Gå til innhold

eksplosiv diare

Fremhevede innlegg

Gjest banan
Skrevet

Hei

Her skriver jeg litt om mitt problem. Før ikke så lenge siden begynte jeg å følge meg uvel, med litt mer luft i magen enn vanlig og med diare hver dag. Da tenkte jeg at jeg bare spiste noe som ikke var helt ok, men problemer fortsetter helt til nå. Nå er det blitt 3 mnd siden det begynte og jeg sliter fortsatt.

Har snakket med fastlegen om det og hun mener at det er matintoleranse. Men jeg spiser ikke det samme hver dag og problemene er jo der hver eneste dag, uansett om jeg akkurat stod opp eller det er midt på dagen eller sent på kvelden, uansett om jeg hadde spist eller ikke, uansett hva jeg spiser....

Der er fryktelig slitsomt med den greia! Når det kommer så må jeg på do med en gand, det kan ikke vente. Det kan være grusomt i tiden, når man er på jobb, eller i byen eller på tur og du bare MÅ på do. Og da kommer løs, helt flytende, illeluktende avføring. Det kan skje 2-3 ggr per dagen eller bare 1, men det må skje hver dag. Noen ganger kommer det mye og andre ganger er det bare littegrann.

Må bare nevne at jeg er 25 år, frisk ellers, har aldri hatt slike problemer, hadde perioder med blaniding av forstoppelse og diare, men aldri kun flytende, eksplosiv diare. Det kommer ikke blod, fett eller slim.

Håper at det er noen som kan hjelpe litt. Takk :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest TheDutchess
Skrevet (endret)

-------

Endret av TheDutchess
Skrevet (endret)

Hva med å prøve melkesyretabletter en stund? Det stabiliserer bakterienivået i magen og tarmene og hjelper på mange..

Eventuelt så kan du prøve å kutte ut ALT som har melk i seg.. Ikke spis et eneste produkt med melk i, i feks en uke og se om det blir bedre..

(prøv det samme med hvete produkter også..)

Men siden det har vart så lenge så ville jeg ha gått tilbake til legen og krevd at de tok en hel haug med prøver av deg! Du får sikkert ikke i deg de vitaminene som du trenger hvis du har diaré hele tiden..

Husk forresten å drikke masse vann hver dag! Siden diaré kan gjøre deg uttørket..

Forresten: de pillene som TheDutchess anbefaler virker veldig bra på meg (tåler ikke melk, men bruker de hvis jeg MÅ ha en is eller reagerer på noe mat feks ;) )... Men hvis du får resept på de, så er de mye billigere.. (De heter imodium.. )

Endret av Aftensol
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei og takk for svarene

Det er TS her :gjeiper:

Har tenkt på Imodium jeg også men siden det ikke er akutt diare vil jeg helst unngå dem. Og som Aftensol sier-det har vart lenge, så jeg bør kanskje gå til lege igjen og kreve bedre oppfølging. Jeg skal gjøre alt mulig for å ikke kutte ut melke produkter (alt som jeg spiser inneholder melk og jeg elsker det, hehe). Hva med melkesyretabletter, har noen erfaring med disse eller? Er bekymra fordi dette ser ut til å være kronisk diare og det er ikke helt bra, det kan komme av masse rart og når man først begynner å tenke over det... Hva skal jeg spørre legen om, hva slags prøver...? :lete:

Gjest D-shol
Skrevet

Høres faktisk veldig ut som matintoleranse. Jeg har det og det tok laaaaaaang tid før jeg fant ut. Hadde de eksakt samme symptomene som deg.

Det er rart å tenke på nå, for jeg tenkte også at "jeg har jo ikke spist det samme hver dag", men det er utrolig hva man finner ut av ingredienser når man begynner å lese på matvarene.

Jeg har blitt testet av alternativterapeut og fått påvist intoleranse mot melk, hvete, gjær, egg, sukker, tranebær, sesam, agurk, tunfisk, østers og kaffe, så jeg blir dårlig av det meste av prosessert mat. Kan jo være at du er intolerant mot flere ting. Men det er også overraskende mange produkter som inneholder former for hvete eller melk og det er to av de mest vanlige intoleransene.

I første omgang blir du bedt om å bruke eliminasjons-metoden. Kutt ut en og en ingrediens en uke og se om du fortsatt blir dårlig (melk uke 1, hvete uke 2 osv). Dette kan være en lang og slitsom prosess, men jeg anbefaler deg å gjøre innsatsen og finne ut av det, jeg sliter virkelig med ettervirkninger av alt det jeg har spist som jeg ikke har tålt! Anbefaler deg også å se på Allergiforbundets hjemmesider eller få tak i noen brosjyrer, de har mye god info om intoleranser.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Høres faktisk veldig ut som matintoleranse. Jeg har det og det tok laaaaaaang tid før jeg fant ut. Hadde de eksakt samme symptomene som deg.

Det er rart å tenke på nå, for jeg tenkte også at "jeg har jo ikke spist det samme hver dag", men det er utrolig hva man finner ut av ingredienser når man begynner å lese på matvarene.

Jeg har blitt testet av alternativterapeut og fått påvist intoleranse mot melk, hvete, gjær, egg, sukker, tranebær, sesam, agurk, tunfisk, østers og kaffe, så jeg blir dårlig av det meste av prosessert mat. Kan jo være at du er intolerant mot flere ting. Men det er også overraskende mange produkter som inneholder former for hvete eller melk og det er to av de mest vanlige intoleransene.

I første omgang blir du bedt om å bruke eliminasjons-metoden. Kutt ut en og en ingrediens en uke og se om du fortsatt blir dårlig (melk uke 1, hvete uke 2 osv). Dette kan være en lang og slitsom prosess, men jeg anbefaler deg å gjøre innsatsen og finne ut av det, jeg sliter virkelig med ettervirkninger av alt det jeg har spist som jeg ikke har tålt! Anbefaler deg også å se på Allergiforbundets hjemmesider eller få tak i noen brosjyrer, de har mye god info om intoleranser.

Lykke til!

Mange takk :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...