Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg kreperer med en sommer til uten en eller annen form for AC.... :sukk:

Stuen min blir en badstue, jeg får pusteproblemer!

Vifter fungerer ikke.

Men hva med sånne portable AC-anlegg?

Har noen forsøkt det?

Eller varmepumpe, men det blir jo dyrere....

Hva gjør du?

Skrevet

Hei

Vi prøvde først en luftavkjøler som man fylte vann på for å kjøle ned leiligheten. Det funka dårlig pluss at den lakk vann hele tida. Så kjøpte vi et portabelt AirCondition-anlegg med rør som vi har ut vinduet. Det funker kjempebra, leiligheten vår er endelig levelig igjen. Klart det koster et par tusenlapper, men når man kan skjære i luften med en kniv er det verdt det.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Hva heter den dere har kjøpt?

Er det tungvint dette med at et rør må ut av vinduet? (Jeg har kun sett en slik portabel AC, og den hadde et kjempestort og -langt rør i som virket ganske upraktisk)

Hvor stor kapasitet har den omtrent? (Jeg mener, hvor stor del av leiligheten klarer den å kjøle ned?)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi fikk varmepumpe for et år siden, hovedsaklig for å få det kjølig om sommeren. Men den er også fin om vinteren, var ikke gulvkaldt i vinter som det alltid har vært.

Hvis dere bruker opptil flere elektrisk varmovner om vinteren, og har tenkt å bli boende der så ville jeg satt inn varmepumpe.

Gjest Gjest
Skrevet

Vær obs på at å bruke varmepumpe til kjøling kanskje ikke er så økonomisk da den da vil bruke mye strøm.

Skrevet
Tusen takk for svar! :)

Hva heter den dere har kjøpt?

Er det tungvint dette med at et rør må ut av vinduet? (Jeg har kun sett en slik portabel AC, og den hadde et kjempestort og -langt rør i som virket ganske upraktisk)

Hvor stor kapasitet har den omtrent? (Jeg mener, hvor stor del av leiligheten klarer den å kjøle ned?)

Den heter Zibro P 125. Den står på hjul så du kan rulle den rundt. Røret er et slags uttrekksrør som du kan dra i for å få det lengre. Leiligheten vår er på 64 kvadratmeter. Jeg synes den funker for hele leiligheten, kjøler godt ned.

Den ligner ganske mye på denne. http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=1499519

Gjest Gjest
Skrevet
Vær obs på at å bruke varmepumpe til kjøling kanskje ikke er så økonomisk da den da vil bruke mye strøm.

ei varmepumpe bruker ikke mer strøm i kjøling enn i varme.. derimot så er ytelsen noe mindre ettersom luft ekspanderer ved varme, så volumet på bahandlet luft må økes litt.. Men nei, motoreffekten er det samme... Portable airconditioner bråker noe fryktelig, og er dumme med tanke på kondensator varmen du må føre ut av huset med en slange. Sett opp ett vindu og sett på kjøkkenavtrekket, det er mer fornuftig enn portabel ac.. dessuten er det du få kjøpt på elkjøp og slike kjeder sørgelige saker..

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hvor man får kjøpt lengre rør til AC? Har prøvd å få kjøpt det over alt! Søkt på nettet etc... Finner ingen forhandlere som selger det.

Skrevet
Noen som vet hvor man får kjøpt lengre rør til AC? Har prøvd å få kjøpt det over alt! Søkt på nettet etc... Finner ingen forhandlere som selger det.

Det finner du hos noen som selger kjøkkenventilatorer/ventilasjon.

Både rør og flexislange kan brukes.

Skrevet

Anbefaler ikke lengre rør da viften kan få problemer med å transportere ut nok varme/luft. Det kan resultere i kortere levetid.

ei varmepumpe bruker ikke mer strøm i kjøling enn i varme

Det stemmer, men effekten på varme er høyere enn kjøling uansett om der er vann/vann eller luft/luft.

et eksempel: 2kw tilført energi = 3kw varme ut og 2kw kjøling ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...