Gå til innhold

Hjelp av Legen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Hei

Jeg er en jente på 20 år som jevnt alltid har vært litt over normalvekt... den isste perioden har jeg gått (noe plutselig) opp i vekt og er nå på kraftig overvektig skalaen i BMI. ( Høyde 160, Vekt 80 kg, BMI 31,5) Jeg trener jevnt 3 ganger i uken og spiser noenlunde sunn mat, likevel går jeg ikke ned. Det jeg lurer på er om jeg kan spørre legen min om råd og veiledning? Har problemer med å vite hva jeg kan spise og ikke, lurer på om jeg kan få hjelp av en ernæringsfysiolog i prosessen? Noen som vet hva det måtte koste hos ernæringsfysiolog og hvordan en kommer i kontakt med en?

Håper noen kan ta seg til til å svare.. trenger virkelig hjelp.. får jo ikke på meg klærne mine en gang :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest TheDutchess
Skrevet

Hei,

Legen din kan hjelpe deg. Ville bestilt meg legetime om jeg var deg og spurt litt. Har selv det samme problemet og fikk henvist meg til ernæringsfysiolog gjennom legen (det kostet meg ingenting). Vet ikke hvor i landet du bor.. men finnes en del private også. Bl.a en som heter Camilla Andersen som jeg har veldig gode erfaringer med :-) på www.somebody.no finner du masse informasjon om ernæring og Camilla.

Tips til å gå ned i vekt er jo det å forbrenne mer enn du inntar :-)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Legen kan garantert hjelpe, men det er også en del ting man kan gjøre selv.

1) Bli bevisst ditt eget matinntak. Man kan "tilsynelatende" spise akkurat det samme som før og likevel legge på seg masse, men det er høyst tvilsomt og da er det gjerne sykdom inne i bildet. En langt mer sannsynlig forklaring er at matmengdene har økt, mens aktiviteten ikke har gjort det. Du våknet ikke bare opp en morgen og var overvektig, tross alt, og da er det viktig å gå over kostholdet ditt. Hva har forandret seg? Hvordan spiser du? Hvor mye spiser du? Husk; Om man "pynter på sannheten" i denne sammenhengen, er den eneste du ødelegger for deg selv.

2) Utelukk medisinske årsaker til vektøkningen. (om punkt en ikke gir mening)

3) Svært mange kommer svært langt med tre enkle grep:

* Fyll halve tallerkenen med grønnsaker til alle måltider

* Velg magre proteinkilder

* kutt raske karbohydrater som hvit ris, hvitt brød, hvitt melk, sukker etc.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

For 2 måneder siden var jeg 160cm og 78 kilo. Trente og trente, trodde også at jeg spiste normalt. Jeg gikk til legen og ba om hjelp til å finne ut av hvorfor jeg aldri gikk ned i vekt. Legen tok meg heldigvis på alvor. Han fant ut at jeg har insulinresistens og sendt meg deretter videre til en "eurodiett-ekspert". Plutselig er jeg fremdeles 160cm, men 12 kilo lettere. Jeg startet på pulverkur, men spiser nå vanlig mat igjen. Eller - ikke helt som før da. Har gjort som bolledeig nevner over her, kuttet raske karbohydrater. Spiser ikke brød, poteter, pasta eller ris. Disse 4 tingene var det jeg omtrent levde på tidligere. Matbudsjettet har økt samtidig som kiloene renner av. Det er helt utrolig rart. Spør om legen kan sjekke om du har insulinresistens. Normalt sjekkes ikke dette pga at det ikke finnes medisiner som hjelper. Så det er veldig sannsynlig at du må endre litt på kostholdet (jeg må også spise mer mat enn jeg gjorde tidligere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...