Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #21 Skrevet 2. juni 2009 Supert! Takk skal du ha Da skal jeg legge inn en bestilling selv! 18 dager igjen til bryllupet nå - på tide å få ting i boks! Håper den rekker fram i tide..
Lunamamma Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #22 Skrevet 2. juni 2009 Supert! Takk skal du ha Da skal jeg legge inn en bestilling selv! 18 dager igjen til bryllupet nå - på tide å få ting i boks! Håper den rekker fram i tide.. Godt å høre at det ikke bare er jeg som er sent ute! 1 mnd igjen for min del, men det virka som at de var kjappe med leveringen!
Lunamamma Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #23 Skrevet 2. juni 2009 Supert! Takk skal du ha Da skal jeg legge inn en bestilling selv! 18 dager igjen til bryllupet nå - på tide å få ting i boks! Håper den rekker fram i tide.. Godt å høre at det ikke bare er jeg som er sent ute! 1 mnd igjen for min del, men det virka som at de var kjappe med leveringen! Så da er det bare de andre 1000 tingene som gjenstår!
Lunamamma Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #24 Skrevet 2. juni 2009 Nå har jeg funnet duker! (Tror jeg!) http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/c...(SparBase).aspx De finnes i 3 ulike størrelser, så da kan jeg mixe dem ihop slik at de passer bordene best mulig. Ingen klipping, ingen sying! Prisen for alt jeg trenger blir ca 1300,-. for 36 meter. Men er det noen som vet kvaliteten på disse? Ser de ut som fine duker, i allefall fine nok, eller ser de bare ut som damask-papir-duker? Må jeg sette av dagen før til å stryke dem? HI
Gjest Gjest_mie_* Skrevet 3. juni 2009 #25 Skrevet 3. juni 2009 Et tips angående underlag til bordene: Hjemme har vi alltid brukt strech-laken i frotté under dukene; trekker et laken rundt hvert bord, og det sitter som støpt - og dukene ligger mye penere over. Det kommer an på hvor mange (og lange) bord du skal ha - men du kan kanskje låne laken fra andre også? hvis duken du har over har litt tykkelse, er det ikke så farlig hvilken farge lakenet under har.. Lykke til!
Kamikatze Skrevet 3. juni 2009 #26 Skrevet 3. juni 2009 Et tips angående underlag til bordene: Hjemme har vi alltid brukt strech-laken i frotté under dukene; trekker et laken rundt hvert bord, og det sitter som støpt - og dukene ligger mye penere over. [...]Hah! Genialt!
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #27 Skrevet 3. juni 2009 Nå har jeg funnet duker! (Tror jeg!) http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/c...(SparBase).aspx De finnes i 3 ulike størrelser, så da kan jeg mixe dem ihop slik at de passer bordene best mulig. Ingen klipping, ingen sying! Prisen for alt jeg trenger blir ca 1300,-. for 36 meter. Men er det noen som vet kvaliteten på disse? Ser de ut som fine duker, i allefall fine nok, eller ser de bare ut som damask-papir-duker? Må jeg sette av dagen før til å stryke dem? HI Du har ikke et vaskeri i nærheten du kan leie duker av...? Du kan også spørre hoteller, sykehjem, restauranter osv. Disse dukene er ganske tynne og skinner litt. De ser ganske billige ut... Da ville jeg heller ha gått for hvite laken, kan jo evt pynte opp med organza eller blonder av noe slag.
*Numi* Skrevet 4. juni 2009 #28 Skrevet 4. juni 2009 Nå har jeg funnet duker! (Tror jeg!) http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/c...(SparBase).aspx De finnes i 3 ulike størrelser, så da kan jeg mixe dem ihop slik at de passer bordene best mulig. Ingen klipping, ingen sying! Prisen for alt jeg trenger blir ca 1300,-. for 36 meter. Men er det noen som vet kvaliteten på disse? Ser de ut som fine duker, i allefall fine nok, eller ser de bare ut som damask-papir-duker? Må jeg sette av dagen før til å stryke dem? HI Jeg for min del synes helt klart disse dukene er finere enn laken. Skjønner heller ikke, selv om flere sier det, at laken kan se bedre ut enn disse dukene. Laken må da se mye mye billigere ut??
Lunamamma Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #29 Skrevet 4. juni 2009 Jeg for min del synes helt klart disse dukene er finere enn laken. Skjønner heller ikke, selv om flere sier det, at laken kan se bedre ut enn disse dukene. Laken må da se mye mye billigere ut?? To motstridende svar etter hverandre; nå ble jeg veldig i tvil! Vi skal ha sizoflor oppå i en frisk grønnfarge; vet ikke om det blir for mye med en litt blank duk da? Samtidig er jo ikke et matt laken verdens lekreste duk.... Lakenet kan syes om til mye annet, mens dukene kan gjemmes og brukes i de tusen barndåpene og konfirmasjonene som forhåpentligvis dukker opp i årene som kommer. *what to do* Vi må bestille dukene, så vi får jo ikke sett hvordan de ser ut før jeg plutselig sitter med 35 meter i postkassa
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #30 Skrevet 4. juni 2009 Kan du ikke bare bestille en meter (eller be om en prøvelapp) først?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juni 2009 #31 Skrevet 4. juni 2009 Jeg syntes ikke i de sparkjøpdukene var noe. Det var litt for mye "gammel tante" preg over dem. Spesielt den tungekanten syntes jeg ikke noe om. De har også teflonduker i flere farger og størrelseer. Noe dyrere dog.
Lunamamma Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #33 Skrevet 6. juni 2009 Okei, da tror jeg at jeg har bestemt meg! Det blir nok bomullslaken. Har ennå ikke funnet fin hvit metervare som blir rimeligere enn de billigste duk-alternativene jeg har funnet, så metervare utgår. Jysk-bomullen var en estetisk katastrofe; gjennomsiktig og ekkel kvalitet. Av duker er det rimeligste alternativet Sparkjøp-damask eller Europris-teflon-duk, begge veldig mønstrete og tantene. Så da sitter jeg igjen med godt, gammeldags, matt, tykt bomullslaken. Strykingen blir nok et helv*, men jeg skal teste forslaget med å legge dukene på rull etter at de er forhåndsstrøket. I likhet med de aller fleste andre HATER jeg nemlig å stryke! Skal sjekke prisforskjell mellom IKEA og Sparkjøp nå, og så blir det vel kjøp tidlig i neste uke. Poster hva som er billigst etterpå, så det får stå til ettertidens googling for andre. Tusen takk for mange svar!
thumbalina Skrevet 6. juni 2009 #34 Skrevet 6. juni 2009 (endret) Vil virkelig anbefale SOVA laken fra IKEA.. de største, så bretter du de i to - da er de ikke gjennomsiktige selv over mørkebrune bord..... koster 69,- pr stk som da dekker to bord i lengden (dersom du går for type hestesko, eller bord etterhverandre) 35 kr bordet tror jeg er det billigste du får tak i... var i alle fall det i fjor på denne tiden! Var også veldig lett og stryke - og sprayet over med STIFF etterpå... og fordelene er at de kan vaskes på 60 og brukes om igjen og om igjen. Endret 6. juni 2009 av thumbalina
Concertina Skrevet 6. juni 2009 #35 Skrevet 6. juni 2009 Ser ut til at SOVA laken har gått ut av produksjon, står i hvertfall ikke på sidene til IKEA. Jeg vurderte de SParkjøp-dukene, men lokalet vårt har bord på 120*80, og den lengste duken er 240 lang og det er jo for kort til å dekke to bord. Så jeg kommer til å sy duker selv av Lenda metervare fra IKEA til 39 kr/m, den er ganske tykk og solid. Under kaffen skal to og to bord stå sammen, så jeg tenker jeg vil sy hver duk slik at de er 3 m lange, da koster hvert bord 58.50 kr. Blir noen kroner, men de kan jo brukes om igjen, og kan syes om til andre ting senere
Lunamamma Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #36 Skrevet 6. juni 2009 Hm,de bør altså ligge dobbelt? Tenkte å kjøpe Dvala laken (sikkert det som har tatt over for Sova?) 69,- for 150-bredden: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10149982 Det blir omkring 1000,- for de bordene vi trenger. Men hvis dukene må ligge dobbelt så blir det jo vesentlig mye dyrere. (Hvert bord er 0,7x1,4, og vi skal ha langbord i litt forskjellige lengder.) Bordene er bøkefarget, altså ikke veldig mørke, men heller ikke lyse. Metervare som krever sying utgår egentlig for min del, da det begynner å bli knapt med tid i forhold til alt som må gjøres.
thumbalina Skrevet 6. juni 2009 #37 Skrevet 6. juni 2009 Hm,de bør altså ligge dobbelt? Tenkte å kjøpe Dvala laken (sikkert det som har tatt over for Sova?) 69,- for 150-bredden: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10149982 Det blir omkring 1000,- for de bordene vi trenger. Men hvis dukene må ligge dobbelt så blir det jo vesentlig mye dyrere. (Hvert bord er 0,7x1,4, og vi skal ha langbord i litt forskjellige lengder.) Bordene er bøkefarget, altså ikke veldig mørke, men heller ikke lyse. Metervare som krever sying utgår egentlig for min del, da det begynner å bli knapt med tid i forhold til alt som må gjøres. Hvis bordene er bøkefarge så går det nok veldig greit med et lag. Jeg hadde mørkebrune kafebord... og jeg kjøpte feil str - så da brettet vi de doble for å unngå at det hang til gulvet på begge sider.... Det du må huske er at du skal ha en midtløper over bordet som tar ca halve bredden.. så har du tallerkner, glass, bordkort, programmer, meny og pynt på resten.... + at folk har med seg kamera, veske etc... det du i praksis ser av duken er akkurat rundt tallerkenen og bestikket.... Jeg var i bryllup nylig hvor det var brukt "ordentlig" duk - var på en restaurant/herregård - og den duken var i grunn litt gjennomsiktig.. men en så det ikke før en så etter.... for all pynten trekker blikket bort.. Ser ut til at Dvala er de samme som SOVA. så i alle fall likt ut på bildet.. Kan sende deg et bilde av bordet mitt.. så ser du duken i praksis..
Lunamamma Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #38 Skrevet 6. juni 2009 Det du må huske er at du skal ha en midtløper over bordet som tar ca halve bredden.. så har du tallerkner, glass, bordkort, programmer, meny og pynt på resten.... + at folk har med seg kamera, veske etc... det du i praksis ser av duken er akkurat rundt tallerkenen og bestikket.... Tusen takk for at du satt tingene litt i perspektiv, thumbalina! Det må da finnes viktigere ting å bruke hele uka på, enn å gruble over hva som blir best duk av metervare, laken og billig damask.... Og tusen takk for bilde, det så veldig fint ut! Så da stikker jeg på IKEA på mandag, og så er den saken ute av verden.
thumbalina Skrevet 6. juni 2009 #39 Skrevet 6. juni 2009 Tusen takk for at du satt tingene litt i perspektiv, thumbalina! Det må da finnes viktigere ting å bruke hele uka på, enn å gruble over hva som blir best duk av metervare, laken og billig damask.... Og tusen takk for bilde, det så veldig fint ut! Så da stikker jeg på IKEA på mandag, og så er den saken ute av verden. Bare hyggelig å kunne hjelpe! Jeg var i dine sko for sånn ca nøyaktig et år siden.. trodde jeg skulle bli sprø av dette duk greiene! hehe.. takk gud for IKEA =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå