og verbal. "Det som hadde skjedd" er subjektet, "kom frem senere i avhøret ..." er verbalet. Hvis du deler setningen gir ingen av setningsdelene mening. Derfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MRN Skrevet 13. juni 2009 #27 Del Skrevet 13. juni 2009 Derfor. Og senere i tråden kommer det en ny forklaring på hvorfor det skal være komma der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RosaNixon Skrevet 13. juni 2009 #28 Del Skrevet 13. juni 2009 Stol på meg; setningen skal ha komma. Det finnes ikke tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Batteri Skrevet 14. juni 2009 #29 Del Skrevet 14. juni 2009 Og senere i tråden kommer det en ny forklaring på hvorfor det skal være komma der. Ja, og den er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MRN Skrevet 14. juni 2009 #30 Del Skrevet 14. juni 2009 Ja, og den er feil. Kunne du utdype? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #31 Del Skrevet 14. juni 2009 skriv alltid alt i én setning glem alt som heter komma punktum og stor bokstav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RosaNixon Skrevet 14. juni 2009 #32 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg er korrekturleser, og jeg kan kommareglene. Sjekk f.eks. Korrekturavdelingen for en ytterligere forklaring på hvorfor setningen skal ha komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #33 Del Skrevet 14. juni 2009 Og senere i tråden kommer det en ny forklaring på hvorfor det skal være komma der. Det fikk du helt rett i! http://www.korrekturavdelingen.no/K4kommaRegler.htm Komma etter leddsetning som står først i en helsetning: Ex: Da Isolde kom, døde Tristan. Hvis du vil ha billetter til festspillene, må du søke sju år i forveien. Når Ole setter seg foran PC-en, forsvinner han inn i sin egen verden. Dersom leddsetningen kommer til sist, skal det ikke være komma: Tristan døde da Isolde kom. Så da så!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #34 Del Skrevet 24. juni 2009 Det skal være komma på slutten av relativsetninger hvis de har en viss lengde. Denne setningen er ganske kort, så det kan aksepteres å ikke bruke komma der, men det gjør heller ingenting å sette komma der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #35 Del Skrevet 30. juni 2009 Det skal være komma på slutten av relativsetninger hvis de har en viss lengde. Denne setningen er ganske kort, så det kan aksepteres å ikke bruke komma der, men det gjør heller ingenting å sette komma der. Lengden har ingenting å si. Relativsetninger skal følges av komma uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #36 Del Skrevet 30. juni 2009 Er det rart det er krig i verden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 30. juni 2009 #37 Del Skrevet 30. juni 2009 Er det rart det er krig i verden? OT, men jeg tror faktisk ikke det er på grunn av språknerder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ha`kke peiling, men.... Skrevet 30. juni 2009 #38 Del Skrevet 30. juni 2009 .... da jeg gikk på skolen var det en eller annen regel om "ikke komma foran og" - og jeg registrerer her at to språkeksperter bruker komma foran "og". Har verden endret seg eller fulgte jeg for dårlig med i timen...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #39 Del Skrevet 30. juni 2009 OT, men jeg tror faktisk ikke det er på grunn av språknerder. Det tror ikke jeg heller, men registrerer bare hvor små ting man kan "krangle" over. Og, ja , jeg vet dette er et diskusjonsforum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 30. juni 2009 #40 Del Skrevet 30. juni 2009 .... da jeg gikk på skolen var det en eller annen regel om "ikke komma foran og" - og jeg registrerer her at to språkeksperter bruker komma foran "og". Har verden endret seg eller fulgte jeg for dårlig med i timen...? Der har du nok fulgt dårlig med i timen ja, regelen var vel snarere at man ikke skal ha punktum foran men, og, for og eller. Dog er dette ikke en absolutt regel det heller, man kan ha setninger som begynner med men, og en sjelden gang med og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå